Juridisch medewerker

Gemeente Meppel

Grote Oever 26, 7941 BJ Meppel, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
Geen maximum 36 Drenthe

Begindatum:

4 dec 2023

Einddatum:

3 jun 2024

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

10 nov 2023

Ben jij doortastend, sociaal vaardig, empathisch en geduldig?
Dan zijn wij op zoek naar jou!

Binnen het team Leefbaarheid & Wijkregie zijn wij voor de periode van 6 maanden (met kans op verlenging) op zoek naar een

                  Jurist Ondermijning – Coördinator Bibob
(32-36 uur per week)




Het team Leefbaarheid & Wijkregie
Naast het cluster ondermijning bestaat het team Leefbaarheid & Wijkregie uit professionals die de APV vergunningen verzorgen, juridisch advies geven op de APV, toezicht en handhaving APV en WABO, maar ook toezicht en handhaving in de openbare ruimte (BOA’s) en de wijkregisseurs en een evenementen coördinator.

Ondermijning
Landelijk, regionaal en plaatselijk kampt de samenleving steeds meer met de negatieve gevolgen van ondermijning. Met de aanpak van de georganiseerde criminaliteit kan worden voorkomen dat de georganiseerde criminaliteit door de overheid en het bedrijfsleven wordt gefaciliteerd en ook dat er vermenging ontstaat tussen enerzijds georganiseerde criminaliteit en anderzijds overheid/bedrijfsleven. Ondermijning is vaak niet zichtbaar; het vindt sluipenderwijs plaats. In Meppel pakken wij ondermijning aan. Hiervoor vormen wij een cluster ondermijning waar de jurist ondermijning – coördinator bibob onderdeel van uitmaakt.  

Jij bent de juridisch adviseur binnen het team Leefbaarheid & Wijkregie op het gebied van ondermijning. Dit betekent dat je de inzet van de Wet Bibob binnen de gemeente coördineert en adviseert over juridische mogelijkheden in de aanpak van ondermijning. De Wet Bibob wordt door de gemeente Meppel in toenemende mate ingezet om te voorkomen dat vergunningen, transacties, subsidies of aanbestedingen worden gebruikt om criminele activiteiten te faciliteren. Het is aan jou om de inzet aan te jagen en verder vorm te geven. Verder ben jij de juridische vraagbaak voor het team ondermijning op het gebied van o.a. bestuurlijk instrumentarium, handhaving en privacy.

Dankzij jouw juridische kennis kan opvolging gegeven worden aan inzet op controles of casussen. Ook stel je juridische kaders op en werk jij de juiste werkprocessen en procesbeschrijvingen uit waar nodig. Je draagt bij aan het goede samenspel tussen toezicht, handhaving en juridisch advies om tot een juiste afronding van de zaak te komen. Je levert een bijdrage aan de totstandkoming van de visie, strategie ontwikkeling en advies over de strategische inzet van het voorhanden zijnde bestuurlijke instrumentarium. Je beschikt daarnaast over goede sociale vaardigheden en je voelsprieten rijken van samenleving tot bestuur, waarbij je verbinding maakt en op zoek gaat naar gemeenschappelijke belangen.
Je hebt een divers takenpakket, maar wel met een constante: het adviseren over, voorbereiden op en behandelen van ondermijningszaken en het coördineren en uitvoeren van Bibob-onderzoeken.

Wat doe je?

  • De aanpak ondermijning vormgeven waarbij jij de juridische dossiers onder je hebt op het gebied van burgemeestersbevoegdheden en hierin het bestuur adviseert;

  • Onderhouden van contact met relevante partners zoals het Landelijk Bureau Bibob, RIEC, politie en Openbaar Ministerie voor jouw dossiers;

  • Bibob-onderzoeken coördineren voor de gemeentelijke organisatie, waaronder het opstellen van procedures en beleid;

  • Trainen en adviseren van collega’s in het inzetten van het Bibob-instrument;

  • Ondersteunen van het cluster ondermijning, de toezichthouders en handhavers waarbij je (ongevraagd) adviseert over de (juridische) aanpak;

  • Waarschuwingen, vooraankondigingen en lastgevingen opstellen en je levert een bijdrage aan het opstellen van de beleid- en uitvoeringsprogramma's;

  • Signaleren van juridische gevolgen van beleid en besluiten;

  • Adviseert de gemeente wanneer deze in een juridische procedure terecht komt, inclusief beroep en bezwaar;

  • Zorgt ervoor dat de gemeente aan de juiste regelgeving voldoet bij het delen en opslaan van gegevens / privacygevoelige informatie, zowel in- als extern.

Wat breng je mee?

  • Minimaal een afgeronde HBO opleiding rechten (eis);

  • Relevante beleidsmatige en juridische ervaring (eis);

  • Relevante juridische kennis gericht op ondermijning (eis);

  • Actuele kennis en relevante wet- en regelgeving en de daarbij behorende jurisprudentie (in het bijzonder de Algemene Wet Bestuursrecht, Algemene Plaatselijke Verordening, Wet politiegegevens, Wet Bibob, Alcoholwet, Opiumwet en Gemeentewet) (eis);

  • Kennis van en affiniteit met handhaving (eis);

  • Is op de hoogte van regelgeving rondom gegevensdeling en privacy (eis).

Vaardigheden en eigenschappen
Je bent communicatief sterk en kunt goed luisteren. Je bent zelfstandig en beschikt over overtuigingskracht, waarbij je werkt vanuit een onafhankelijk oordeel wat jouw advisering sterker maakt. Je bent flexibel en denkt in creatieve oplossingen; en toont hierin daadkracht. Je kan goed overzicht houden en stuurt op een zorgvuldige afronding van een casus op juridisch vlak.
 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.