Projectleider Samenvoeging Financien en Belastingen

Dudokpark 1, 1217 JE Hilversum, Nederland

Sluit over 6 dagen
Geen maximum 24 tot 36 Noord-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

6 aug 2025

Omschrijving

Als projectleider samenvoeging Financiën en Belastingen maak je onderdeel uit van het Programma Samenvoeging Wijdemeren en Hilversum. Vanaf 1 januari 2026 zijn de twee organisaties samengevoegd tot één ambtelijke organisatie. Er wordt hard gewerkt om de ambtelijke samenvoeging te realiseren. Het deelproject Financiën en Belastingen is een van de 14 projecten en werkt nauw samen met o.m. de teams (van 2 gemeenten) uit de lijn op het gebied van Financiën en Control.

Voor jou als projectleider gaat het om o.a. de volgende werkzaamheden:

  1. Projectcontroller en adviseur begroting van het programma Samenvoeging

  2. Adviseur voor projectleiders binnen het programma Samenvoeging

  3. Review van de opgestelde concept-startnotitie “harmoniseren financieel beleid en belastingen” voor de gemeenteraad, bestuurlijke advisering en voorbereiding op vaststelling door de gemeenteraden van Wijdemeren en Hilversum (planning december 2025).

  1. Uitvoeren van de startnotitie financieel beleid en belastingen in 2026 i.s.m. de lijnmanagers en teams.

Toelichting

In 2025 ligt de nadruk ligt op het op orde brengen van de administratieve en technische randvoorwaarden voor beide gemeenten en dit gaat o.a. over:

  • Harmonisatie financieel administratieve inrichting (rekeningstelsel, verdeling budgetten (exploitatie / formatie), investeringen, ICT, werkprocessen naar de nieuwe organisatie);

  • Harmonisatie mandaatregelingen en inrichting budgethouderschap;

  • Het inventariseren van verordeningen en beleid en het in beeld brengen van verschillen. Dit gebeurt ook bij andere harmonisatiethema’s in 2025 zoals subsidies, verbonden partijen en beleidsdomeinen.

  • Fiscale inrichting: BTW, vennootschapsbelasting (waarborgen Horizontaal Toezicht Belastingdienst 2025 en naar de toekomst toe), verzekeringen;

  • Invulling ‘nader uit te werken’ afspraken uit de Samenwerkingsovereenkomst over financiën: P&C cyclus van Wijdemeren (art 10 lid 2) en over de omvang en afdracht van bedrijfsvoeringslasten (art 18)

  • Draagvlag organiseren, informeren, meenemen organisatie werkwijze 2026;

2026 staat onder meer in het teken van:

  • Inrichting 1 financieel systeem

  • Voorbereiding actualisatie Financiële verordening: integratie van begrotings-, verslagleggings- en sturingsprincipes.

  • P&C cyclus 2026/2027

  • Voorbereiding nieuwe Controleverordening: herijking rollen accountant, raad en rekenkamer.

  • Grondslagennotitie reserves, voorzieningen en investeringen: definiëring minimale weerstandscapaciteit, afschrijvingssystematiek.

  1. Adviseur, aanspreekpunt en realiseren werkzaamheden rondom verschillende zich voordoende discussiepunten en voor de bestuurlijke advisering, waaronder het organiseren van technische sessies voor raadsleden en advisering over bestuurlijke kwesties met financiële impact.

Eisen

  • Minimaal een afgeronde hbo-opleiding in een financieel/bedrijfskundige richting

  • Minimaal 5 jaar ervaring met adviestrajecten in een politiek-bestuurlijke context (met aantoonbare resultaten)

  • Minimaal 2 recente (laatste 5 jaar) voorbeelden van ervaring met organisatieveranderingen binnen gemeenten;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring in vergelijkbare rollen, bij voorkeur met eindverantwoordelijkheid, benoem hiervan minimaal 1 specifiek en concreet voorbeeld van een project met hoge complexiteit en bestuurlijke gevoeligheid;

  • Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke fusies of herindelingstrajecten met ambtelijke of gemeentelijke organisaties

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectcontroller met P&C cyclussen binnen een gemeente

  • Aantoonbare werkervaring met het schrijven van bestuurlijke notities in gemeentelijke context

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Bestuurlijke sensitiviteit

  • Proactiviteit

  • Doel- en resultaatgerichtheid

  • Samenwerkingsgericht leiderschap en omgevingsbewustzijn

  • Onafhankelijkheid en stevigheid

  • Communicatieve vaardigheid (schriftelijk en mondeling)

Organisatie en team

Hilversum en Wijdemeren zijn vanaf 1 januari 2027 één gemeente. Een jaar eerder, 1 januari 2026, vormen ze al één ambtelijke organisatie. Dat betekent: nieuwe teams, nieuwe samenwerkingen en één gezamenlijke koers. We bouwen aan een organisatie met 1250 medewerkers, 8 afdelingen en 47 teams. De teams zijn compact (ca 25 medewerkers) zodat teammanagers echt de aandacht kunnen geven aan de mensen én de inhoud.

Samen sterker!
Zo kunnen we de dienstverlening aan onze 120.000 inwoners en bijna 20.000 bedrijven niet alleen blijven garanderen, maar ook verbeteren. Door onze krachten te bundelen, staan we sterker in het aanpakken van belangrijke uitdagingen, zoals wonen, natuur, economie en bereikbaarheid. Hilversum en Wijdemeren delen een historie en zijn al langer met elkaar verbonden.

De samenvoeging biedt nieuwe energie om die verbondenheid te versterken. De dorpen Ankeveen, Breukeleveen, 's-Graveland, Kortenhoef, Loosdrecht en Nederhorst den Berg behouden hun eigen karakter en vormen een waardevolle aanvulling op de meer stadse karakter van Hilversum. Van veen en water naar zand en heide. Die diversiteit maakt Hilversum aantrekkelijk om in te wonen, te werken én te recreëren.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 20 augustus 2025 tussen 14 uur en 17 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 18 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: i.o. maandag t/m vrijdag.

Voor de zzp'er

  • De gemeente verzoekt altijd om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).Er wordt een VOG screening uitgevoerd conform de VOG screening van de gemeente Hilversum. De verwerkingstijd is maximaal 4 weken, en bij VOG-P screening maximaal 8 weken. De kosten van de VOG zullen ten alle tijden reeds verdisconteerd zijn in het aangeboden uurtarief.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • We vergoeden geen reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Hilversum komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer is. Eventuele reiskosten die gemaakt worden in opdracht van de gemeente Hilversum voor werk-gerelateerde afspraken kunnen gedeclareerd worden met het formulier ‘DECLARATIE KOSTEN PERSONEEL EN DERDEN’.

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur