Professionaliseren risicomanagement IV keten

Hofstraat 110, 7311 KZ Apeldoorn, Nederland

Sluit over 10 dagen
€ 120,00 36 Gelderland

Begindatum:

1 mei 2025

Einddatum:

30 apr 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

10 mrt 2025

Omschrijving Data Governance en Vernieuwing
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. Als directie hebben we een tactische rol om de strategische richting van de organisatie door te vertalen naar opdrachten voor de organisatie. Daarin zijn we verantwoordelijk voor uitvoering van alle vernieuwingsprojecten.

Algemeen
De uitvoering van de interne bedrijfsprocessen van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door geautomatiseerde informatiesystemen en gegevensbestanden. Ook de dienstverlening aan de klanten van het Kadaster wordt in grote mate ondersteund door systemen die digitale producten en diensten leveren. Dit wordt deels uitgevoerd in een agile omgeving en deels vanuit projectsturing. Het CIO office ziet vanuit een 2e lijn rol toe op het beheren, onderhouden, door ontwikkelen en vernieuwen van de informatievoorziening van het Kadaster. Daarin bouwen we een beeld op van “Doen we de goede dingen” en “doen we de dingen goed”. 

Omschrijving project 
De doorontwikkeling van de CIO office wordt geleidt door het afdelingshoofd. Wekelijks worden met de teamleden afspraken gemaakt die gaan over de doorontwikkeling van de afdeling. Onze missie is dat de organisatie in controll is op alle aspecten van het beheren, onderhouden, ontwikkelen en vernieuwen van de informatievoorziening. Risicomanagement is daarin een belangrijk en verbindend aspect. De 1e lijn moet in control zijn op het aspect van risicomanagement en de 2e lijns ziet daarop toe en geven ondersteuning. 

Opdrachtomschrijving
De opdracht is om vanuit de context van de doortonwikkeling van het CIO office, een duidelijke visie met implementatieplan te maken voor de positionering van risicomanagement voor de totale informatievoorzieningsketen voor beheer, onderhoud, doorontwikkeling en vernieuwing. Deze visie en implementatieplan moet aan worden afgestemd op de visie van risicomanagement op corporate niveau en bevat de taken en verantwoordelijkheden van zowel de 1e als 2e lijn volgens het patroon van ”3 lines of defence”. Als kwartiermaker risicomanagement IV keten help je de organisatie door het tonen van het goede voorbeeld. 

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Verandermanagement

  • Overtuigen

  • Systeem-denken

Verantwoordelijkheden
De belangrijkste verantwoordelijkheden zijn

  • Integreren van risicomanagement in het IV proces door het verbinden van de verschillende IV disciplines waaronder IT governance, IT-leveranciermanagement, IT-architectuur, IT-security, privacy, projectmanagement.

  • Ervaring in 2e lijns risicomanagementwerkzaamheden in de IV keten

  • Afstemming en aansluiting tussen corporate riskmanagement processen en risicomamangemnet specifiek voor de IV-keten

De op te leveren resultaten zijn

  • Opstellen proceskaders risicomanagement in de IV keten (kaders) - Q2 2025 gereed.

  • Een implementeerbaar doorontwikkelplan voor risicomanagement (change) - Q3 2025 gereed.

  • Rapporteren over de voortgang van de implementatie - Q4 2025 gereed.

  • Bij minimaal 5 projecten ‘kwartiermaken’ voor uitvoering van de 2e lijns risicomanagement rol volgens de kaders (kwartiermaken, voordoen) gedurende de uitvoering van de opdracht - vanaf Q3 2025 maandelijks rapportage en retrospective tov implementatieplan, in Q1 2026 oplevering instructies/onboarding voor 2e lijns risicomanagement op projecten)

Beschikbaarheid
De kandidaat is beschikbaar vanaf 1 mei 2025 tot en met 30 april 2026 voor 36 uur per week. De inhuuropdracht kan niet worden verlengd. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van één (1) maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Eisen

  • Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.

  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 3 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 3 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Verzoek om het cv in PDF formaat aan te bieden. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.

  • Afgeronde (bachelor) hbo-opleiding of hoger.

  • Minimaal 5 jaar ervaring met IT-risicomanagement (w.o. CoBIT, RiskIT, ISO 27001).

  • Minimaal 5 jaar ervaring als Risk-manager op het gebied van organisatorische inrichtingsvraagstukken.

  • Aantoonbare ervaring binnen een politiek/bestuurlijk omgeving.

  • Minimaal 2 jaar ervaring met een organisatie die, als ZBO, wettelijke taken uitvoert en werkt in een breed stakeholderveld.

  • Taalniveau Nederlands minimaal B2.

  • Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatie.

  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken:

    • Resultaatgericht;

    • Helicopterview;

    • Besluitvaardig en vasthoudend; kan zijn/haar eigen pad trekken in complex krachtenveld;

    • In staat om zelfstandig binnen een organisatie te bewegen en omgevingssensitief;

    • Communicatief zowel schriftelijk als mondeling sterk;

    • Proactief en initiatiefrijk;

    • Analytisch vermogen.

Wensen

U geeft een beschrijving van aanpak (max. 400 woorden) voor de uit te voeren opdracht gezien het specifieke vraagstuk van het Kadaster (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van aanpak aansluit bij de wensen van het Kadaster (40%)

U beschrijft 2 cruciale knelpunten (max. 300 woorden) die zich vaak voor doen in dit soort processen / opdrachten en geeft hierbij aan hoe u deze oplost (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de knelpunten relevant zijn en de oplossingen aansluiten bij de wensen van het Kadaster (30%)

U toont duidelijk aan (max. 300 woorden) welke wijze de door u geleverde expertise en competenties binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de eisen van de opdracht hoe hoger de score (30%)

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur