Juridisch adviseur

Nieuwegein

Stadsplein 1, 3431 LZ Nieuwegein, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 24 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

25 dec 2024

Waarom deze vacature? 
De gemeente Nieuwegein is op zoek naar een juridisch adviseur voor het sociaal domein. Het sociaal domein bestaat uit de afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling en de afdeling Geynwijs. De afdeling Maatschappelijke Ontwikkeling geeft vorm aan het strategisch maatschappelijk beleid van de gemeente Nieuwegein. Geynwijs is er voor alle inwoners van Nieuwegein met vragen over ondersteuning en zorg. 

Afdeling Communicatie, Juridische Zaken en Onderzoek 
De thuisbasis voor onze nieuwe collega is de afdeling Communicatie, Juridische Zaken en Onderzoek. De afdeling maakt onderdeel uit van het domein bedrijfsvoering waar de staffuncties zijn ondergebracht. De afdeling is verantwoordelijk voor de advisering aan de organisatie op de genoemde werkvelden. Binnen het werkveld juridische zaken worden naast de advies- en juridische controlfunctie ook eigen taken uitgevoerd zoals het behandelen van bezwaarzaken, beroepszaken, aansprakelijkstellingen, verzoeken op grond van de Wet Open Overheid (WOO) en klachtbehandeling. 

Wat ga je doen? 

Jouw takenpakket:

  • Het toetsen van bestuurlijke voorstellen van de vakafdeling aan het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad rond het sociaal domein; 

  • Het vertalen van nieuwe wetten of (juridische) ontwikkelingen naar praktische handvatten voor de uitvoering van beleid. Je stelt lokale regelgeving en beleidsregels op. Hierin vervul je zowel een adviserende rol als een (mee) schrijvende rol; 

  • Je stelt (hoger) beroepschriften en verweerschriften op en vertegenwoordigt de gemeente in gerechtelijke procedures. Je vervult bij bezwaarzaken de rol van verweerder; 

  • Je werkt samen met de subsidiecoördinator en bent sparringpartner in de werkgroep subsidie of inkoop. Daarnaast adviseer je over de rechtmatige en doelmatige besteding van verstrekte subsidies. Dit doe je ook in regionaal verband. 

Je werkt veel zelfstandig; het team (en de afdeling) is de belangrijke thuisbasis. We delen (nieuwe) kennis met elkaar en sparren over actuele casuïstiek. Ook ontmoeten we elkaar regelmatig tijdens afdelingsbijeenkomsten en vieren we mijlpalen en successen. 

Wat wij van je vragen? 

  • Een universitaire opleiding Rechten; 

  • Tenminste 4 jaar relevante werkervaring in een non-profit- of publieke organisatie;    

Je hebt kennis van- en ervaring in: 

  • Bestuursrecht, de Algemene wet bestuursrecht in het bijzonder;  

  • Subsidierecht en Staatssteun, Wmo 2015, Jeugdwet, Gemeentewet; 

  • Specifieke wet- en regelgeving in het sociaal domein: onderwijsregelgeving, de Wet inburgering 2021 en de Participatiewet;  

  • Je bent bekend met het behandelen van verzoeken op grond van de Wet open overheid en Algemene verordening gegevensbescherming. 

Wat neem je verder mee?  
Als juridisch adviseur ben je analytisch en proactief. Je voorziet tijdig eventuele juridische risico’s en schakelt snel met de vakafdeling. Je hebt een goed gevoel voor politiek bestuurlijke verhoudingen. Ook ben je het gewend onder tijdsdruk intensief met andere collega's te werken; flexibiliteit is voor jou vanzelfsprekend. Je bent toegankelijk en je bent in staat vakjargon om te buigen naar de praktijk. Verder ben je klant- en resultaatgericht en neem je verantwoordelijkheid. Niet alleen voor je eigen werk, maar ook voor de organisatie als geheel. Je hebt een open en enthousiaste persoonlijkheid met een praktische instelling, waardoor je snel kunt schakelen tussen verschillende vakgebieden.  

Vereisten / knock-outcriteria  
1. Een afgeronde opleiding op wo rechten;
2. Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur in een non-profit- of publieke organisatie;
3. Uiterlijk beschikbaar per 1 februari 2025 voor 24 uur per week. 

Gunningscriteria (weging) 
4. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar in het juridische werkveld; (35 punten) 
5. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als juridisch adviseur bij een gemeente; (35 punten) 
6. Aantoonbare werkervaring met projectmatig werken (motiveer je antwoord). (30 punten) 

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet. 

Competenties 

  • Je hebt overtuigingskracht en kunt juridische expertise overbrengen in begrijpelijke taal aan niet-juristen;

  • Je bent omgevingsbewust en bestuurlijk sensitief. 

Beoordeling  
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen 
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. 

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de opdrachtgever worden voorgelegd 
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”. 

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling. 

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek 
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de tien geselecteerde kandidaten in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. 

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. 

  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. 

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten (minimaal 2) worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. 

Stap 4: Selectiegesprek 
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren. 

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning. 

Fee Flextender 
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Benodigd aantal professionals 
1. 

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: hybride, deels op kantoor, deels vanuit huis.  

Planning 
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 20 januari 2025 van 9:00 uur tot 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 17 januari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag. 

Overige informatie 

  • De aanbestedende dienst kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • Akkoord met een SROI regeling in de overeenkomst m.b.t. Social Return.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M.

  • Indien u beschikt over een G-rekening, zal 25% op deze rekening worden gestort. Indien u geen SNA certificaat kunt overleggen zal er 55% op de G-rekening worden gestort. 

  • Indien u niet beschikt over een G-rekening, moet een verklaring van betalingsgedrag van de Belastingdienst worden overlegt. 

Meer informatie 
Vragen kunnen ingediend worden tot maandag 13 januari 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op dinsdag 14 januari 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.  

De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot woensdag 15 januari 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.  

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.