Toezichthouder bouw en wonen

Nieuwe Veenendaalseweg 75, 3911 MG Rhenen, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
97,25 36 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

22 mrt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Wat leuk dat je geïnteresseerd bent in de gemeente Rhenen!
Rhenen is een prachtige historische vestingstad, gelegen op het uiterste zuidoosten van de provincie Utrecht. Met de Nederrijn aan je voeten en de groene bossen van de Utrechtse Heuvelrug om je heen, is het hier heerlijk wonen en werken. Gemeente Rhenen staat bekend om Ouwehands Dierenpark, de Grebbeberg en natuurlijk de gezellige Rijnweek. 
De gemeente heeft veel te bieden: prachtige monumentale natuur, uitgebreide wandel- en fietsroutes en mooie ruiterpaden. Of je nu door de stad Rhenen zelf wandelt of de kernen Elst en Achterberg ontdekt, in Rhenen beleef je zowel rust als avontuur! Rhenen is goed bereikbaar met trein, bus en auto en vervult een belangrijke toeristische rol. Meer informatie over de gemeente Rhenen vind je via www.rhenen.nl.

In Rhenen werken we voortdurend aan het verbeteren van onze dienstverlening en het versterken van onze rol in de regio. We streven er naar om een aantrekkelijke werkgever te zijn en te blijven, met een stevig fundament van flexibiliteit, vertrouwen, samenwerking en verantwoordelijkheid. We werken vanuit de bedoeling en op een waarderende manier, wat dagelijks zichtbaar is in ons werk. We denken in mogelijkheden, leveren maatwerk en doen dit voor zowel onze inwoners als medewerkers. We geven ruimte voor talent, stimuleren samenwerking en werken resultaatgericht. We ontwikkelen ons richting zelforganisatie. Zo maken we het verschil voor Rhenen en voegen we echte waarde toe!
Kom jij ons versterken? We kijken ernaar uit om je te leren kennen! 

Omschrijving van de opdracht
De gemeente Rhenen is op zoek naar een ervaren toezichthouder bouw voor een tijdelijke opdracht. De toezichthouder wordt ingehuurd om toezicht te houden op bouwprojecten en werkzaamheden in de openbare ruimte. Hierbij wordt een beroep gedaan op zijn specifieke kennis en expertise op het gebied van toezicht en handhaving. De opdracht omvat het zelfstandig controleren en beoordelen van werkzaamheden, met een focus op naleving van geldende wet- en regelgeving, zonder uitvoerende taken. Daarnaast draagt de toezichthouder bij aan de opleiding en coaching van een junior toezichthouder binnen het team.

De toezichthouder werkt in nauwe samenwerking met vergunningverleners, handhavingsspecialisten en andere gemeentelijke afdelingen. Het doel is om de kwaliteit van de bouwprojecten en de leefomgeving te waarborgen, met oog voor veiligheid, duurzaamheid en ruimtelijke ordening.

Taken en verantwoordelijkheden

  • Toezicht en controle:

    • Zelfstandig uitvoeren van controles op bouwprojecten en werkzaamheden in de openbare ruimte.

    • Beoordelen of bouwwerken en projecten voldoen aan de verleende vergunningen, bestemmingsplannen en de geldende wet- en regelgeving (waaronder de Omgevingswet en het Bouwbesluit 2012).

    • Toezien op de juiste uitvoering van vergunningsplichtige én meldingsplichtige bouwactiviteiten.

    • Toezicht houden op sloopwerkzaamheden en controleren of deze voldoen aan de gestelde eisen (waaronder asbestverwijdering).

  • Handhaving en juridische ondersteuning:

    • Signaleren en rapporteren van overtredingen en adviseren over de te nemen handhavingsmaatregelen.

    • Opstellen van inspectierapportages, proces-verbalen, waarschuwingen en vooraankondigingen voor handhavingsprocedures.

    • Ondersteuning bieden bij juridische procedures en handhavingsacties.

  • Advisering en communicatie:

    • Geven van advies aan interne afdelingen, zoals Vergunningverlening, Handhaving en Ruimtelijke Ordening, over toezicht gerelateerde vraagstukken.

    • Onderhouden van contact met aannemers, projectleiders, bewoners en andere belanghebbenden.

    • Fungeren als aanspreekpunt voor meldingen en klachten over bouwactiviteiten in de openbare ruimte.

  • Dossiervorming en administratie:

    • Zorgdragen voor een zorgvuldige en actuele administratie van toezichtresultaten, constateringen en rapportages in de daarvoor bestemde systemen.

    • Bijdragen aan de optimalisatie van werkprocessen rondom toezicht en handhaving.

  • Coachen en opleiden van een junior toezichthouder:

    • Begeleiden en ondersteunen van een junior toezichthouder in de uitvoering van zijn of haar taken.

    • Overdragen van kennis en vaardigheden op het gebied van bouwtoezicht en handhaving.

    • Stimuleren van de professionele ontwikkeling van de junior toezichthouder.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Een afgeronde opleiding op minimaal mbo niveau 4 in de richting van bouwkunde (bijv. Bouwkunde, Civiele Techniek of vergelijkbaar);

  3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als toezichthouder bouw binnen een gemeentelijke organisatie of omgevingsdienst;

  4. Aantoonbare kennis van de Omgevingswet, het Bouwbesluit en de Algemene Plaatselijke Verordening (APV);

  5. Aantoonbare werkervaring met handhavingstrajecten en het opstellen van juridische documenten (zoals vooraankondigingen en rapportages).

Selectiecriteria (weging, totaal 100 punten)

  1. Een aantoonbaar afgeronde ABW opleiding. (20 punten);

  2. Aantoonbare werkervaring met het coachen en begeleiden van junior medewerkers (30 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke systemen en inspectiesoftware (20 punten);

  4. Een maximum uurtarief van € 97,25 exclusief BTW / inclusief fee en reiskosten woon-werk (30 punten).

Competenties

  • Goede communicatieve vaardigheden en in staat om helder en overtuigend te communiceren met verschillende doelgroepen.

  • Klantgerichte en oplossingsgerichte instelling, met oog voor het belang van zowel de gemeente als de inwoners en ondernemers.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg, hybride werken mogelijk:  ja, maar de voorkeur geniet zo veel mogelijk op locatie aanwezig.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op maandag 31 maart 2025, vanaf 10:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 28 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht een fee van €2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • De uitbetaling van de factuur zal plaatsvinden op de G-rekening (60%) en rekeningnummer leverancier (40%). Niet van toepassing voor ZZP’ers.

  • Alleen maandelijkse facturatie vereist (geen 4 weken)

  • Beroepsaansprakelijkheid voor €250.000 euro per aanspraak: Ja

Uitvoeringsvoorwaarde: Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Rhenen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Rhenen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.