Interim Directiesecretaris

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

17 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als directiesecretaris ben jij de rechterhand van het directieteam. Je bewaakt de koers, signaleert kansen en knelpunten en zorgt dat bestuurlijke en strategische besluitvorming soepel verloopt. Je bent adviseur, regisseur, verbinder en kwaliteitsbewaker in een.

Je adviseert het DT op strategisch en tactisch niveau, bewaakt lange termijn doelen en coordineert strategische rapportages. Je bent een stevige gesprekspartner voor directie en afdelingshoofden en een bruggenbouwer tussen directie en organisatie. Je volgt maatschappelijke ontwikkelingen op de voet en adviseert het DT gevraagd en ongevraagd.

Daarnaast geef je vorm aan strategische thema's zoals jaarplannen en personeelsplanning en zorg je voor een optimale afstemming van activiteiten en besluiten. Je organiseert DT-vergaderingen, bewaakt de voortgang van acties en vertaalt sturingsinformatie naar heldere inzichten. Je komt proactief met verbetervoorstellen die bijdragen aan een betere ondersteuning van de directie. Je werkt nauw samen met de strategisch adviseurs en de interne communicatieadviseur.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi);
  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar in een politiek-bestuurlijke omgeving;
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Beschikbaar per 25 augustus 2025 voor 36 uur per week;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als directieadviseur binnen een overheidsinstelling (35 punten);
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de rol van directiesecretaris en/of bestuursadviseur binnen een gemeente (20 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met het opzetten en stroomlijnen van (besluitvormings)processen, benoem hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (20 punten);
  • Minimaal een afgeronde WO master opleiding (15 punten);

Competenties

  • Organisatiesensitiviteit;
  • Analytisch vermogen;
  • Proactief;
  • Gestructureerd;
  • Communicatieve vaardigheden.

Organisatie en team

Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen. Samen, open, flexibel en lerend creeren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeen en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag en morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling
De directiesecretaris werkt primair samen met het directieteam dat bestaat uit vier leden: de gemeentesecretaris en drie directieleden. De functie is gepositioneerd binnen het team Bestuursondersteuning, dat als ambitie heeft bij te dragen aan een stabiel en optimaal functionerende directie en gemeentebestuur. Het bestaat uit een aantal onderdelen: bestuursadvies, bestuurssecretariaat, directiesecretariaat, kabinetszaken, public affairs en de medewerkers van de bestuurlijke stukkenstroom, onder leiding van een teammanager. Zij werken allen op de as tussen de bestuurlijke en ambtelijke organisatie.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 4 augustus 2025 van 09:30 uur tot 12:30 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 30 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag

Voor de zzp'er

  • Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur