Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland
Begindatum:
12 mrt 2024Einddatum:
12 mrt 2026Uren per week:
8-16Publicatiedatum:
31 jan 2025Coordinator samenwerkingsverband verkeersmodellen (SIVMO)
Periode: Van 12-03-2025 tot 12-03-2026 (12 maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 8-16 uur per week gemiddeld
Tarief: Max 140,00 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Schaal: 13
Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
Tien overheidsorganisaties hebben een samenwerking op het gebied van verkeersmodellen opgericht.
Voor de voortzetting van deze samenwerking zoeken de organisaties samen een coordinator die ProRail, Rijkswaterstaat, de gemeenten Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam, de provincies Noord Brabant en Utrecht, MRDH en de Vervoerregio Amsterdam de komende jaren ondersteunt en de gezamenlijke projecten aanstuurt. Gemeente Utrecht is penvoeder namens dit samenwerkingsverband.
In deze samenwerking willen de overheden samen innoveren en onderzoek initieren. Zij willen hiermee voorzien in de informatiebehoefte voortkomend uit beleidsopgaven waaronder de mobiliteitstransitie en opgaven gekoppeld aan andere maatschappelijke trends. Een ander doel van de samenwerking is om op een zo efficiente en effectieve mogelijke manier zorg te dragen voor transparantere en betere horizontale en verticale afstemming van gedragen verkeersmodellen/ methoden en technieken. Deze afstemming geldt dan voor zowel landelijke, regionale en stedelijke modellen.
Om dat te bereiken, werken de tien partners gezamenlijk aan:
1. Verder ontwikkelen van onderdelen van verkeers- en vervoersmodellen en het realiseren van innovaties hierin naar aanleiding van de mobiliteitstransitie en andere maatschappelijke trends;.
2. Efficient en effectief gebruik van beschikbare middelen en capaciteit door gezamenlijke inkoop van data, ontwikkelen en delen van scripts en routines en beschrijvingen van methoden en technieken.
3. Onderling kennis delen, van elkaar leren en gebruik maken van elkaars expertise bij de ontwikkeling, beheer en toepassing van modellen en als voorbeeld dienen voor andere overheden.
4. Ontwikkelen van basisprincipes voor de ontwikkeling en toepassing van verkeers- en vervoersmodellen en daarmee ook een bijdrage leveren aan transparantie van het modelinstrumentarium en de vergelijkbaarheid van resultaten.
5. Een gezamenlijke boodschap uitdragen over het nut en belang van het modelinstrumentarium.
Voor meer informatie zie : Roadmap (Bijlage).
De samenwerking wordt administratief ondergebracht bij de Gemeente Utrecht en valt onder de afdeling Duurzame Mobiliteit, Beleid Team Mobiliteitsbrede Zaken.
Opdrachtomschrijving
Als procesmanager/coordinator ben je het centrale aanspreekpunt van deze samenwerking.
Je bent verantwoordelijk voor de sturing en het bewaken van het functioneren van de samenwerking en voor het tot stand komen en uitvoeren van een gezamenlijk gedragen werkprogramma. Je organiseert de overleggen en stuurt in beheersmatige zin de projecten aan (planning, voortgang, budget, risicos).
Concreet betekent dit:
Sturen, organiseren en ondersteunen van het samenwerkingsverband.
Fungeren als het boegbeeld en eerste contactpersoon namens het samenwerkingsverband. Initiatief nemen voor interne (binnen het samenwerkingsverband) en externe communicatie in overleg met de werkgroep.
Samen met de inhoudelijke werkgroep opstellen van werkplan, jaarplan en begroting en jaarverslag.
Trekken en voorzitten van de werkgroep en het aansturen van de projectgroepen die onderzoeksprojecten begeleiden.
In de stuurgroep de werk- en jaarplannen en de begroting ter besluitvorming voorleggen, verdedigen en laten vaststellen.
Organiseren van de aanbesteding van opdrachten namens de samenwerking en hiertoe afstemmen met inkopers van de gemeente Utrecht.
Bewaken van de begroting en uitgaven samen met de administratieve ondersteuner van de gemeente Utrecht.
Organiseren van een evaluatie van de samenwerking een jaar na de tekendatum van de samenwerkingsovereenkomst.
Organiseren van de eigen ondersteuning in samenspraak met de gemeente Utrecht.
Resultaat van de opdracht
Deze opdracht kan worden afgerond als het huidige jaarplan wordt uitgevoerd en de daaropvolgende werk- en jaarplannen en de begrotingen ter besluitvorming zijn voorgelegd, verdedigd en vastgesteld (en volgens planning uitgevoerd).
Je hebt/bent:
Wo werk- en denkniveau.
Minimaal 5 jaar relevante werkervaring in proces- en programmamanagement
Minimaal 5 jaar ervaring in de publieke sector en bij voorkeur in samenwerking tussen verschillende overheden.
Minimaal 5 jaar ervaring in het werkveld mobiliteit en de hierbij relevante netwerken.
Kennis van verkeersmodellen is een pre (wat is het belang van modellen, waarop worden modellen gebaseerd, hoe worden ze toegepast);
Kennis van de stakeholders (overheid, markt en kennisinstellingen) rond modelontwikkeling, toepassing en gebruik van modeluitkomsten is een pre.
Affiniteit met onderzoeks- en ontwikkelopgaven.
Flexibiliteit ten aanzien van inzet over de week en digitale dan wel fysieke overleg/aanwezigheid.
Het is een pre als je binnen de wereld van de verkeersmodellen een uitstekend netwerk met adviesbureaus en kennis instituten hebt opgebouwd.
Daarnaast beschik je over de volgende competenties:
Resultaatgericht, communicatief vaardig, goed kunnen overtuigen, goed kunnen organiseren, initiatiefrijk, oog voor belangen
Je bent sterk in organiseren, mensen en partijen bij elkaar brengen en zoeken naar gemeenschappelijk draagvlak. Je hebt snel inzicht in processen en je kunt hoofd- en bijzaken van elkaar onderscheiden. Je bent bekend met de samenwerkende partners en begrijpt hoe zij werken (kent de belangen en het krachtenveld). Je fungeert als het onafhankelijke gezicht van de samenwerking en weet deze samenwerking op passende wijze te profileren.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten
Gesprekken zijn gepland op 18 en 19 februari 2025. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Tijdens het gesprek vragen wij de kandidaten een korte presentatie te geven over hoe u aankijkt tegen de landelijke samenwerking en hoe u uw eigen rol daarin ziet als coordinator.
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.