Begindatum:
13 jan 2025Einddatum:
1 jun 2025Uren per week:
16Publicatiedatum:
24 dec 2024Voor het team handhaving en toezicht Sociaal Domein zoeken wij een tijdelijke collega die actief en integraal aan de slag gaat met ontwikkelingen binnen de handhaving Participatiewet.
We zoeken iemand die toeziet op een rechtmatige toekenning en rechtmatig gebruik van voorzieningen op grond van de Participatiewet voor 16 uur per week.
Hoe je ontdekt of er (mogelijk) fraude wordt gepleegd? Als handhaver bestudeer je dossiers, bespreek je situaties met klantmanagers Werk en Inkomen en leg je huisbezoeken af. Daarnaast verzamel je aan de hand van meldingen of risicosignalen informatie, analyseer en beoordeel je in hoeverre signalen aanleiding geven tot rechtmatigheidsonderzoek.
Je maakt gebruik van diverse onderzoeksmethoden om informatie te verzamelen in het kader van rechtmatigheidsonderzoek. Je documenteert en beoordeelt deze informatie en adviseert over passende handhavingsmogelijkheden. Je adviseert en ondersteunt klantmanagers Werk en Inkomen bij de beoordeling van de rechtmatigheid van de Participatiewet en over het te nemen besluit in verband met het vervolgtraject.
Verder stimuleer je fraude-alertheid en breng je medewerkers van verschillende voorzieningen of afdelingen bij elkaar, zodat zij van elkaar kunnen leren. Ook ben jij sparringpartner voor uitvoering, kwaliteit en overige zaken rondom Werk en Inkomen.
Je weet je bevoegdheden gescheiden in te zetten vanuit de Participatiewet en de Algemene wet bestuursrecht.
Jij bent initiatiefrijk, analytisch, daadkrachtig, collegiaal en kunt goed samenwerken. Je hebt oog voor zowel het strafbare feit als de menselijke maat. Het is voor jou dan ook geen probleem om de belangen van de organisatie en de klant naast elkaar te laten werken. Omdat je voldoende vakmanschap hebt, weet je middels passende communicatie te overtuigen en vertrouwen te winnen. Ook beschik je over goede schriftelijke vaardigheden en kun je zakelijk en objectief rapporteren. Tot slot ben je flexibel en bereid om zo nodig buiten kantooruren te werken. Je hebt aantoonbaar ervaring in deze functie en je hebt het afgelopen jaar bij de Gemeente Oldambt gewerkt. Je bent d irect inzetbaar.
Daarnaast beschik je over:
• Minimaal hbo werk- en denkniveau;
• Aantoonbare kennis van handhaving in het kader van de Participatiewet;
• Minimaal twee jaar ervaring als handhaver met controle onderzoeken;
• Kennis van de wetgeving in het Sociaal Domein (Participatiewet, AWB) en van regelgeving rondom gegevensuitwisseling en privacy;
Tot slot ben je in het bezit van een rijbewijs B en heb je eigen vervoer.
De (eerste) gesprekken met de selectiecommissie vinden plaats in week 2.
Andere diensten
75000000-6 - Diensten voor openbaar bestuur, defensie en sociale verzekering
Graag expliciet opnemen in het cv.
Graag expliciet opnemen in het cv.
Weging prijsdeel: 30 %
Dit blijkt uit het cv.
Weging: 15 %
Dit blijkt uit het cv.
Weging: 15 %
Dit blijkt uit het cv.
Weging: 15 %
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
Op basis van werkervaring, kennis en persoonlijkheid wordt getoetst welke kandidaat het beste aansluit bij de opengestelde opdracht.
Weging: 25 %