Stationsstraat 18, 9285 NH Buitenpost, Nederland
Begindatum:
1 okt 2025Einddatum:
31 mrt 2026Publicatiedatum:
17 sept 2025Wij zijn op zoek naar een ambulant woonbegeleider vluchtelingen voor 28 - 36 uur per week.
De ambulant woonbegeleider begeleidt Oekraïense vluchtelingen en statushouders van de diverse opvanglocaties binnen de gemeente Achtkarspelen. Het werk is gevarieerd en uitdagend omdat een woonbegeleider te maken heeft met ad-hoc werkzaamheden en uiteenlopende situaties, op locaties waar opvang wordt geboden aan een doelgroep met een migratieachtergrond met mogelijkerwijs psychiatrische en/of verslavingsproblematiek.
De ambulant woonbegeleider werkt vanuit het gemeentekantoor in Buitenpost. Het takenpakket bestaat zowel uit administratieve werkzaamheden op kantoor, als ambulante werkzaamheden in de woonsituatie van de vluchteling. De kandidaat is het eerste aanspreekpunt voor vluchtelingen met een hulp- of begeleidingsvraag. Daarnaast zorgt hij of zij voor een goede operationele gang van zaken op de opvanglocaties. De kandidaat creëert een omgeving waarin de vluchtelingen zo humaan en waardig mogelijk worden opgevangen zonder daarbij te hospitaliseren en steeds met oog voor budgettaire kaders.
Bijzonderheden van de opdracht
De ambulant woonbegeleider neemt met ingang van 1 januari 2026 in toerbeurt deel aan de piketdienst, waarbij hij/zij buiten kantoortijden bereikbaar is voor urgente situaties op de locatie.
De bereikbaarheid is van maandag t/m vrijdag van 17.00 - 09.00 uur en zaterdag, zondag en feestdagen de gehele dag en nacht (24u).
Het takenpakket bestaat onder andere uit de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
Draagt bij aan het realiseren en in stand houden van een veilig leef- en woonklimaat voor bewoners;
Onderhoudt contact met bewoners en stimuleert hen om actief en zelfredzaam te zijn;
Voert gesprekken met bewoners (ook in conflictsituaties);
Ondersteunt bewoners bij het regelen van (overheids)zaken;
Vangt op, registreert en informeert nieuwe instromers;
Geeft voorlichting aan en begeleidt bewoners, ook naar en bij (zorg)afspraken;
Fungeert als eerste aanspreekpunt en vraagbaak voor bewoners en heeft daarmee een signalerende functie binnen de diverse locaties;
Heeft een coördinerende, initiërende en aansturende rol bij de inzet van betrokken vrijwilligers;
Voert afstemmingsgesprekken met interne gemeentelijke afdelingen;
Voert afstemmingsgesprekken met externe partijen, waaronder onderwijs- en zorginstanties;
Houdt toezicht op de veiligheid en de naleving van huisregels op de opvanglocaties;
Organiseert, waar nodig, activiteiten voor en/of met bewoners met als doel het bevorderen van integratie en coördineert de uitvoering van deze activiteiten;
Draagt zorg voor de facilitering van benodigdheden op de locatie, binnen de budgettaire kaders;
Voert eenvoudige technische handelingen en/of reparaties uit op een opvanglocatie;
Geeft uitvoering aan het Legionella-Beheerplan;
Levert een bijdrage aan het geheel van werkzaamheden, die nodig zijn vanaf het moment van het vinden van een nieuwe opvanglocatie tot en met het operationeel gaan van deze locatie. Is daarmee ondersteunend aan de werkzaamheden van de projectleider;
Administratieve werkzaamheden rondom bewoners, waaronder het tijdig opstellen en bijhouden van accurate dag rapportages;
Neemt tijdens de piketdienst indien nodig beslissingen op het gebied van onder andere openbare orde en veiligheid. Legt verantwoording af aan de projectleider en/of teamleider over de genomen beslissingen en de kosten daarvan. Indien nodig overlegt hij/zij tijdens de piketdienst met de portefeuillehouder.
U voegt een CV van maximaal 3 pagina's A4 toe;
U voegt een motivatiebrief van de kandidaat van maximaal 2 pagina's A4 toe;
Kandidaat heeft minimaal 1 jaar recente (< 2 jaar) werkervaring als ambulant begeleider, woonbegeleider of locatiemanager in het vluchtelingen domein met Oekraïense vluchtelingen;
De kandidaat heeft een afgeronde hbo-opleiding, richting sociaal maatschappelijk;
Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met verslavings-, psychiatrische- of traumaproblematiek;
Kandidaat heeft een maximale aanrijtijd van 45 minuten, vanwege het meedraaien in piketdiensten;
Kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen;
De kandidaat is in loondienst bij de inschrijvende partij en kwalificeert zich niet als ZZP’er.
Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 80 %
Gewicht van prijs: 20 %
De mate waarin het CV en de motivatiebrief aansluiten bij de opdracht en de organisatie;
Gewicht: 40 %
Mate van kennis van de sociale kaart van de regio;
Gewicht: 20 %
De mate van werkervaring als woonbegeleider vluchtelingen bij een gemeente;
Gewicht: 25 %
De kandidaat verstaat het Fries.
Gewicht: 15 %
Toont initiatief en werkt samen; heeft een positieve en hulpvaardige instelling en denkt in oplossingen;
Kan goed zelfstandig werken, ook in stressvolle situaties treedt de kandidaat daadkrachtig op.
De opvang van Oekraïense vluchtelingen vindt plaats op 12 locaties binnen de gemeente Achtkarspelen. Naast opvang binnen gemeentelijke opvanglocaties, worden ook Oekraïense vluchtelingen opgevangen in particuliere setting.
Ook beschikt de gemeente over een doorstroom locatie voor maximaal 36 statushouders. Een bijzondere manier van gemeenschappelijk en toch ook zelfstandig wonen, waarbij het proces van integratie is begonnen.
In totaal zijn er zo'n 220 opvangplekken operationeel voor vluchtelingen in de gemeente. Deze vluchtelingen hebben in meer of mindere mate behoefte aan ondersteuning en begeleiding.
Als Inschrijver in de top 3 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is wordt de kandidaat beoordeeld op basis van criteria. De criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.
Optie tot verlenging
4 x 6 maanden
CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 3 pagina's A4.
De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.
Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 oktober 2025 tot en met 31 maart 2026 voor 28 - 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet.
Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week.
Schaal
Deze functie is ingeschaald in schaal 8 cao Gemeenten.
ZZP
Vanwege de aard en inhoud van deze opdracht is het belangrijk om te voldoen aan de richtlijnen van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Om schijnzelfstandigheid te voorkomen, is inschrijving uitsluitend mogelijk voor partijen die personeel in loondienst beschikbaar stellen.
Dit betekent dat zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers), evenals bv’s met enkel een directeur-grootaandeelhouder, helaas niet in aanmerking komen voor deze opdracht. Ook inschrijvingen via detacheringsbureaus, brokers, uitzendorganisaties of andere intermediairs die zzp’ers aanbieden, kunnen niet worden meegenomen in de beoordeling – ongeacht de aard van de contractuele relatie.
Alleen kandidaten die aantoonbaar in loondienst zijn bij de inschrijvende partij komen in aanmerking voor gunning. De gemeente behoudt zich het recht voor om bij twijfel aanvullende documentatie op te vragen om de aard van het dienstverband te verifiëren. Als blijkt dat niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan dit leiden tot uitsluiting van verdere deelname aan de procedure.