Begindatum:
19 jan 2025Einddatum:
1 okt 2026Publicatiedatum:
12 dec 2025Als adviseur van de gemeentesecretaris ben je de spin in het web van de ambtelijke organisatie met een sterke link naar het bestuur. Je draagt vanuit jouw spilpositie bij aan een soepele ambtelijk-bestuurlijke samenwerking. Je bent voor de gemeentesecretaris de eerste adviseur, een sparringpartner en klankbord. Een groot deel van je werk is ook de ‘brugfunctie’. Je bent snel in staat om de visie van de gemeentesecretaris naar de organisatie of naar buiten te vertalen, de op dat moment gevraagde verbindingen te leggen en de gemeentesecretaris te ontzorgen.
Je bent een sparringpartner voor interne collega’s. Zo help je collega’s o.a. door mee te denken hoe ze dingen het beste bij de gemeentesecretaris kunnen brengen.
Je bent medeverantwoordelijk voor berichten en informatie die de gemeentesecretaris ontvangt. Je handelt hierin proactief, pakt daar de vraagstukken uit die je zelfstandig kan oppakken en verder kan uitzetten binnen de organisatie bij de betrokken experts. Je handelt gerichte informatieverzoeken af. Je volgt de procesvoering op de voet en houdt het overzicht.
In de organisatie is momenteel sprake van een breed organisatieontwikkelingstraject. Als adviseur van de gemeentesecretaris maak je deel uit van het kernteam Organisatieontwikkeling.
Voor het secretariaat van de gemeentesecretaris ben je het aanspreekpunt en je betrekt ze bij vraagstukken waar een ondersteunend component aan vast zit. Veel contacten spelen op gemeentelijk niveau, maar je ondersteunt en adviseert de gemeentesecretaris ook bij lokale, regionale en landelijke overleggen.
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
De functie is gepositioneerd binnen het team Bestuursondersteuning, dat als ambitie heeft bij te dragen aan een stabiel en optimaal functionerend gemeentebestuur. Het bestaat uit een aantal onderdelen: bestuursadvies, bestuurssecretariaat, directiesecretariaat, kabinetszaken, public affairs en de medewerkers van de bestuurlijke stukkenstroom, onder leiding van een teammanager. Zij werken allen op de as tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.
Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV's die aan de opdrachtgever worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.
De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 6 januari 2026 tussen 09:00 uur en 17:00 uur en/of woensdag 7 januari 2026 tussen 08:30 uur en 10:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 24 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Optie tot verlenging: 2x 6 maanden
Hybride: Geen verdere informatie
Aantal professionals of FTE: 1
Overig algemeen:
Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.