Strategisch Beleidsadviseur Jeugd

Marktplein 1, 7311 LR Apeldoorn, Nederland

Sluit morgen
om 16:00
Geen maximum 28 - 36 Gelderland

Begindatum:

19 mei 2025

Einddatum:

1 okt 2025

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

19 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Over Apeldoorn
Met bijna 170.000 inwoners zijn we de elfde gemeente van Nederland. En we groeien door naar 180.000 inwoners. Met zo’n 2.000 collega’s dragen we bij aan de strategische doelen van de organisatie: Apeldoorn versterken als gezinsstad, duurzaam en ondernemend Apeldoorn en een toeristisch toplandschap.

Onze ambitie
De samenleving verandert continu. Dat vraagt ook iets voor onze organisatie. We willen wendbaar blijven en daarbij in control zijn. Onze uitvoeringskracht vergroten en ons strategisch vermogen versterken. Dat is een mooie ambitie en vraagt om mensen die die ambitie willen waarmaken. Samen werken we aan het Apeldoorn van morgen!

In onze organisatie werken we in vier thema’s waarbinnen de verschillende afdelingen opereren. De thema’s zijn Concern, Ruimte en Economie, Maatschappelijke ontwikkeling en Dienstverlening & Bedrijfsvoering.

Onze cultuur
De vier kernwaarden van de gemeente Apeldoorn zijn: vakmanschap, innovatiekracht, betrouwbaarheid en samenwerking. Ons vakmanschap wil zeggen dat onze kennis en kunde groot is. Onze innovatiekracht helpt ons om te kunnen reageren op de veranderingen om ons heen. Onze betrouwbaarheid blijkt uit het feit dat we zeggen wat we doen en doen wat we zeggen.

En tot slot zijn we stevig geworteld in de Apeldoornse samenleving en gaan we actief samenwerkingen aan met onze inwoners, ons bestuur, bedrijven, andere overheidsinstanties en natuurlijk ook binnen het stadhuis met elkaar. We weten dat we elkaar nodig hebben en dat bundeling van onze kennis, inzicht en visies op de toekomst leidt tot de beste oplossingen voor onze inwoners voor nu en voor later. We zien samenwerking ook niet als iets vrijblijvends. We investeren actief in samenwerkingen vanuit de overtuiging dat we samen meer kunnen bereiken dan alleen, en dat we samen ook verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat.

Omschrijving van de opdracht
Het betreft een waarneming tijdens de bevallingsperiode van de strategisch adviseur jeugd.

Er speelt veel in Apeldoorn op het gebied van jeugd. Net als in andere gemeenten is het beroep op jeugdzorg sterk gestegen, en doet inmiddels 1 op 7 kinderen en jongeren een beroep op jeugdhulp. Er zijn diverse maatregelen ingezet om het tij te keren. Zoals een actieplan preventie jeugdzorg en onderwijs, het doorvoeren van maatregelen uit de hervormingsagenda jeugd en andere maatregelen om het tekort op de jeugdzorg om te buigen. Uiteraard is er sterke samenhang met thema’s als bestaanszekerheid en onderwijs. De uitdaging in de komende periode is enerzijds het effectief en samenhangend implementeren van de korte- en middellange termijn maatregelen, en tegelijkertijd werken aan een lange termijn strategie om dieperliggende maatschappelijke trends om te buigen en daarmee te zorgen voor het beschikbaar houden van de jeugdzorg voor de meest kwetsbare doelgroep. Het speelveld kenmerkt zich door veel dynamiek en soms ook hectiek. Dit vraagt een brede blik, stevigheid, strategische visie en flexibiliteit om in het moment te doen wat nodig is.

Daarom zoeken we een stevige, ervaren strategisch adviseur jeugd (m/v/x) om ons team tijdelijk te versterken.

Verantwoordelijkheden:

  • Bijdragen aan lange termijn visie op jeugd(zorg), bewaken van en adviseren over samenhang korte en lange termijn maatregelen jeugd(zorg) en samenhang jeugd & onderwijs.

  • Sturen op implementatie maatregelen fase 1 tekorten jeugdzorg.

  • Meedenken / -doen op diverse projecten & interventies in het kader van veranderaanpak jeugdzorg (korte & lange termijn). Denk aan:

    • inkoop

    • aanpassingen verordening

    • GR-vorming regionaal

    • Enkele projecten in het kader van actieplan preventie jeugdzorg en onderwijs.

  • Samen met een collega ben je prestatiehouder budget jeugdzorg, maar jij bent het primaire aanspreekpunt

Werkzaamheden:

  • Je bereidt stukken voor ter besluitvorming, adviseert wethouder(s), college en de gemeenteraad en ziet toe op de planning.

  • Je draagt bij aan het tot resultaat brengen van projecten.

  • Je draagt bij aan interne afstemming en samenhang (op inhoud en proces).

  • Je onderhoudt waar relevant op onderwerpen contacten met relevante externe stakeholders, zoals andere gemeenten en aanbieders.

  • Je stemt af met je collega’s van beleid, zeker die van jeugd en onderwijs, financiën, juridische zaken en de uitvoering.

  • Je beantwoordt raadsvragen / persvragen als dat nodig is & speelt in op de vragen van de raadswerkgroep jeugd.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.

  2. Het ingediende CV bevat maximaal 5 pagina’s. Alle extra pagina’s boven de gevraagde 5 pagina’s worden niet beoordeeld door de aanbestedende dienst.

  3. De kandidaat is tussen 19 mei en 2 juni beschikbaar om te starten met de opdracht. De gemeente Apeldoorn heeft de wens dat de kandidaat zo snel mogelijk kan starten. 

  4. De kandidaat heeft HBO+ of WO werk- en denkniveau.

  5. De kandidaat heeft ervaring in het werken bij gemeenten/overheid en aantoonbare werkervaring op het gebied van maatschappelijke ontwikkeling, in het bijzonder jeugd(zorg).

  6. De kandidaat heeft ervaring met het werken in een politiek-bestuurlijke omgeving.

  7. De inschrijver mag maximaal 2 kandidaten aanbieden. Per kandidaat dient een aparte inschrijving ingediend te worden. Indien er onverhoopt toch meer dan twee kandidaten door dezelfde inschrijver worden ingediend, zullen enkel de eerste twee (op volgorde van binnenkomst) in behandeling genomen worden.

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. De kandidaat heeft ervaring specifiek op onderwerpen binnen jeugdhulp die nu actueel zijn in Apeldoorn (inkoop, toegang / wijkteams, lokale invulling jeugdhulp in samenwerking met onderwijs, collectieve voorzieningen). Bij de beoordeling wordt er gekeken naar jaren werkervaring en variatie in onderwerp (maximaal 35 punten).
             A: De kandidaat heeft onvoldoende ervaring (0 punten).
             B: De kandidaat heeft matige ervaring (15 punten).
             C: De kandidaat heeft voldoende ervaring (25 punten).
             D: De kandidaat heeft goede ervaring (35 punten).

  2. De kandidaat heeft ervaring met een coördinerende rol (bijv. coördinator, programmamanager, senior adviseur met coördinerende taken) Bij de beoordeling wordt er gekeken naar jaren werkervaring en het type coördinerende rol (maximaal 30 punten). 
             A: De kandidaat heeft onvoldoende ervaring (0 punten).
             B: De kandidaat heeft matige ervaring (10 punten).
             C: De kandidaat heeft voldoende ervaring (20 punten).
             D: De kandidaat heeft goede ervaring (30 punten).

  3. De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring op het gebied van maatschappelijke ontwikkeling, in het bijzonder jeugd(zorg). (maximaal 35 punten). 
             A: De kandidaat heeft onvoldoende ervaring (0 punten).
             B: De kandidaat heeft matige ervaring (15 punten).
             C: De kandidaat heeft voldoende ervaring (25 punten).
             D: De kandidaat heeft goede ervaring (35 punten).

Competenties

  • Probleemanalyse

  • Omgevingsbewustzijn

  • Overtuigingskracht

  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit

  • Samenwerken en organisatievermogen

  • Het vermogen om te schakelen tussen strategische, tactische en operationele werkzaamheden.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht €1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op . De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie 

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen. Het heeft voor de Gemeente Apeldoorn geen meerwaarde als eenzelfde kandidaat in meerdere inschrijvingen wordt aangeboden. Wij vragen inschrijvers hier alert op te zijn. Indien één kandidaat onverhoopt toch in verschillende inschrijvingen wordt aangeboden, zal enkel de inschrijving met het laagste tarief in behandeling worden genomen. Indien in deze situatie de tarieven hetzelfde zijn, zullen wij via loting bepalen welke inschrijving in behandeling genomen wordt.

  • Uitval gekozen kandidaat. Bij uitval van de gekozen kandidaat staat de gemeente Apeldoorn vrij om de tweede (2e) en vervolgens de derde (3e) kandidaat te selecteren voor hetzelfde aanbod.

Uitvoeringsvoorwaarde: 
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en Gemeente Apeldoorn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van Gemeente Apeldoorn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Apeldoorn merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur