Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Dig. Strategie en Informatie - Digitale Rechten Officer senior

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen
110 32 - 36 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

6 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega’s zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega’s, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad. We streven daarbij naar een personeelsbestand dat een afspiegeling is van de beroepsbevolking van Amsterdam. Dus wie jij ook bent: bij ons ben je van harte welkom!

De directie Digitale Strategie en Informatie (DSI) draagt zorg voor een integrale, samenhangende digitale strategie van de gemeente. De directie is het ‘kaderstellend en richtinggevend orgaan’ van het cluster Dienstverlening, Innovatie en Informatie (DII). 

Werken onder architectuur, informatiebeveiliging, gegevensbescherming (privacy) en informatiebeheer zijn de belangrijkste elementen binnen de samenhangende digitale strategie van de gemeente. De directie is richtinggevend vanuit de strategie en geeft praktische kaders mee aan de rest van de organisatie en daarbuiten. Hierbij zoeken we de samenwerking op met zowel interne als externe stakeholders, en waar nodig de lobby richting het Rijk en de EU.

Om vertrouwen (van BOB) in digitalisering te hebben en te behouden, gaan we als gemeente zorgvuldig om met data en technologie. Daarover zijn we ook open, en maken steeds meer informatie voor iedereen toegankelijk om de gewenste transparantie te bieden aan de Amsterdammers, zoals die vereist is in de Wet Open Overheid (Woo). Bijvoorbeeld welke algoritmen we gebruiken, en vooral ook waarom we dat doen. Transparantie over ons handelen is essentieel voor vertrouwen van de Amsterdammer in de overheid. 

Opdrachtomschrijving
Als senior digitale rechten en algoritme officer draag je bij aan het open en verantwoord inzetten van algoritmes bij de gemeente Amsterdam. We werken de komende anderhalf jaar aan het uitvoeren van het plan van aanpak algoritmes, dat ons helpt ons algoritme beheerskader door te ontwikkelen. Deze functie richt zich op het begeleiden bij de directies van de gemeente Amsterdam bij het identificeren en classificeren van de algoritmes volgens onze classificatiemethode, en helpt de directies bij het uitvoeren van de maatregelen die horen bij de verschillende classificaties van algoritmes. Er is veel bestuurlijke aandacht voor het onderwerp, dus voorbereiden van rapportages over de voortgang van dit proces is ook onderdeel van de werkzaamheden.

  • In samenwerking met de Vakgroep Datascience& AI een plan van aanpak ontwikkelen en uitvoeren voor het identificeren en classificeren van alle algoritmes van de gemeente Amsterdam;

  •  De directies van de gemeente Amsterdam effectieve begeleiding bieden bij het uitvoeren van de bijpassende maatregelen die bij het geclassificeerde algoritme horen (ism de relevante experts zoals de ethiek-officers of privacy officers);

  •  Het voorbereiden, samen met de coördinator PvA Algoritmes, van bestuurlijke rapportages voor de wethouder.

Werkzaamheden
Op een gemiddelde werkdag:

  • Heb je een inventarisatie sessie met de directie Werk, Participatie en Inkomen wiens algoritmes nog niet allemaal in kaart zijn;

  • Doe je een laatste check op een hoog-risico AI-systeem die we publiceren via het landelijke algoritmeregister;

  • Overleg je met je collega's welke feedback er binnen is gekomen op onze classficatietool en denk je mee met hoe we die kunnen verbeteren;

  • Werk je het overzicht bij van welke maatregelen er al getroffen zijn op de geclassficeerde algortimes van de directie Belastingen.

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal overeen WO werk- en denkniveau.

  3. De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende juridische, technische en/of ethische opleiding in het vakgebied.
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 tot 7 jaar aantoonbare ervaring binnen of buiten de overheid met het beschermen van juridische en ethische waarden binnen de toepassing van algoritmes.

  5. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met werken in een gevoelige politiek-bestuurlijke omgeving en het voorbereiden van bestuurlijke verantwoording.

Competenties
30 Punten

  • Omgevingsbewustzijn               

  • Samenwerken

  • Overtuigingskracht

  • Resultaatgerichtheid

  • Politieke sensitiviteit

  • Flexibel gedrag

Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het begeleiden van assesements op algoritmes zoals een DPIA, FRIA, IAMA of Bias-analyse.
    30p

  2. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het uitvoeren van projecten rondom de inzet van algoritmes in een grote(re) gemeente of uitvoeringsorganisatie.
    25p

  3. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het uitvoeren van bewustwordingscampagnes op gebied van verantwoorde inzet van algoritmes, privacy, ethiek of informatiebeveiliging.
    25p

  4. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 110,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20p

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Werklocatie: Oranje-Vrijstaatplein, 2, 1093NG, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur