Begindatum:
1 apr 2025Einddatum:
1 okt 2025Uren per week:
16 tot 24Publicatiedatum:
14 mrt 2025Let op! “Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Meppel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Meppel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".
Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.
Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.
Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.
Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.
Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.
Opdracht
Onze bestuursadviseur opereert op het snijvlak van organisatie, bestuur, politiek en samenleving en legt verbindingen over grenzen van domeinen en organisaties heen. Je bent een netwerker. En je ziet het als een uitdaging om het strategisch vermogen van de organisatie naar een hoger plan te brengen. In jouw rol als bestuursadviseur ben je een belangrijke sparring partner van enkele leden van ons college. Als eerste zorg je voor een vliegende start van onze nieuwe burgemeester!
Je bent bedreven in het leggen van contacten met vakinhoudelijke collega's en het voeren van constructieve gesprekken om tot een logisch en volledig bestuursvoorstel te komen. Je speelt een actieve rol in het bestuurlijke besluitvormingsproces en pakt daar waar nodig de rol van coach voor collega's bij de voorbereidingen van besluitvormingsprocessen. Denk hierbij aan het coördineren van de PFO’s en de inhoudelijke voorbereidingen voor de gemeenteraadsverkiezingen. Hierbij zorg je ervoor dat jouw inhoudelijke collega's hun rol goed kunnen vervullen als opsteller en verantwoordelijke voor een bestuurlijk besluitvormingsvoorstel. In de regio vertegenwoordig je de belangen van Meppel samen met je inhoudelijk verantwoordelijke collega’s. En je coördineert de advisering over onderwerpen die voortkomen uit samenwerkingsverbanden als de Vereniging Drentse Gemeenten, Vereniging Nederlandse gemeenten. Zo maar een opsomming van wat je gaan doen in deze uitdagende baan!
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau richting bestuurskunde, communicatie, organisatiekunde of politicologie;
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen lokale overheid met strategische bestuursadvisering;
4. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van beleidsadviezen binnen gemeenten;
Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Aantoonbare afgeronde wo-opleiding richting bestuurskunde, communicatie, organisatiekunde of politicologie (30 punten);
6. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring binnen een gemeente met strategische bestuursadvisering (40 punten);
7. Aantoonbare werkrvaring met procesmatig werken binnen een gemeente (30 punten).
Competenties
Politiek sensitief, overtuigingskracht en bent in staat soepel te bewegen in het bestuurlijk speelveld
Resultaatgericht, proactief, snel van begrip en in staat om mensen op een positieve manier tot actie te brengen.
Je hebt inzicht en houdt overzicht in complexe werkomgeving
Je hebt een open houding en bent in staat snel een goede relatie op te bouwen met collega’s en bestuurders
Je bent een verbinder, werkt graag samen en in teamverband
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: nee
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 26 maart 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 25 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Voor de zzp'er
De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.
De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.