Jurist Openbare Ruimte

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 7 dagen
110 24 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

17 jan 2025

Jurist Openbare Ruimte
Periode: z.s.m. voor 12 maanden met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 24 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 110 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Schaal: 11

Korte beschrijving speelveld
Ben jij Juridisch Adviseur en beschikbaar voor een opdracht binnen de Openbare Ruimte? Wil jij jouw juridische expertise inzetten voor een stad die altijd in beweging is? Utrecht heeft jou nodig!

Wij zijn op zoek naar een (tijdelijke) Jurist Openbare Ruimte die kennis en ervaring heeft op privaatrechtelijk en bestuursrechtelijk vlak.
Deze opdracht voer je uit voor het organisatieonderdeel Stadsbedrijven. Het dagelijks werk van Stadsbedrijven is het visitekaartje van de gemeente. Of het nu gaat om het inzamelen van afval, het beheren, onderhouden of reinigen van de openbare ruimte, sportlocaties, zwembaden, parkeergarages, begraafplaatsen, bomen, grachten, havens en markten. Aan alle werkgebieden van Stadsbedrijven zit ook een juridische kant. En daar draag jij je steentje aan bij.

Als Jurist Openbare Ruimte werk je samen met drie collega juristen in een betrokken en gedreven team. Jouw plek in de organisatie is binnen de groep Directiezaken van de afdeling Bedrijfsvoering. De juristen geven advies aan alle zeven afdelingen van Stadsbedrijven: Inzamelen, Markten en Havens (IMH), Wijkonderhoud & Service (W&S), Beheer Openbare Ruimte (BOR), Vastgoedexploitatie (VGE), Stadsingenieurs (SI), Control en Bedrijvingsvoering (BV) zelf.

Opdrachtomschrijving
Jij bent het aanspreekpunt voor alle juridische vragen (publiek- en privaatrechtelijk) van de medewerkers van Stadsbedrijven op het gebied van de openbare ruimte.

Tijdens je werkdag kun je bijvoorbeeld het volgende verwachten:
In je mailbox zitten diverse vragen van een beleidsmedewerker over de aanpak van bijplaatsingen bij ondergrondse containers. Verder word je gevraagd om een samenwerkingsovereenkomst te checken. Wie is er bevoegd om te tekenen? Je neemt deel aan een projectgroep over de schaarse rechtenproblematiek bij de marktvergunningen. Daarnaast heb je met je team overleg over de lopende zaken, is er een nieuw Woo-verzoek binnengekomen dat je uitzet bij de juiste afdeling, adviseer je over een wijziging van de havenverordening en schrijf je mee aan het collegevoorstel daarover. Het is een opdracht met veel afwisseling waarbij je uiteenlopende vragen behandelt en samenwerkt met allerlei in- en externe partijen. Geen dag is hetzelfde!

Jij hebt/bent:
Hbo of wo diploma Rechten;
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring op bestuursrechtelijk en privaatrechtelijk vlak;
Affiniteit met het werkgebied van Stadsbedrijven (beheer en onderhoud openbare ruimte)

Verder beschik je over de volgende competenties/vaardigheden:
Je bent communicatief vaardig in woord en schrift;
Je bent analytisch, hebt bestuurlijke- en organisatiesensitiviteit, bent politiek geinteresseerd en omgevingsbewust;
Je kunt snel schakelen en tegelijkertijd het overzicht bewaren, bent zelfstandig en stressbestendig.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland op 6 februari 2025. We nemen contact met je op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief en circa 75% voor kwaliteit.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur