Logo van Gemeente Soest
Logo van Gemeente Soest

Projectleider Onderwijshuisvesting/Gebiedsontwikkeling

Raadhuisplein 1, 3762 AV Soest, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

8 - 24

Publicatiedatum:

17 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 8 - 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Binnen het Projectbureau zoeken wij tijdelijk een ervaren Projectleider Onderwijshuisvesting. De reden hiervoor is dat wij op dit moment nog geen vaste collega hebben kunnen werven voor het thema onderwijshuisvesting, terwijl er wél urgente en gevoelige opgaven liggen op dit gebied. Een belangrijke prioriteit is de realisatie van een nieuwe school binnen de gemeente Soest.

Als projectleider ben je integraal verantwoordelijk voor de voorbereiding, ontwikkeling en realisatie van dit project, in nauwe samenwerking met interne en externe partners. Je opereert binnen een bestuurlijke driehoek met een Bestuurlijk Opdrachtgever, Ambtelijk Opdrachtgever en Projectleider. Je projecten dragen direct bij aan de kwaliteit van het onderwijs, het voorzieningenniveau en de leefbaarheid binnen de gemeente.

Taken en verantwoordelijkheden:

  • Leidinggeven aan het project voor de realisatie van een nieuwe school in Soest, inclusief alle benodigde plan- en besluitvormingsprocessen.
  • Samenstellen, aansturen en functioneel leidinggeven aan een multidisciplinair projectteam (o.a. vastgoed, juridisch, financiën, beleid onderwijs, communicatie).
  • Afstemming met opdrachtgevers over opzet, inhoud, planning en besluitvorming van het project, inclusief rapportage op GROTIK-aspecten (Geld, Risico’s, Organisatie, Tijd, Informatie, Kwaliteit).
  • Opstellen, begeleiden en afhandelen van bestuurlijke beslisdocumenten; tijdig informeren van college van B&W en gemeenteraad.
  • Beheren van projectbudgetten, inclusief financiële voortgang, verantwoording en contractuele afspraken.
  • Onderhandelen met betrokken partijen zoals schoolbesturen, ontwikkelaars en andere marktpartijen.
  • Organiseren van participatieprocessen met onderwijsinstellingen, ouders, omwonenden en overige stakeholders.
  • Coördineren van juridische procedures, het opstellen en beoordelen van contracten en het sluiten van overeenkomsten.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het aansturen van ontwikkelteams, projectteams in de rol van directeur / projectleider voor complexe projecten (duidelijk benoemd in het CV);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in samenwerking met- of voor een gemeentelijke instelling binnen het fysieke domein.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider binnen het onderwijs en/of gebiedsontwikkeling bij een gemeentelijke instelling;
  • Aantoonbare werkervaring met het voeren van onderhandelingsgesprekken met opdrachtnemers en schoolbesturen;
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van planologie/ project- en/of locatieontwikkeling/civiele techniek;
  • Aantoonbare werkervaring met RAW bestekken, UAV en/of MS Project.

Competenties

  • Besluitvaardig en daadkrachtig;
  • Gestructureerd, ordentelijk projectmanagement;
  • Snel toepasselijke wetgeving (o.m. Omgevingswet, Wnb) eigen kunnen maken;
  • Samenwerken.

Organisatie en team

Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie
De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zo’n 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.  
 
We vormen samen met 300 professionals onze organisatie
Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving.
Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is. 

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen

administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijf (5) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd

administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever worden gepland in overleg. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: 2x 3 maanden

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner
administratieve partner brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo