Projectleider

Burgemeester Berghuisplein 1, 8261 DD Kampen, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 36 Overijssel

Begindatum:

16 sept 2024

Einddatum:

31 aug 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

17 jul 2024

Projectleider Huisvesting Statushouders en ontheemden/vluchtelingen  
De gemeente Kampen zoekt één projectleider voor 2 aan elkaar verbonden projecten:

  1. Regie Huisvesting statushouders.

  2. Coördinatie opvang asielzoekers en Oekraïners

Omdat veelal dezelfde expertise nodig is als ook dat werkzaamheden kunnen overlappen, is het de nadrukkelijke wens dat het projectleiderschap van beide projecten bij één persoon belegd is.

Project ‘regie huisvesting statushouders’
Dit project valt onder het programma versnelling woningbouw. Doelstelling van het project is het huisvesten van statushouders conform de wettelijke taakstelling binnen gemeente Kampen in nauwe samenwerking met de corporaties. De resterende opgave voor 2025 betreft de huisvesting van 129 statushouders. Per jaar wordt de taakstelling, mede op basis van de gerealiseerde huisvesting van voorgaande jaren, opnieuw bepaald. Projectresultaat is dat elk jaar zo veel als mogelijk van de wettelijke taakstelling is gerealiseerd. Het realiseren van de taakstelling loopt via drie lijnen:

  1. Plaatsing in bestaande sociale huurwoningen

  2. Realiseren van nieuwe permanente sociale huurwoningen

  3. Realiseren van tijdelijke woningen

In het project jaagt de projectleider samen met het team het realiseren van de opgave aan en coördineert binnen de hierboven genoemde 3 sporen aan op het regelen van voldoende huisvesting voor statushouders/AMV-met status. Hij of zij verzorgt bovendien als projectleider de ontwikkeling van specifieke nieuwe locaties (nieuwe permanente en tijdelijke woningen). Daarnaast is hij of zij op de hoogte van de te besteden middelen en mogelijkheden die vanuit het Rijk beschikbaar worden gesteld om de huisvesting van statushouders te kunnen versnellen. Ambtelijk opdrachtgever voor dit project is de programmamanager versnelling woningbouw. In je projectteam neemt ook het sociaal domein deel als ook de corporaties.

Project ‘coördinatie opvang asielzoekers en Oekraïense ontheemden’
Dit project valt onder het programma Kamper Aanpak Ontheemden. Doel van dit project is om de coördinatie rondom diverse opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden en asielzoekers op te pakken. Dit betreft zowel in de onderzoekfase (zoeken naar nieuwe locaties) als de coördinatie tijdens de exploitatiefase. Het project kent verschillende taakvelden:

  1. Locatieverkenningen: Verder onderzoeken van potentiële opvanglocaties voor asielzoekers en Oekraïners passend binnen de pijlers van de Kamper Aanpak Ontheemden en daarover zowel ambtelijk als bestuurlijk afstemmen en de ambtelijke schakel vormen richting het COA

  2. Inrichten van de opvanglocaties Oekraïners en asielzoekers die gemeente zelf exploiteert: Realiseren van- en adviseren over de inrichting van opvanglocaties, door opvangplannen op te stellen en kansen en risico’s in te schatten en te vertalen naar acties voor betrokkenen. Hierbij hoort ook advies over het beheer van de opvanglocatie. 

  3. Verbindende schakel: bijeenbrengen van het projectteam, bijhouden van ontwikkelingen en deze vertalen naar beleid. Op inhoud aansturen van betrokkenen en locatiebeheer.  

Ambtelijk opdrachtgever voor dit project is de concerndirecteur sociaal domein.

Gevraagde inzet:
Vanaf 1 september (of zoveel als eerder mogelijk) 28u tot 36u per week voor de duur van ten minste 1 jaar en optie tot verlenging met 2x een jaar.  

Werkzaamheden project Huisvesting Statushouders (Nieuwe Nederlanders):

  • Inzicht houden en sturing geven aan de opgave voor de huisvesting statushouders en AMV-ers over verschillende projecten en ontwikkellijnen heen

  • Uitwerken en voorstel doen voor het definiëren van deelprojecten om de doelstelling van het project te behalen

  • Integraal projectmanagement voor de (in sommige gevallen) nog te benoemen deelprojecten. Twee deelprojecten zijn al bekend en opgestart.  

  • Aansturen en coachen van het projectteam van de gemeente Kampen

  • Samenwerking tussen woningcorporaties, Thuisgevers aan andere particuliere initiatiefnemers onderhouden.

  • In afstemming met Ambtelijk Opdrachtgever bestuurlijke besluitvorming voorbereiden

  • Een zo groot mogelijk draagvlak creëren onder omwonenden en andere belanghebbenden middels een zorgvuldig participatietraject (in samenwerking met deltaWonen)

  • Zie voor verdere omschrijving de bijgevoegde projectopdracht Huisvesting Statushouders.

  • Het coördineren en regie voeren over tijdelijke opvanglocaties statushouders welke door gemeente geëxploiteerd worden


Werkzaamheden project Asielzoekers en Oekraïners :

  • Inzicht houden en sturing geven aan de opgave voor asielzoekers en Oekraïense ontheemden over verschillende projecten en ontwikkellijnen heen

  • Uitwerken en voorstel doen voor het definiëren van deelprojecten om de doelstelling van het project te behalen

  • Integraal projectmanagement voor de (in sommige gevallen) nog te benoemen deelprojecten. Twee deelprojecten zijn al bekend en opgestart. 

  • Aansturen en coachen van het projectteam van de gemeente Kampen en de linkingpin met de regio en provincie

  • Het vertalen van kansen naar concrete voorstellen in samenwerking met het ministerie

  • Zicht op de beschikbare middelen vanuit het Rijk en de uitwerking van de plannen in samenwerking met het ministerie en/of COA die hiervoor benodigd zijn

  • Samenwerking tussen het COA, de kerken, het maatschappelijk middenveld en particuliere initiatiefnemers onderhouden

  • In afstemming met de Kamper Aanpak Ontheemden bestuurlijke besluitvorming voorbereiden

  • Het coördineren en regie voeren over opvanglocaties asielzoekers/Oekraïners welke door gemeente geëxploiteerd worden

  • Een zo groot mogelijk draagvlak creëren onder omwonenden en andere belanghebbenden middels een zorgvuldig participatietraject (in samenwerking met het maatschappelijk middenveld, COA en andere betrokkenen)

Competenties

  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding

  • Kennis van gebiedsontwikkeling, vastgoed, woningbouw en mogelijkheden tot versnelling in deze processen;

  • Kennis en ervaring met binnenstedelijke herontwikkeling is een pré

  • Verbindend

  • Wendbaar en innovatief

  • Initiatiefnemer en verantwoordelijkheidsgevoel

  • Je wilt graag zoeken naar nieuwe manieren van werken en weet je team daarin mee te nemen.

  • Communicatief in woord en geschrift ben je sterk en tevens ben je in staat een echte aanjagersrol te vervullen

  • Besluitvaardig

  • Bestuurlijk sensitief

  • Ervaring met politiek-bestuurlijke processen en interactie met portefeuillehouder, college en gemeenteraad

  • Ervaring in het begeleiden van multidisciplinaire teams binnen het domein en in staat om richting te geven en besluiten te nemen;

  • Kennis en ervaring t.a.v. huisvesting van de beoogde doelgroep/bijzondere aandachtsgroepen is een pré

Overig

  • Je legt verantwoording af aan de ambtelijk opdrachtgever en de verantwoordelijk bestuurder. Dat doe je door goede projectbewaking (tijd/planning, geld en kwaliteit)

  • Je werkzaamheden mag je deels op de werklocatie en vanuit huis uitvoeren. Bij vergaderingen etc ben je aanwezig op de werklocatie

 Eisen

  • Akkoord procedure en inhuurvoorwaarden (o.a. all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk)

  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding (bachelor)

  • Minimaal 3 jaar kennis van gebiedsontwikkeling, vastgoed, woningbouw en mogelijkheden tot versnelling in deze processen.

Wensen

  • Minimaal 5 jaar kennis van gebiedsontwikkeling, vastgoed, woningbouw en mogelijkheden tot versnelling in deze processen.

  • Op CV aantoonbare kennis en ervaring t.a.v. huisvesting van de beoogde doelgroep/bijzondere aandachtsgroepen

  • Op CV aantoonbare kennis en ervaring met binnenstedelijke herontwikkeling

  • Op CV aantoonbare ervaring met politiek-bestuurlijke processen bij voorkeur op dit onderwep en interactie met portefeuillehouder, college en gemeenteraad

  • Op CV aantoonbare ervaring in het begeleiden van multidisciplinaire teams binnen het domein en in staat om richting te geven en besluiten te nemen

  • De gesprekken vinden plaats op 10 september tussen 14:00 en 17:00 uur. Hier graag rekening mee houden

  • De kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan samen met kennis vertrouwen en ervaring worden getoetst in een persoonlijk gesprek.

    Verbindend
    Wendbaar en innovatief
    Initiatiefnemer en verantwoordelijkheidsgevoel
    Je wilt graag zoeken naar nieuwe manieren van werken en weet je team daarin mee te nemen.
    Communicatief in woord en geschrift ben je sterk en tevens ben je in staat een echte aanjagersrol te vervullen
    Besluitvaardig
    Bestuurlijk sensitief

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.