Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland
Begindatum:
3 mrt 2025Einddatum:
1 sept 2025Uren per week:
16Publicatiedatum:
11 feb 2025Opdrachtomschrijving
De geïntegreerde werkwijze is in 2019 ontwikkeld als onderdeel van het programma Positief Perspectief. In opdracht van de Gemeente Amsterdam heeft Public Mediation onderzoek gedaan naar hoe zij een integrale rol kunnen spelen in de aanpak van risicojeugd. De werkwijze is ontwikkeld om de samenwerking van het netwerk rondom (risico)jongeren te versterken in een gebied, zodat jongeren eerder en sneller passende hulp en begeleiding krijgen. Deze aanpak wordt nu ingezet in zes buurten in Amsterdam, in de stadsdelen/-gebieden Centrum, Nieuw-West, Noord, Oost, Weesp en West.
Op dit moment wordt onderzocht of de geïntegreerde werkwijze, middels een pilot, ook kan worden ingezet op scholen in Amsterdam. De afdeling Jeugd en de directie Onderwijs zijn hiervoor in gesprek met een school voor voortgezet speciaal onderwijs.
Public Mediation is vanaf 2019 tot heden ingezet om de geïntegreerde werkwijze op te zetten en te onderhouden in de verschillende buurten in Amsterdam. De geïntegreerde werkwijze wordt voortgezet onder de vlag van het huidige beleidsplan ‘Vakkundig Jongerenwerk 2022-2026’.
Omdat de aanpak zich richt op de versteviging van een netwerk rondom risicojongeren in een specifieke buurt, raken verschillende domeinen elkaar. Hierdoor weten de verschillende professionals uit deze domeinen elkaar beter te vinden, ze begrijpen elkaars perspectief beter en ze weten hoe ze gezamenlijk de jongeren moeten begeleiden. Ze halen elkaars expertise erbij indien dit nodig is en bepalen samen de opgave waar ze voor staan. Vanuit deze gezamenlijkheid gaan ze dan ook te werk.
Aandachtspunten bij deze aanpak zijn dat het commitment en tijd vergt. Men is afhankelijk van elkaar en moet gezamenlijk met elkaar het netwerk vormgeven. Een ander aandachtspunt is dat er een teamtrekker nodig is. Iemand die de samenwerking aanstuurt en aan relatiebeheer doet. Als laatste is het van belang dat iedere professional zijn/haar rol pakt binnen de samenwerking, zodat iedereen gebruik kan blijven maken van elkaars expertise en elkaar blijft vinden.
Werkzaamheden
Wij verlangen de volgende resultaten van het adviesbureau:
Een evaluatie van de geïntegreerde werkwijze tot nu toe;
Visie op de korte én lange termijn m.b.t. de positionering (binnen de gemeentelijke organisatie) en voortzetting van de geïntegreerde werkwijze;
Aanbevelingen voor de voortzetting en verbetering van de geïntegreerde werkwijze, inclusief een stappenplan hoe dit in de praktijk te brengen;
Een andere naam voor de geïntegreerde werkwijze.
Aan de hand van bovengenoemde resultaten vragen wij het adviesbureau een evaluatie-/adviesrapport op te stellen. Het is van belang Public Mediation nauw te betrekken bij het onderzoek, aangezien zij de geïntegreerde werkwijze hebben ontwikkeld en momenteel uitvoeren. Hiermee wordt actief gewerkt aan gezamenlijk draagvlak en gezamenlijke verantwoordelijkheid gecreëerd.
Risico’s en uitdagingen
Betrokkenen vanuit de gemeente, maar ook de zorg-, welzijns- en veiligheidspartners, hebben vaak volle agenda’s. Daarnaast zijn er gedurende de looptijd van het project personele wisselingen geweest bij de betrokkenen vanuit de gemeente en de partners.
Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.
De opdrachtgever(s)
Team Preventie Jeugd, valt onder de afdeling Jeugd, binnen de directie Jeugd, Zorg en Diversiteit en bevindt zich op het stadhuis. De afdeling adviseert de ambtelijke en bestuurlijke top. Het team zet zich in voor de verschillende beleidsdoelen, zoals het doel om jongeren en kinderen kansrijk, veilig en gezond op te laten groeien en talentontwikkeling voor jongeren. De afdeling onderhoudt in dit kader relaties met externe partners en fungeert als budgetbeheerder voor het totale budget. Voor een deel van je werkuren kan je ook op andere beleidsdossiers worden ingezet. Het preventie jeugd team bestaat uit +- 20 medewerkers. Het team jongerenwerk bestaat uit +- 9 medewerkers die zich inzetten voor de verschillende actielijnen uit de raadsbrief Vakkundig Jongerenwerk.
Eisen
Eis - Draaideurconstructie
Is de aangeboden kandidaat in de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam?
Let op antwoordmogelijkheden:
Nee, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar niet in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam.
Ja, kandidaat is in de afgelopen 2 jaar wel in loondienst geweest bij de gemeente Amsterdam. (KO)
Eis - Kandidaat in loondienst Inschrijver
De kandidaat van de voorlopig winnende Inschrijver (voornemen tot gunnen opdracht) moet op het moment van de start van de opdracht in loondienst zijn van de Inschrijver voor minimaal het aantal uren en de looptijd van de opdracht (incl. eventuele verlengingen).
De voorlopig winnende Inschrijver toont dit aan door binnen de (standstill-periode) van 2 werkdagen een kopie van de wederzijds ondertekende (zichtbare persoonlijke handtekening, geen elektronische met bijvoorbeeld digitale tekst) arbeidsovereenkomst tussen de kandidaat en de Inschrijver te overleggen. Als de voorlopig winnende Inschrijver dit niet of onvoldoende aantoont, wordt de Inschrijving terzijde gelegd.
Het is toegestaan om de volgende gegevens zwart te lakken in de arbeidsovereenkomst van betreffende kandidaat: thuis adres, salaris en bankrekeningnummer.
De gemeente is gerechtigd eventueel aanvullende stukken op te vragen ter onderbouwing van de eis.
Let op antwoordmogelijkheden:
Ja, kandidaat is in loondienst van Inschrijver.
Nee, kandidaat is niet in loondienst van Inschrijver.(KO)
Kennis
Eis - CV toevoegen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
Eis - Werk- en denkniveau
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal hbo werk- en denkniveau
Eis - Toevoegen motivatie
Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
Werkervaring
Eis - Werkervaring
De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over twee jaar werkervaring op het gebied van beleid, onderzoek en bestuurlijke advisering
Eis - Werkervaring
De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het uitvoeren van evaluatieonderzoeken.
Wens - Werkervaring
De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur relevante kennis van en ervaring in het sociaal domein, bij voorkeur in het jeugd- en veiligheidsdomein.
Wens - Werkervaring
De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur relevante kennis van en ervaring met jongerenwerk.
Wens - Werkervaring
De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur kennis van grootstedelijke jeugdproblematiek.
Wens - Werkervaring
De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur relevante kennis van en ervaring met (onderzoek naar) netwerksamenwerkingen.