Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jun 2026Uren per week:
24- 28Publicatiedatum:
15 mei 2025Organisatie
Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.
Omschrijving van de opdracht
Als omgevingsmanager van gemeente Purmerend heb je een belangrijke rol bij de voorbereiding en realisatie van projecten. Je bent verantwoordelijk voor de interactie met de omgeving om projecten ook echt gerealiseerd te krijgen. Bij het uitvoeren van projecten breng jij alle interne en externe stakeholders rond het project bij elkaar, jij bent een echte verbinder. Je hebt oog voor de dagelijkse ontwikkelingen, gevoel bij het proces en handelt praktisch wanneer nodig. Je weet intern en extern draagvlak te creëren voor oplossingen en zorgt voor goede samenwerkingsverbanden met alle betrokken partijen. Ook ben je verantwoordelijk voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie tijdens de aanbestedings- en uitvoeringsfase. Bovendien zorg je voor het analyseren en initiëren van taken op het gebied van conditionering, zoals vergunningen, kabels en leidingen, ecologie, archeologie etc.
Bij Purmerend werken we nauw samen en spelen we zo goed mogelijk in op de wensen en behoefte van onze inwoners en partners. Het resultaat voor buiten staat voorop en dat vraag ons om samen te werken en te kijken wat echt nodig is.
Projecten en Werkzaamheden
De opdracht bestaat uit diverse projecten, dit betreft:
Slotplein: Omgevingsmanagement onderhoud parkeerterrein binnenstad met historisch gehalte. Hier en daar wat extra kwaliteit, behouden footprint slot Purmersteijn. Duur ca. 12-16 weken.
Wagenweggebied: Omgevingsmanagement kop van wagenweg, herinrichting kooimanweg, sloop koelcel en inrichtingsplan gehele gebiedsontwikkeling Wagenweg.
Rioleringsprojecten Beemster: Omgevingsmanagement Hugo de Grootstraat, Participatie Wouter Sluislaan
Nieuwbouw Lisdoddestraat: Omgevingsmanagement nieuwbouwproject (deel openbare ruimte).
Asfalteren Grevelingenmeer: Omgevingsmanagement in ondersteuning Ingenieursbureau
Asfalteren Grotenhuysweg en Van Osweg: Omgevingsmanagement in ondersteuning Ingenieursbureau.
Wormerplein, Overwhere-Zuid; Rattenoverlast winkeliers, eigenaren gebouwen en bewoners. Afstemming over aanpak en planning van communicatie met het project integrale rioolvervanging is essentieel.
Voor de projecten geld in zijn algemeenheid dat het de onderstaande afgebakende taken betreft:
Invulling omgevingsmanagement:
Het coördineren van alle activiteiten die gericht zijn op het informeren, betrekken en afstemmen met de omgeving. Dit omvat o.a. het opstellen van communicatiestrategieën, organiseren van bijeenkomsten met belanghebbenden en signaleren van knelpunten.
Stakeholdermanagement:
Het identificeren en beheren van relaties met belanghebbenden, waaronder bewoners, bedrijven, aannemers en overheidsinstanties. Dit omvat het organiseren van gesprekken, het bijhouden van afspraken en zorgen voor transparante communicatie.
Issuemanagement:
Proactief signaleren, documenteren en oplossen van issues die kunnen ontstaan tijdens de ontwikkeling van het gebied, zoals conflicten tussen belanghebbenden of onverwachte risico's.
BLVC:
Het opstellen en bewaken van een kader obv issues voor de bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid en communicatie geborgd zijn tijdens het project.
Vergunningen in samenwerking met technisch manager of projectmanager:
Inventarisatie, aanvraag en borging van benodigde vergunningen en instemmingen.
Geactualiseerd vergunningenregister:
Een actueel overzicht van alle benodigde vergunningen en borging van procedures om te voldoen aan wet- en regelgeving.
Concrete producten en resultaten:
Stakeholderdossier in Dialog: Een gestructureerd en actueel overzicht van alle betrokken stakeholders, inclusief communicatiehistorie en gemaakte afspraken.
Issuedossier in Dialog: Een overzicht van alle actuele issues, de status ervan en voorgestelde oplossingen.
BLVC-kader Een beleidsdocument waarin richtlijnen en afspraken staan om hinder te minimaliseren en veiligheid te garanderen tijdens de ontwikkeling.
Communicatie- en participatieplan en plan van aanpak: Een plan dat beschrijft hoe de communicatie en participatie met de omgeving wordt vormgegeven.
Vereisten / knock-outcriteria
Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als omgevingsmanager binnen het ruimtelijk domein van een gemeente;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen het ruimtelijk domein van een gemeente;
Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als omgevingsmanager bij een gemeente of overheidsorganisatie (30 punten);
Aantoonbare werkervaring op het gebied van infrastructurele projecten. (ligt dit duidelijk toe in cv) (20 punten);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 4 jaar met BLVC begeleiding in processen (20 punten);
Een aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding of direct vergelijkbaar (30 punten).
Competenties
Organisatie- en politiek sensitief;
Stressbestendig;
Overtuigingskracht;
Besluitvaardig;
Creatief;
Communicatief sterk;
Verbindend;
Samenwerkend.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do - Vrij.
We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit kan op locatie zijn en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.
Planning
De fysieke / digitale gesprekken bij de gemeente zijn gepland in week 19 tussen 09.00 uur en 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 21 maart bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Voor de ZZP'er
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.