Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jul 2026Publicatiedatum:
13 dec 2025Binnen team Inkomen werken diverse consulenten (waaronder Consulenten Poort en Consulenten Beheer). Omdat een aantal collega’s druk bezig zijn met de implementatie van de nieuwe Participatiewet in Balans en het herschrijven van de processen zoeken wij een tweetal ervaren (all-round) inkomensconsulenten, die zowel aan de poort als bij beheer kunnen ondersteunen.
Als Consulent Inkomen (Beheer)
Ben je verantwoordelijk voor de werkprocessen die betrekking hebben op jouw caseload van bijstandsgerechtigden: o.a. aanvragen bijzondere bijstand, heronderzoeken rechtmatigheid, mutaties re-integratie, aanvragen minimabeleid, toekenningen en wijzigingen loonkostensubsidie, mutaties, aanvragen verblijf buitenland, aanvragen kinderopvang sociaal-medische indicatie en beëindigingen.
Als Consulent Inkomen Poort
Ben je verantwoordelijk voor de afhandeling van de aanvragen levensonderhoud af van onder andere volwassenen, jongeren, dak- en thuislozen en statushouders; Daarnaast handel je aanvragen bijzondere bijstand af van Niet Uitkering Ontvangers (NUO)
Jouw verantwoordelijkheden:
Je voert, met een open blik en zonder oordeel, persoonlijke gesprekken met inwoners die een aanvraag levensonderhoud doen (in de spreekkamer);
Je beoordeelt en neemt besluiten over de ingediende aanvragen;
Je zorgt dat deze besluiten correct en binnen de gestelde termijn worden afgehandeld;
Je zorgt dat alle belangrijke stukken aanwezig zijn in het dossier;
Je rapporteert over de wijze van afhandeling van de werkprocessen;
Je levert een actieve bijdrage aan de overlegvormen binnen het team, zodat onderlinge afstemming en binding binnen het team worden bevorderd.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
Uurtarief maximaal € 83,95 inclusief reiskosten woon-werk, fee en excl. BTW;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de laatste 5 jaar als consulent/klantmanager op het gebied van werk en inkomen met de uitvoering van de Participatiewet;
Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding;
Aantoonbare werkervaring met de afhandeling van aanvragen levensonderhoud Participatiewet;
Uiterlijk per uiterlijk 12 januari 2026 beschikbaar voor 32 tot 36 uur per week;
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als Consulent/Klantmanager Inkomen, duidelijk weergeven in het cv (30 punten);
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de afhandeling van aanvragen levensonderhoud Participatiewet (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met het beheren van een caseload van 100 klanten met een uitkering Participatiewet, benoem duidelijk waar dit is opgedaan (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met de afhandeling van alle hierna genoemde werkprocessen: heronderzoek rechtmatigheid, mutatie of heronderzoek re-integratie, aanvraag bijzondere bijstand, toekenning/vaststelling loonkostensubsidie en beëindiging. Licht dit duidelijk toe door middel van een aparte alinea in het cv (15 punten);
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met Suite voor het Sociaal Domein en Corsa, benoem waar deze is opgedaan (15 punten).
Je kunt heel goed luisteren en bent een ster in het motiveren van onze inwoners;
Je bent analytisch, besluitvaardig en stressbestendig;
Je bent zorgvuldig en kunt goed prioriteiten stellen;
Je bent resultaatgericht zonder het belang van de inwoner uit het oog te verliezen;
Je bent een flexibel en werkt graag samen met collega’s;
Je beschikt over goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.
Je bent flexibel en oplossingsgericht.
Westland. De Glazen Stad. Dankzij de meest innovatieve agri-sector ter wereld zijn we de vijfde economie van Nederland. Met meer dan 115.000 inwoners die hier wonen, werken, leren en recreëren. In een omgeving die snel verandert, zoeken we steeds opnieuw naar een nieuwe balans. Een balans tussen een groeiende economie en een fijne leefomgeving. Tussen bereikbaarheid en gezondheid. En tussen investeren in nieuwe ontwikkelingen en zorgen voor mensen die het moeilijk hebben. De kansen en uitdagingen zijn bij onze gemeente groot.
Team Inkomen is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet, IOAW, IOAZ en BBZ. Momenteel voeren we ook de leefgeldregeling voor Oekraïners uit. Binnen team Inkomen werkt een bevlogen groep collega’s die zich bezig houden met het beoordelen van de aanvragen levensonderhoud, bijzondere bijstand, heronderzoeken rechtmatigheid, mutaties re-integratie, aanvragen minimabeleid, toekenningen en wijzigingen loonkostensubsidie, aanvragen verblijf buitenland, aanvragen kinderopvang sociaal-medische indicatie en beëindigingen. Hiermee verzorgen wij de inkomenskant van de Participatiewet.
Wij staan in nauw contact met de medewerkers van Patijnenburg die verantwoordelijk zijn voor de re-integratie van de inwoners die gebruik maken van de Participatiewet. In samenwerking met de collega’s van Handhaving, Schuldhulpverlening, Leerplicht, Inburgering, Vitis, Sociaal Kernteam en Patijnenburg zetten we ons in voor de bestaanszekerheid van onze inwoners en zorgen wij (regelmatig met maatwerk) dat zij weer kunnen vertrouwen op hun eigen kracht en onderdeel uit kunnen maken van de samenleving.
Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien kandidaten die door de externe partij zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaat of kandidaten die na deze beoordeling het beste scoort/scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaat/kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland in week 52. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 29 december 2025.
Optie tot verlenging: 2x 3 maanden
Hybride: De opdracht kan niet worden uitgevoerd door uitsluitend thuis te werken. De bereidheid moet bestaan om minimaal 2 dagen per week op locatie in Naaldwijk te werken.
Aantal professionals of FTE: 2
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Overige informatie
De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.
Het aantal te declareren uren mag het maximum van 1620 uur per jaar niet overschrijden. Er geldt een terugbetalingsverplichting voor het teveel gedeclareerde.
‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.