Handhaver sociaal domein

Gemeente Dronten

De Rede 1, 8251 ER Dronten, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 36 Flevoland

Begindatum:

16 sept 2024

Einddatum:

28 feb 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

29 aug 2024

Type inzet
Het betreft tijdelijke invulling van een reguliere functie bij de gemeente. De opdracht leent zich daarom niet voor invulling op zzp-basis. Eventueel geïnteresseerde zzp'ers kunnen zich op detacheringsbasis ( = met loonuitbetaling) laten aanbieden door een bureau. Doorleenconstructies zijn nadrukkelijk niet toegestaan.

Handhaver Participatiewet (28-36u)

Opdrachtomschrijving

Het vakgebied Sociaal Domein is ontstaan door samenvoeging van afdelingen Maatschappelijke Ontwikkeling en de afdeling Sociale zaken, waarmee zowel beleid als uitvoering van diverse taken in het Sociaal Domein zijn samengegaan. Bij het vakgebied Sociale Domein werken circa 100 medewerkers die samen verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van diverse wetten zoals onder meer de Jeugdwet, de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en de Participatiewet. Het Sociaal Domein is een zeer dynamisch vakgebied die door haar nauwe relatie met de samenleving en wijzigingen in de wetgeving snel moet inspringen op veranderingen. Het werken binnen dit vakgebied is hierdoor leuk en uitdagend. 

Wil je graag jouw expertise inzetten om fraude binnen de Participatiewet tegen te gaan? En ben jij de specialist als het gaat om controles uitvoeren, rapporteren en juridische kennis? Dan is deze opdracht echt iets voor jou. Voor de gemeente Dronten zijn wij op zoek naar tijdelijke vervanging voor de functie handhaver participatiewet.

Jij begrijpt de effectieve balans in de belangen van de klant, de organisatie en de Participatiewet. En hebt daarbij zeker een oog voor de menselijke maat en durft de omgekeerde toets toe te passen. Je denkt en handelt in kansen en mogelijkheden en kijkt daarbij ook domein overstijgend. Verder vind je leuk om te doen;

  • Een nader onderzoek in te stellen op basis van een fraudesignaal. Bewijslast kan verzameld worden door onder andere: administratief onderzoek, observaties (bv. in het kader van zwart werken), het voeren van gesprekken, het doen van huisbezoeken en het opnemen van (getuigen)verklaringen.

  • Verrichten van huisbezoeken in samenwerking met de inkomensconsulenten, Reïntegratieconsulent , en/of sociaal rechercheur. Het ondersteunen van de inkomensconsulent tijdens gesprekken bij een vermoeden van fraude (bij poortzaken).

  • Het rapporteren over de bevindingen.

  • Het voeren van ‘slecht nieuws’ gesprekken wanneer een uitkering wordt ingetrokken.

  • Het meedenken op het gebied van veiligheid en ondermijning.

  • Het uitvoeren van integrale controles samen met betrokken ketenpartners.

  • Adviseren of een fraudezaak wordt overgedragen aan de sociaal rechercheur of in eigen beheer wordt opgepakt.

  • Het signaleren van feiten en ontwikkelingen die van belang zijn voor acties gericht op het voorkomen van fraude.

  • Het actief opzoeken van de samenwerking met collega’s op de afdeling.

Om werk te maken van onze grootste ambities hebben we mensen die aanpakken, keuzes durven te maken en die van elkaar verschillen. Daarbovenop geef jij met jouw vakkennis, dosis lef en scherpe focus kleur aan jouw werk voor de gemeente. Verder is het voor deze specifieke vacature van handhaver Participatiewet  belangrijk dat je beschikt over:

Selectiecriteria:

  • De kandidaat is in bezit van een auto en een rijbewijs;

  • De kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding met kennis en ervaring binnen het brede werkveld van handhaving, toezicht en opsporing;

  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring als handhaver;

  • De kandidaat heeft ervaring met het juridisch rapporteren van onderzoeken;

  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van de Participatiewet en Algemene wet bestuursrecht;

  • De kandidaat heest aantoonbare kennis van het programma Suite, Suwinet en Key2burgerzaken;

Wensen:
In Dronten zijn we hard aan het werk om de vertaalslag te maken om van buiten naar binnen te werken. Een deel van de collega’s volgt het traject van inkomensconsulent naar klantbegeleider. Wanneer hier ervaring mee is dan is dit voor ons een absolute pre. De grondhouding die we zoeken is de meeste mensen deugen en de menselijke maat waarin de rechten en de plichten die behoren bij een uitkering niet het oog verloren worden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.