Business Projectleider ICT

Bogaardplein 15, 2284 DP Rijswijk, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
115 16 tot 20 Zuid-Holland

Begindatum:

3 mrt 2025

Einddatum:

3 sept 2025

Uren per week:

16 tot 20

Publicatiedatum:

6 feb 2025

Organisatie
Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg in zes jaar tijd van 49.000 in 2016 naar 57.000 in 2022. De groei gaat na 2023 door.  De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven.

De ambtelijke organisatie telt ca. 500 interne medewerkers en ongeveer 200 externe medewerkers. Rijswijk is een organisatie die wordt getypeerd door een familiaire sfeer, korte lijnen, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen initiatief. We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen.  

Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.

Opdracht
De gemeente Rijswijk heeft een Digitaliseringsagenda opgesteld voor het uitvoeren van diverse ICT-projecten voor de jaren 2024-2027 Voor het realiseren van deze I-projecten is het noodzakelijk om een Business projectleider ICT aan te stellen voor het ontwerpen, realiseren, testen, in productie brengen en overdragen naar de business (domeinen) en beheerorganisatie. De Business projectleider ICT werkt samen met de business, de Technische projectleider ICT, de multi-disciplinaire teams per domein en externe leveranciers.

De projecten betreft enerzijds verSaaSing van bestaande ICT-oplossingen en anderzijds de vervanging van een aantal ICT-oplossingen.

Specifieke taken voor deze opdracht:

  • projectmanagement van ontwerp, uitvoering, implementatie (Proces en Gedrag kant) en oplevering van de technische deliverables (via de TPL);

  • opstellen PvA, planning, capaciteitsinzet en voortgangsrapportage(s)

  • opzetten en beheren van het projectdossier, issue logs, wijzigingsverzoeken, voortgangsrapportages, risico logs, actielijsten en besluiten;             

  • signaleren van issues en formuleren van verbeteringen/oplossingen

  • uitvoeren van een impactanalyse op proces, organisatie en gedrag;

  • opstellen functioneel testrapport en documentatie;

  • opstellen implementatie- en transitieplan;

  • bewaking van het budget en planning;

  • bewaken  van de project standaarden en procedures;

  • Sturen op de kwaliteit van het resultaat en uitvoering;

  • aansturing van het projectteam en de (ICT) externe partijen;

  • opdrachtverlening aan (ICT) derde partijen;

  • zorgen voor betrokkenheid van het bestuur en de verschillende domeinen;

  • verantwoordelijk voor de adoptie van de veranderingen (transitie) binnen de organisatie;

  • afstemming met het projectteam zoals de Technisch projectleider, I-Adviseur Testmanager, Adviseur informatiebeheer, Proces adviseurs, etc;

  • bewaking van de integraliteit tussen projecten en het oppakken van raakvlakken;

  • bestuurlijke afstemming binnen de stuurgroep, met de opdrachtgever en een eventuele programmamanager;

  • overdracht en oplevering aan beheerorganisatie.

Onder de op te leveren producten vallen onder meer :

  • Impactanalyse

  • PvA, deelplanning en resourcesaanvraag;

  • communicatieplan;

  • kick-off sessie;

  • functioneel testplan;

  • transitie plan (Proces en Gedrag);

  • nieuwe of aangepaste werkprocessen/functionaliteiten;

  • opgeleide eindgebruikers;

  • projectbudget bewaking;

  • beheer documentatie en indien nodig het opleveren van een SLA-DAP

  • overdracht en oplevering aan beheerorganisatie;

  • eindrapport rapportage (inclusief lessons learned)

  • decharge-document;

  • Voortgangrapportages.

Vereisten/knock-out criteria 
1. Beschikbaar per 3 maart voor gemiddeld 16-20 uur per week;
2. Een maximum uurtarief van € 115,- excl btw en incl Fee Flextender en reiskosten woon -/ werkverkeer;
3. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau in de richting van Informatica, Bedrijfskundige Informatica of Technische Bedrijfskunde;
4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Business Projectleider ICT binnen een gemeentelijke organisatie;

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de veranderkundige kant van projecten binnen een gemeentelijke organisatie (20 punten);
6. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met projectmanagementmethodieken Agile Scrum en / of Prince2 (30 punten);
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Business Projectleider ICT binnen een gemeente (30 punten);
8. In bezit van een Prince2 Certificering (10 punten);
9. In bezit van het certificaat Professional Scrum Master 1 (10 punten).

Competenties
Gezien de uitdagingen waarvoor de gemeente Rijswijk zich gesteld weet, verwachten we van de kandidaat dat deze op korte termijn van meerwaarde is voor onze organisatie. Voor deze opdracht is het van belang dat je de volgende competenties bezit:

  • Goede analytische skills op het gebied van bedrijfsprocessen en informatievoorziening

  • Gevoel voor bestuurlijke en politieke verhoudingen.

  • Goede communicatieve en sociale vaardigheden.

  • Je kunt buiten de eigen opgave en kaders denken.

  • Samenwerkings- en resultaatgericht, flexibel (aanpassingsvermogen), praktisch, klantgericht.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Planning
De gesprekken met de gemeente (via Teams) zijn gepland op woensdag 19 februari 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 14 februari 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de zzp'er
De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.