Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Business Analist

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 14 dagen
110 36-40 Gelderland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

28 feb 2026

Uren per week:

36 - 40

Publicatiedatum:

23 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

Binnen Beheer en Ontwikkeling IT werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer. Soms werkt het beter om even je zinnen te verzetten en kan je met je teamgenoten een potje tafeltennis spelen, gamen of met de 3D printer een ontwerp realiseren. Ook hebben we een innovation hub om in een andere sfeer samen te werken.

Omschrijving waarbinnen de inhuurkracht komt te werken
De unit Support en Projecten binnen de Directie (IT) BOI (Beheer en Ontwikkeling Informatietechnologie) is op zoek naar een Business Analist.  Je komt te werken in het Metrics en Rapportage team voor het Kadaster IT-regie team.

Het Kadaster zit midden in een transitie van een ingrijpende verandering waarbij een groot deel van de infradiensten opnieuw aanbesteed is, alsmede de samenwerking met onze externe-SIAM leverancier. We implementeren SIAM binnen het Kadaster te samen met al onze bestaande operationele werkzaamheden. Binnen de SIAM implementatie is onderlinge samenwerking in het Ecosysteem erg belangrijk. Het Samenwerkingsdocument beschrijft hoe er door de verschillende partijen wordt samengewerkt in het Ecosysteem en met welke uitgangspunten.
Er zal regievoering op IT plaatsvinden binnen het SIAM Ecosysteem door (Kadaster IT-regie = KITR). 

Om de KITR in stelling te brengen zij we opzoek naar jou.  Ben jij een scherpe denker met oog voor mensen? Kun jij abstract beleid omzetten in concrete doelen én weet je daarbij draagvlak te creëren om daarmee het nemen van eigenaarschap in alle lagen van de organisatie te realiseren?

Wat ga je doen?

Als Business Analist ben jij de verbindende schakel tussen beleid, uitvoering en monitoring.
Je vertaalt strategische visie naar haalbare veranderdoelen en zorgt dat medewerkers begrijpen én gemotiveerd zijn om die doelen te realiseren.

  • Je vertaalt beleid naar concrete, uitvoerbare doelen en acties

  • Je luistert actief naar wat teams nodig hebben om aan het beleid te voldoen

  • Je creëert draagvlak voor veranderingen, binnen alle lagen van de organisatie

  • Je presenteert analyses en conclusies helder en overzichtelijk aan beleidsmakers en management

  • Je legt de brug tussen strategisch kader, operationele uitvoering en monitoring

  • Je werkt organisatie breed, afdelingsgrenzen overstijgend

Jouw profiel

Je werkt graag met data en feiten om richting te geven. De benodigde structuren en opzet heb je van nature in de vingers – het zit gewoon in je DNA! Je hebt oog voor het grote geheel, maar haalt plezier uit het concreet en tastbaar maken van ideeën. Zo breng je visie tot leven.

  • Je bent scherp op de inhoud, maar zacht op de mens: een doelgerichte verbinder

  • Je houdt het overzicht in complexe vraagstukken: waar staan we, waar willen we heen, en wat is daarvoor nodig?

  • Je bent instaat om deze informatie allemaal helder en duidelijk op papier te zetten, zodat deze voor alle lagen van de organisatie helder en duidelijk is.

  • Je beweegt je soepel door alle lagen van de organisatie, van directie tot uitvoering

  • Je bent analytisch sterk, pragmatisch in je aanpak en helder in je communicatie

  • Je stuurt op resultaat en hebt helder in beeld wat nodig is om dit te realiseren

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • SIAM

  • ServiceNow

  • ITIL

  • COBIT, ISO 27001/2, NIS, BIO, AVG

  • Scrum/Kanban

  • BlueDolphin

  • M365/SharePoint

Verantwoordelijkheden
Als Business Annalist zijn dit je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:

  • Als onderdeel van het kernteam KITR stel je implementatieplan op, op basis van het invoeringsadvies;

  • Je vertaald de strategische visie naar haalbare verander doelen;

  • Je zorgt voor verbinding tussen beleid, uitvoering en monitoring;

  • Je onderhoudt een goede relaties met alle interne stakeholders, en waar nodig met externe stakeholders;

  • Je zorgt er voor dat alle betrokken medewerkers in het verandertraject begrijpen en gemonteerd zijn om de gestelede doelen te realiseren.

  • Je presenteert de bereikte resultaten, doorgevoerde verbeteringen en nieuwe inzichten.

Eisen

  • De inschrijver sluit een driepartijen detacheringsovereenkomst af, waarbij de inschrijver als werkgever van de inhuurkracht, de inhuurkracht als betrokkene en het Kadaster als inlener ondertekent. Let wel, de inschrijver en de inhuurkracht dienen hiervoor een (civielrechtelijke) arbeidsovereenkomst te hebben gesloten. Indien de inschrijver niet aan deze eis voldoet, wordt de inschrijving ter zijde gelegd (LATEN STAAN! VERPLICHTE EIS);
  • Een maximum uurtarief van 110,00 exclusief btw, inclusief woon-werkverkeer en fee Flextender en overige kosten (LATEN STAAN!);
  • Het CV dient in het Nederlands te zijn opgesteld en mag niet langer zijn dan maximaal 6 paginas A4 (LATEN STAAN!);
  • De kandidaat beheerst de Nederlandse taal vloeiend, in woord en geschrift, minimaal B2;
  • Een afgeronde HBO diploma werk- en denkniveau;
  • Minimaal 10 jaar ervaring in relevante IT Advies en Business Analist werk;
  • ITIL Foundation gecertificeerd;
  • Minimaal 5 jaar ervaring met IT Regievoering , IT Governance; IT Regie implementaties
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer;
  • SIAM Foundation (gecertificeerd)

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en beschrijft waarom deze geschikt is voor deze opdracht (max. 1 pagina). De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf (20 punten)
  • U geeft een beschrijving (max. 1 pagina) van uw ervaring als Business Analist, welke problemen zich voordeden en hoe u deze heeft opgelost (40 punten)
  • De kandidaat toont aan (max. 2 paginas) minimaal betrokken te zijn bij twee IT Regie implementaties. De implementatie dient te hebben plaats gevonden in een complexe overheidsomgeving of een ZBO. Beschrijf op welke wijze de geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage hebben geleverd aan het te behalen resultaten (40 punten).

Competenties

  • Teamspeler
  • Resultaatgericht
  • Helicopterview
  • Adviesvaardigheid
  • Overtuigingskracht
  • Beschikt over goed probleemoplossend vermogen en denkt in oplossingen zonder het grotere geheel uit het oog te verliezen
  • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk
  • Kwaliteitsgericht
  • Klantgericht
  • Proactief en initiatiefrijk

Organisatie en team

Het Kadaster registreert en verstrekt gegevens over de ligging van vastgoed in Nederland en de daarmee samenhangende rechten, zoals eigendom en hypotheek. Als zelfstandig bestuursorgaan is dat onze wettelijke taak. Onze gegevens bieden houvast bij het onderzoeken van maatschappelijke vraagstukken, of het nu gaat om de beste route voor een nieuwe snelweg, actuele ontwikkelingen op de woningmarkt of het in beeld brengen van leegstand.

Gespreksinformatie

Datum verificatiegesprekken

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 20 augustus 2025 . Deze datum staat vast en hier wordt niet van afgeweken.

De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 18 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 08 augustus 2025 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Contractpartijen
Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan.

Voorwaarden
Op deze offerteaanvraag zijn uitsluitend de inkoopvoorwaarden (ARVODI 2025) en de concept overeenkomst van het Kadaster van toepassing. Eventuele andere voorwaarden worden van de hand gewezen.
Per leverancier mag één offerte worden ingediend op deze aanvraag.

Geheimhoudingsverklaring 
Het Kadaster verplicht geselecteerde Inschrijver haar in te zetten kandidaat een geheimhoudingsverklaring (zie bijlage 2c) te laten tekenen. De geheimhoudingsverklaring dient bij het Kadaster ondertekend in het bezit te zijn bij aanvang van de werkzaamheden.

VOG
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

WAADI
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Acquisitie
Acquisitie naar aanleiding van deze opdracht is niet gewenst.

Conceptovereenkomsten 

  • Voor deze opdracht gaat het Kadaster een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden, te weten:  Detacheringsovereenkomst

  • Voor deze opdracht gaat Flextender een tweepartijen-overeenkomst aan met de opdrachtnemer in lijn met de overeenkomst zoals vermeld onder de inkoopvoorwaarden. 

Contractpartijen 
Het Kadaster gaat uitsluitend met de inschrijvende partij de overeenkomst aan. 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur