Bibob specialist

Jacob Obrechtlaan 4, 4611 AR Bergen op Zoom, Nederland

Sluit over 5 dagen
85 36 Noord-Brabant

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

31 okt 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

4 jun 2025

Organisatie
Gemeente Bergen op Zoom
De stad Bergen op Zoom is een vestingstad, gelegen op de Brabantse Wal, op de overgang van land en zee, zand en klei, hoog en laag. Het is een compacte stad met een historische kern, omgeven door water, bos en heide. Het dorp Halsteren en de kernen Lepelstraat en Heimolen vormen samen de woonkernen in het landelijk gebied van de gemeente Bergen op Zoom. De unieke ligging tussen de mainports Rotterdam en Antwerpen en een rijke cultuurhistorie zijn de belangrijkste kenmerken van de gemeente. Bergen op Zoom kent een goede ontsluiting op de landelijke infrastructuur.

Over de gemeente Bergen op Zoom 
Met 70.000 inwoners en ruim 650 medewerkers zijn we een middelgrote en slagvaardige gemeente. Samen werken we aan uitdagende maatschappelijke en organisatorische vraagstukken. Binnen onze organisatie krijgen medewerkers alle ruimte om te werken aan waardevolle projecten voor onze inwoners. Bergen op Zoom gaat vooruit en samen krijgen we meer voor elkaar. 

Dit is werken bij de Afdeling Openbare Orde en Veiligheid (OOV)
De afdeling bestaat uit twee vakgroepen, te weten de vakgroep Veiligheid en de vakgroep Handhaving en Toezicht. Met bijna 40 professionals bouwen we aan een slagvaardige, toekomstbestendige veiligheids- en handhavingsorganisatie. Een organisatie die wendbaar is en continu aansluit bij actuele wet- en regelgeving en ontwikkelingen in de maatschappij. Maar ook een organisatie die grenzen stelt, zichtbaar is en die waar nodig een regierol voert, zowel op lokaal, districtelijk en op regionaal niveau. Dit alles om er voor te zorgen dat onze gemeente veilig en leefbaar is én blijft.

De missie van de afdeling Openbare Orde en Veiligheid (OOV) is: zorgen voor een goede en vooral veilige leefomgeving. Zo willen we het vertrouwen in onze gemeente vergroten. Dit doen we aan de hand van de Veiligheidsstrategie "Bergen moet veiliger" en de jaarlijks opgestelde Lokale Veiligheidsagenda.

Jij maakt het verschil!
Het afgelopen jaar zijn er veel nieuwe collega’s binnen de afdeling Openbare Orde en Veiligheid gestart en hebben ook enkele collega’s de kans en mogelijkheid gekregen om intern door te stromen naar een andere functie. Inmiddels zijn alle vacatures ingevuld en kunnen we met elkaar de schouders zetten aan de opgaven van onze afdeling. De verwachtingen vanuit onze inwoners, ondernemers en gemeentebestuur zijn hoog. Ambities en verwachtingen die wij graag waar willen maken.

Daarom zoeken wij voor de periode van 1 juli 2025 tot 1 september 2025 voor 36 uur per week een Bibob specialist die in staat is om ons tijdelijk te ondersteunen bij het bibob proces binnen een WMO aanbesteding.

Omschrijving van de opdracht
Als Bibob specialist ga je aan de slag met Bibob-toetsingen in het kader van een aanbesteding voor WMO en huishoudelijke zorg. In deze rol zorg je ervoor dat alle toetsingen zorgvuldig en conform de wet- en regelgeving worden uitgevoerd, zodat we betrouwbare en integere partijen contracteren.    

Taakomschrijving:

  • Uitvoeren van Bibob-toetsingen op inschrijvers binnen de aanbesteding WMO en huishoudelijke zorg

  • Beoordelen van integriteitsrisico’s en adviseren over mogelijke vervolgacties

  • Samenwerken met juridische en inkoopafdelingen

  • Rapporteren van bevindingen en documenteren van toetsingen

  • Signaleren van risico’s en ontwikkelingen op het gebied van integriteitsonderzoek

CV-eisen
Met een CV wordt bedoeld een overzicht van de werkervaring van de aangeboden kandidaat. De CV is in het Nederlands opgesteld en wordt verstrekt in PDF. De ingediende CV mag maximaal bestaan uit 4 pagina’s dubbelzijdig. In de CV dienen minimaal de onderstaande punten benoemd te worden:

  • Welke werkzaamheden / projecten uitgevoerd zijn, het werkbestand en uw rol hierin

  • Start- en einddatum van de werkzaamheden (aantal uur per week)

Indien de CV de bovengenoemde punten niet bevat, kan de aanbieding terzijde gelegd worden.

Kandidaat omschrijving

  • HBO werk- en denk niveau.

  • Ruime aantoonbare kennis (minimaal 3 jaar) en ervaring als bibob specialist/coördinator

  • Kennis van de Wet Bibob en relevante wet- en regelgeving binnen aanbestedingen

  • Analytisch sterk en in staat om risico’s helder te onderbouwen

Verder vinden wij het belangrijk dat je beschikt over de volgende eigenschappen:

  • Standvastig en flexibel;

  • communicatief vaardig;

  • secuur en zorgvuldig;

  • Voldoende vaardig met softwaresystemen;

  • Zelfstandig, enthousiast en gemotiveerd;

  • Verbindend naar collega’s.

 Wat bieden we jou
Gewenste startdatum is 1 juli 2025. Bij indiensttreding vragen wij om een Verklaring Omtrent Gedrag Politie (VOG-P verklaring).

Eisen

  1. De aangeboden kandidaat heeft een HBO- werk en denkniveau.

  2. De aangeboden kandidaat heeft ruime aantoonbare kennis (minimaal 3 jaar) en ervaring als bibob specialist/coördinator

  3. De aangeboden kandidaat is per 1 juli 2025 tot 1 september 2025 beschikbaar voor 36 uur per week, waarvan minimaal 3 werkdagen fysiek op kantoor in Bergen op Zoom.

  4. Het uurtarief is maximaal €85 (+/- 10%)

Wensen

  1. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis en ervaring (minimaal 3 jaar) als Bibob specialist/ bibob coordinator. Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.

    • De aangeboden kandidaat heeft meer dan 5 jaar aantoonbare kennis en ervaring als bibob specialist/coördinator (5 Punten)

    • De aangeboden kandidaat heeft tussen de 3-5 jaar aantoonbare kennis en ervaring als bibob specialist/coördinator (2 Punten)

    • De aangeboden kandidaat heeft minder dan 3 jaar aantoonbare kennis en ervaring als bibob specialist/coördinator (0 Punten)

  2. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis van en ervaring met de Wet Bibob en relevante wet- en regelgeving en de toepassing ervan in aanbestedingen. Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.

    • De aangeboden kandidaat heeft meer dan 3 jaar aantoonbare kennis en ervaring met de wet Bibob en relevante wet en regelgeving binnen aanbestedingen. (5 Punten)

    • De aangeboden kandidaat heeft minder dan 3 jaar aantoonbare kennis en ervaring met de wet Bibob en relevante wet en regelgeving binnen aanbestedingen. (2 Punten)

    • De aangeboden kandidaat heeft geen aantoonbare kennis en ervaring met de wet Bibob en relevante wet en regelgeving binnen aanbestedingen (0 Punten)

  3. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis en ervaring met het opstellen en geven van adviezen op het gebied van de wet Bibob. Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.

    • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis en ervaring met het opstellen en geven van adviezen op het gebied van de wet Bibob. (4 Punten)

    • De aangeboden kandidaat heeft enige aantoonbare recente kennis en ervaring met het opstellen en geven van adviezen op het gebied van de wet Bibob. (2 Punten)

    • De aangeboden kandidaat heeft geen aantoonbare recente kennis en ervaring met het opstellen en geven van adviezen op het gebied van de wet Bibob. (0 Punten)

  4. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis en ervaring van bedrijfsstructuren en het lezen en beoordelen van financiële stukken. Graag middels concrete voorbeelden duidelijk omschrijven in het CV.

    • De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare recente kennis en ervaring van bedrijfsstructuren en het lezen en beoordelen van financiële stukken. (4 Punten)

    • De aangeboden kandidaat heeft enige aantoonbare recente kennis en ervaring van bedrijfsstructuren en het lezen en beoordelen van financiële stukken. (2 Punten)

    • De aangeboden kandidaat heeft geen aantoonbare recente kennis en ervaring van bedrijfsstructuren en het lezen en beoordelen van financiële stukken. (0 Punten)

  5. De aangeboden kandidaat heeft recente en uitgebreide ervaring met de politiek-bestuurlijke complexiteit van een gemeentelijke organisatie en de bijzondere positie die een burgemeester als bevoegd gezag voor Openbare Orde en Veiligheid hierin neemt.
    5p

  6. De kandidaten met de hoogste score van de gunningscriteria kunnen worden uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek wordt gekeken of het CV van de kandidaat aansluit op de door ons gestelde criteria voor deze vacature.

    • Het CV sluit goed aan op de door ons gestelde criteria. (10 Punten)

    • Het CV sluit enigszins aan op de door ons gestelde criteria. (5 Punten)

    • Het CV sluit niet aan op de door ons gestelde criteria. (0 Punten)

  7. Uit het gesprek blijkt (of wordt getoetst door bv casussen) of de in de vacature gevraagde competenties (eventueel benoemen) aantoonbaar zijn door het geven van voorbeelden.

    • De competenties zijn aantoonbaar. (10 Punten)

    • De competenties zijn enigszins aantoonbaar. (5 Punten)

    • De competenties zijn niet aantoonbaar. (0 Punten)

  8. Prijsscore: ( laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
    4p

Aanvullend informatie

  • Indien de opdracht aan een ZZP’er gegund wordt, wordt er gewerkt met een Modelovereenkomst VNG

  • Kandidaat kan een VOG verklaring overleggen

  • Het gaat om een tijdelijke opdracht in verband met ziektevervanging;

  • Een parkeervergunning wordt niet verstrekt door de gemeente Bergen op Zoom. Indien de werknemer een parkeervergunning aan wil vragen kan hiervoor contact opgenomen worden met Parkeerbeheer Bergen op Zoom

  • Woon – werk kilometers worden niet vergoed

  • Kilometers gemaakt op het werk met de auto kunnen gedeclareerd worden, de vergoeding hiervoor bedraagt € 0,19 per kilometer

  • De werknemer dient zelf zorg te dragen voor een mobiele telefoon

  • Door de gemeente Bergen op Zoom wordt een werkplek (bureau) ter beschikking gesteld waarvan de medewerker gebruik kan maken. De medewerker dient zelf een deugdelijke laptop mee te brengen en toebehoren om de werkzaamheden op uit te voeren. Met deze laptop kan de medewerker inloggen op het netwerk van de gemeente Bergen op Zoom

  • U bent akkoord met de actuele versie van de inhuurvoorwaarden van Flex West-Brabant, welke te vinden zijn op de homepage (voorafgaand aan het inloggen) van Flex West-Brabant. We wijzen hierbij nog expliciet op de all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk verkeer en de verrekening van de fee kosten.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur