Sportlaan 170, 4286 ET Almkerk, Nederland
Begindatum:
1 sept 2024Einddatum:
31 dec 2024Uren per week:
12Publicatiedatum:
12 jul 2024Arbo- en preventiecoördinator - 12 uur per week
Kunnen we als aanjager, monitor én uitvoerder op Arbo en preventiegebied een beroep op jou doen? Ben jij in staat om een veilige en gezonde werkomgeving op grond van de wettelijke verplichting vanuit de Arbowet te realiseren en te onderhouden? Lever jij een actieve bijdrage in de uitvoering van strategie en beleid op Arbo en preventiegebied? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Jouw werk
Je bent vraagbaak op op het gebied van welzijn, veiligheid, gezondheid en arbeidsomstandigheden en voert een breed scala aan arbo- en preventiewerkzaamheden uit. Dit doe je in nauwe verbinding met de arbo-coördinator, de OR en stakeholders.
Je geeft uitvoering aan het Arbobeleid door te werken conform het opgestelde Arbo jaarplan. Een deel van de acties uit dit plan behoort tot jouw verantwoordelijkheid. Werkzaamheden die opgepakt moeten worden zijn:
het uitvoering geven aan het plan van aanpak dat voortvloeit uit actualisatie van de risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E);
het implementeren en onderhouden van het VCA handboek;
het uitvoeren van taken vanuit het VCA beleid (jaarlijkse interne audit, jaarlijkse directiebeoordeling, actieplan en (bijna) ongevallenregistratie)
het op orde brengen van en regie voeren op de BHV organisatie, het interventieteam en het omgaan met agressie en geweld.
-Je bespreekt de voortgang van het plan met de stakeholders en levert input voor het jaarverslag. Daarnaast werk je nauw samen met deskundige personen en de ondernemingsraad en adviseer je over genomen en te nemen maatregelen gericht op het tot stand brengen van een zo goed mogelijk arbeidsomstandighedenbeleid. Je hebt nauw contact met de buitendienst over arbeidsomstandigheden van de collega’s daar en ondersteunt bij opleidingsplannen op het gebied van arbo. Je stemt af met het programma vitaliteit om aan te sluiten op het realiseren van een gezonde organisatie. Tot slot kan je in voorkomende gevallen gevraagd worden om voorlichting of instructie te verzorgen ten aanzien van arbo en preventie en treed je op als contactpersoon voor de Inspectie SZW.
Over jou
Je weet met jouw manier van werken het preventiebeleid aan te jagen zodat er een continue verbetering en bewustwording is van het belang van goede arbeidsomstandigheden bij gemeente Altena. Je hebt feeling met het thema arbeidsomstandigheden en beschikt over brede kennis en inzicht op het gebied van gezond en veilig werken. Uiteraard wil je hierin meedenken en werken en ben je toegankelijk voor collega's en directie.
Daarnaast heb je:
Een relevante opleiding en ervaring op het gebied van Arbo en/of preventie;
Ervaring als arbocoördinator of preventiemedewerker of een vergelijkbare rol (specifieke ervaring binnen een politieke of overheidsorganisatie is dit een pre)
Kennis van de actuele arbeidsomstandigheden wet- en regelgeving;
Ervaring met het uitvoeren van het plan van aanpak actualisatie RI&E;
Kennis van arbeidsomstandigheden bij de buitendienst en VCA;
Ervaring met het op orde brengen van BHV (inclusief noodplan en opleidingsplan) en het interventieteam is een pre.