Logo van Gemeente Hilversum
Logo van Gemeente Hilversum

Businesscontroller

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

18 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 28 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

We zijn op zoek naar een ervaren en proactieve senior business controller die zich voornamelijk richt op ons fysieke domein. Het team Control is georganiseerd naar drie domeinen, namelijk; Dienstverlening, Sociaal Domein en Fysiek Domein. Het fysieke domein is onder andere verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte, investeringen in wegen en riolering, de grote binnenstedelijke investeringen in de stad (onder andere door openen van grondexploitaties) maar ook voor het uitvoeren en vorm geven van beleid op andere cultuur, vastgoed economie en media.

Als Senior business controller ben je verantwoordelijk voor de brede financiële controle van het fysieke domein en ben je de financieel inhoudelijke sparringpartner van het management binnen dit domein. Het fysieke domein bestaat uit zeven financial en businesscontrollers. In jouw rol geef je ook functioneel en inhoudelijke sturing aan deze collega’s

Werkzaamheden:

  • Je adviseert de afdelingsmanager en teammanagers over hun brede business control en alle belangrijke financiële ontwikkelingen binnen het fysieke domein.

  • Je bent inhoudelijk aanspreekpunt voor de teammanager Control.

  • Je bent de inhoudelijke sparringpartner voor de collega’s van het fysieke domein en springt daar waar nodig bij in de werkzaamheden.

  • Je bent verantwoordelijk voor het prioriteren, de kwaliteit en de volledigheid van de control werkzaamheden binnen het fysieke

  • Je geeft advies en ondersteuning aan stellers, businesscontrollers, bij het opstellen van belangrijke bestuurlijke voorstellen.

Eisen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo niveau;
  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als business controller binnen het fysieke domein bij een gemeente van minimaal 70.000 inwoners) (benoem dit duidelijk in het cv);
  • Uiterlijk beschikbaar per 5 januari 2026 voor minimaal 28 uur per week gedurende de gehele opdrachtduur incl. verlengingen.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een senior functie als business controller binnen het fysieke domein in de afgelopen 6 jaar bij een gemeente van meer dan 70.000 inwoners. (benoem dit duidelijk in de cv) (30 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als senior business controller in een coördinerend rol, inhoudelijke en functioneel binnen het fysieke domein bij een gemeente van meer dan 70.000 inwoners. (benoem dit duidelijk in de cv) (40 punten);
  • Aantoonbare kennis van én werkervaring met Lias (benoem dit duidelijk in het cv) (10 punten);
  • Aantoonbare kennis van én werkervaring met Excel en PowerBi (benoem dit duidelijk in het cv) (10 punten);
  • Aantoonbare kennis en/of werkervaring met de actuele wet- en regelgeving w.o. BBV (benoem in het cv duidelijk hoe deze kennis verkregen is) (10 punten).

Competenties

  • Resultaat gericht;
  • Analytisch vermogen;
  • Communicatief sterk;
  • Proactief en initiatiefrijk;
  • Samenwerkingsgericht.

Organisatie en team

Gemeente Hilversum, mediastad in het groen, Zorgen voor nu en werken aan morgen
Met bovenstaand motto leggen we de verbinding tussen onze ambities voor Hilversum in de toekomst en de wensen en behoeftes die op dit moment bij de Hilversummers leven.

De afgelopen jaren is gewerkt aan een fundament waar we Hilversum verder op uitbouwen. Naar elkaar omkijken, goed bereikbare voorzieningen voor inwoners die dat nodig hebben, en veilige buurten vinden wij belangrijk. Het is onze wens dat inwoners voor elkaar zorgen en dat mensen zaken in hun eigen buurt of wijk kunnen regelen. En als het nodig is bieden we zorg of ondersteuning.

Maar er is meer: ook toekomstbestendige werkgelegenheid, bereikbare woningen, een duurzame leefomgeving en voorzieningen op het gebied van sport, kunst en cultuur staan hoog op onze agenda.

Als gemeente willen we ín de maatschappij staan, niet ernaast. Hilversum moet een leefbare en veilige stad zijn, waar iedereen zich thuis voelt, waar inwoners zich gewaardeerd voelen en waar mensen zich in hun werk en vrije tijd kunnen ontplooien. Om samen met de Hilversummers op te trekken, blijven we in contact met inwoners, bedrijven en organisaties. Op die manier komen hun zorgen, ideeën en wensen rechtstreeks bij ons terecht.

Het team Control is georganiseerd naar drie domeinen, namelijk; Dienstverlening, Sociaal Domein en Fysiek Domein.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de gemeente worden gepland in overleg met de best passende kandidaten. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 30 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 6x 4 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
De administratieve partner brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Overig algemeen:

  • De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).

  • Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de administratieve partner. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. Er wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het formulier ‘DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN’.

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr