Verkeer en Openbare Ruimte - Projectmanager/Strategisch adviseur Intelligente Toegang t.b.v. een tweetal projecten

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 10 dagen
135 Noord-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

16 jul 2025

Omschrijving

Amsterdam maakt voor het bijdragen/behalen van de beleidsdoelen op het gebied van (auto)verkeer steeds vaker gebruik van Intelligente Toegang: Het toegang verlenen of ontzeggen tot delen van de stad en/of bepaalde routes binnen de stad op basis van kentekenherkenning. Vanuit de opgave wordt gewerkt aan zowel het goed inrichten van de interne (keten) afstemming, het verbeteren van het instrument Intelligente Toegang (zowel technisch als in gemak en helderheid voor de gebruiker) als aan integrale advisering aan projecten over het inzetten van het instrument. Voor een tweetal hieruit voortvloeiende projecten zoeken we één Projectmanager/Strategisch Adviseur.

Beide projecten zijn tijdelijk van aard en leiden tot eenmalige (deel)producten die wel opgenomen kunnen of moeten worden in de reguliere werkprocessen rondom het beheer van locaties voor Intelligente Toegang. Het advies en mogelijk uitwerken van een (Amsterdamse) oplossing ten einde een goed benaderbaar digitale database met RVV-ontheffingen te hebben vraagt om eenmalig advies en mogelijk eenmalig uitwerken van de oplossing zelf. Het structureel in gebruik nemen en beheren van deze oplossing behoort niet tot de scope van deze opdracht. Eenmalig werkinstructies opstellen wel. Voor de Inrij Beperkende Maatregelen zoals al in werking zijn in het centrum van Amsterdam moet nog een helder toegangsregime worden opgesteld. Vanwege de specifieke locatie en specifieke redenen van het instellen van deze maatregelen (o.a. beperken/tegengaan terroristische dreiging) vraagt deze opdracht om maatwerk.

Werkzaamheden:

  • Formuleren en realiseren van een integraal advies over en oplossing voor de (on)mogelijkheden van digitalisering van landelijke RVV-ontheffingen. Doel hiervan is het beschikbaar hebben van een digitaal benaderbare database met landelijke ontheffingen (waaronder die voor Intelligente Toegang) voor een efficiëntere digitale handhaving en het voorkomen van foutieve boetes. Naast het uitwerken van advies en kiezen van een oplossingsrichting behelst het project, bij akkoord van de opdrachtgever, ook het projectmatig realiseren van het project.

  • Vaststellen en implementeren van een toegangsregime en uitvoeringsbeleid voor de Inrij Beperkende Maatregelen Amsterdam (IBMA). IBMA bestaat uit diverse inrij beperkende elementen in het stadshart van Amsterdam bedoeld om op een aantal locaties verkeersstromen te beperken, de veiligheid van voetgangers te vergroten en een aantal A-locaties in het centrum van Amsterdam te beveiligen tegen voertuigterrorisme. Op een aantal plekken wordt toegang door verzinkbare pollers d.m.v. intelligente toegang gereguleerd. Voor deze locaties moet een duidelijk en sluitend toegangsregime worden opgesteld (wie mag waar wel toegang) incl. Uitvoeringsbeleid.

Resultaten

  • Een integraal advies over en oplossing voor de (on)mogelijkheden van digitalisering van landelijke RVV-ontheffingen.

  • Bij akkoord hierop realiseren en implementeren van de gekozen oplossing en overdracht aan de beheerorganisatie.

  • Een toegangsregime en uitvoeringsbeleid voor de Inrij Beperkende Maatregelen Amsterdam (IBMA) die gelden in het centrumgebied Amsterdam.

  • Bij vastgesteld toegangsregime beleid zorgdragen voor implementatie en overdracht aan de beheerorganisatie.

Het resultaat is meetbaar
Het, betreft projectomschrijvingen, operationele handboeken, geschreven probleemanalyses, API-koppelingen, (deels bestuurlijk) vastgestelde regelingen en bij akkoord op uitvoering project een webportal en database t.b.v. de registratie van RVV-ontheffingen.

Planning:

  1. Probleemanalyse incl. juridische risico’s huidige situatie Stakeholderanalyse en positioneringsnotitie Scenarioanalyse (incl. portaal vs. eFormulier) digitalisering RVV-ontheffingen. Oplevering Maart 2026. 

  2. Opleveren van de digitale oplossing als en zoals vastgesteld inclusief werkinstructies voor de betrokken medewerkers in de lijnorganisatie. Oplevering Uiterlijk september 2027.

  3. Een toegangsregime en uitvoeringsbeleid voor de Inrij Beperkende Maatregelen Amsterdam (IBMA), inclusief implementatieplan per locatie en inrichtingsplan van toegangscontrolemaatregelen, inclusief verzinkbare palen en ANPR-systemen. Oplevering maart 2026.

  4.  Bij vaststelling toegangsregime en uitvoeringsbeleid worden verder opgeleverd: Pilotfases uitvoeren met evaluatiemomenten en feedbackcycli; Officiële ingebruikname en overdracht naar de beheerorganisatie, inclusief opstellen operationele handboeken op voor gebruikers en beheerders; Als nodig: ontwikkeling en implementatie benodigde API-koppelingen tussen IBMA en meldkamersystemen. Oplevering uiterlijk september 2027.

Voortgangsgesprekken en rapportages

De opdrachtnemer heeft een grote mate van vrijheid, zeker gezien de gevraagde expertise bij het uitvoeren van de opdracht. Voortgang op de gevraagde producten wordt gerapporteerd, (Deel)resultaten worden ter besluitvorming aan de stuurgroep Intelligente Toegang voorgelegd (hierin hebben de directies V&OR, Dienstverlening en THOR zitting).

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd;

  2. De aangeboden kandidaat heeft wo werk- en denkniveau in ICT-projectmanagement;

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 8 jaar aantoonbare ervaring als projectleider in het vertalen en realiseren van complexe business vraagstukken in concrete ICT oplossingen die voldoen aan de eisen rond privacy, continuïteit en stabiliteit passend in de gekozen concern IV architectuur. Nadruk moet hierbij niet alleen liggen op grootschalige (real-time) en betrouwbare gegevensverwerking maar ook op datacommunicatie, Cloud services en webportalen;

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 8 jaar aantoonbare ervaring met onderzoek, advies en projectmanagement van complexe of grote onderzoeksopdrachten en als opdrachtgever van deelonderzoeken op mobiliteitsvraagstukken in een G4-gemeente;

  5. De aangeboden kandidaat is aantoonbaar bekend met en heeft ervaring binnen het relevante landelijke netwerk (RDW, RWS, SHPV, ministerie I&W);

  6. De aangeboden kandidaat is aantoonbaar betrokken geweest bij ontwikkeling en implementatie van gebruikers- en beheerplatformen t.b.v. uitvoering Intelligente Toegang;

  7. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring in het werken met standaarden en beschikbare producten in de wereld van digitale portalen (WEBAPPS), camerahandhavingsystemen en achterliggende applicatie landschappen en technologieën;

  8. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbaar ervaring met opstellen van toegangs- en uitvoeringbeleid intelligente toegang en de implementatie hiervan binnen een G4 gemeente;

  9. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbaar kennis en ervaring van/met de implementatie van de volgende services: e-Herkenning, DigID, Paymentservices, e-Mandate, NPR, ANPR technologie;

  10. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met scantechnologie en volledige ketenverwerking (handhaving, bezwaar, whitelisting, scripting, etc.);

  11. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het ontwikkelen en implementeren van API-koppelingen tussen digitale systemen betrokken bij intelligente toegangssystemen;

  12. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het inrichten en werken met database technologie en data ontsluiting d.m.v. web services (NPR,RDW,BRP,KvK, RWS, Zaaksystemen);

  13. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het inrichten van informatiesystemen conform BIG-richtlijnen en conform AVG richtlijnen;

  14. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het opstellen van operationele handboeken voor gebruikers en beheerders van intelligente toegangssystemen;

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare werkervaring binnen een bestuurlijke context vergelijkbaar met die van de G4-gemeenten;
    30p

  2. De aangeboden kandidaat toont dit aan met een beschrijving (in maximaal een halve A4 pagina) van het soort project(en) en wat de relevantie/toegevoegde waarde is tot/voor deze offerteaanvraag;
    30p

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 135,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    40p

Competenties

  • Analytisch vermogen
    5p

  • Omgevingsbewustzijn
    5p

  • Samenwerken
    5p

  • Relatiebeheer
    5p

  • Resultaatgerichtheid
    5p

  • Overtuigingskracht
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De directie Verkeer en Openbare Ruimte zorgt voor de bereikbaarheid, veiligheid en kwaliteit van de openbare ruimte van Amsterdam. Hierbij wordt gewerkt aan een stad die bereikbaar is op alle niveaus: internationaal, nationaal, regionaal, stedelijk en lokaal. Verkeer en Openbare Ruimte is de eigenaar van het integrale stedelijk verkeer en vervoersysteem (behalve rail), regisseur van de mobiliteitsketen en namens het bestuur eigenaar van de stedelijke eigendommen. De directie zoekt actief naar mogelijkheden en instrumentarium om het gebruik van de openbare ruimte (bij)te sturen in lijn met de bestuurlijke- en beleidsdoelen horend bij haar taak.

Gespreksinformatie

Planning interviews: ntb

Aantal kandidaten op interview: 3

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur