Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Informatie Analist MijnServices

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 12 dagen
105 36 Zuid-Holland

Begindatum:

11 jul 2025

Einddatum:

30 jun 2028

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

6 jun 2025

Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Team Dienstverlening
Het team Dienstverlening ondersteunt vanuit VNG Realisatie gemeenten om kennis en uitvoeringskracht op het gebied van klantgedreven dienstverlening te bundelen. Met praktijkoplossingen, informatie en inspiratie, analyses en standaardisering bieden wij gemeenten handvatten om hun klantgerichtheid verder te verbeteren. Zodat gemeentelijke dienstverlening herkenbaar, effectief en efficiënt is voor inwoners en ondernemers.

Het Team Dienstverlening is onderdeel van het basisteam Ondersteuning generieke gemeentelijke dienstverlening en informatievoorziening. De andere teams binnen VNG Realisatie zijn Team Digitalisering en uitvoerbaarheid overheidsbreed, Team Implementatie- en uitvoeringsondersteuning domeinen en Team Collectieve diensten gemeenten.

De werkpakketten van de informatie analist vallen binnen de architectuur die beheerd wordt door Kenniscentrum Architectuur.(KCA). Binnen deze opdracht zal veelvuldig afstemming zijn met KCA. De informatiemodellen van de MijnServices vallen binnen de door KCA beheerde Doelarchitectuur Platform Dienstverlening.

Inleiding van de opdracht
Omnichannel heeft als doel gemeenten voor te bereiden op een basisniveau van digitale dienstverlening, met de mogelijkheid om door te groeien naar een hoger niveau van uitvoering. De focus ligt op het ontwikkelen van naadloze, gebruikersvriendelijke digitale kanalen die proactief en transparant zijn. Uitgebreidere informatie is te vinden op www.vng.nl/omnichannel.
Dit project richt zich op het versterken van proactieve en transparante overheidsdiensten.

Binnen Omnichannel zijn inmiddels onderstaande Services ontwikkeld:

  • MijnZaken is een Track & trace-service waar inwoners en medewerkers aanvragen kunnen volgen.

    • Voor inwoners: biedt transparantie en efficiëntie door real-time statusinformatie aan te bieden over een product of dienst.

    • Voor de gemeente: efficiëntere werkprocessen, minder tijd kwijt aan onnodig contacten en statusvragen en dus meer tijd voor kwalitatief persoonlijk contact, een hogere waardering van je dienstverlening.

  • MijnBerichten biedt de mogelijkheid om informatieve berichten of meldingen te versturen aan inwoners. Bijvoorbeeld over een taak die nog uitgevoerd moet worden of over een genomen besluit. Dit werkt hetzelfde als de berichtenbox van MijnOverheid.

  • Notificatieservice is een service, die ervoor zorgt dat inwoners een notificatie ontvangen als er een nieuw bericht of een nieuwe taak voor ze klaar staat. Ook ontvangt de inwoner een notificatie als er contact is geweest tussen de inwoner en gemeente. Met deze service integreert u de vereisten van de Wet modernisering bestuurlijk elektronisch verkeer (Wmebv).

  • MijnTaken stelt inwoners in staat direct zelf zaken regelen te bij de gemeente. Deze service laat acties zien die nog door een inwoner of een medewerker moeten worden uitgevoerd. Inwoners kunnen hier bijvoorbeeld extra gegevens aanleveren voor een lopende zaak of een betaling doen.

  • MijnContactmomenten geeft een overzicht van contactmomenten tussen gemeenten en inwoner.

  • MijnProfiel service biedt de mogelijkheid om onder andere persoonlijke voorkeuren voor contact met overheidsorganisaties te beheren. Denk bijvoorbeeld aan kanaalvoorkeuren van de inwoner. Willen ze digitaal of per brief op de hoogte worden gehouden van lopende zaken bij de gemeente?

  • MijnProducten biedt de inwoner een overzicht van aangevraagde producten en diensten bij de overheidsorganisatie. Hierin verschijnt bijvoorbeeld zijn vergunning, zodra deze is goedgekeurd. Deze service is dit jaar in ontwikkeling.

  • In MijnDossier komen bovenstaande Service samen en bieden we een concept waarbinnen in ieder geval bovenstaande Services ook leven.

Omschrijving van de opdracht
Als Informatieanalist/modelleur speel je een cruciale rol in de verbetering van de digitale dienstverlening voor gemeenten binnen het Dienstverleningsdomein. Je start binnen Omnichannel bij het project Digitaal Dossier Overheidsbrede Dienstverlening en draagt ook bij een het lopende project MijnServices. Deze projecten richten zich op proactieve en transparante overheidsdiensten.

Omnichannel heeft als doel gemeenten voor te bereiden op een basisniveau van digitale dienstverlening, met de mogelijkheid om door te groeien naar een hoger niveau van uitvoering. De focus ligt op het ontwikkelen van naadloze, gebruikersvriendelijke digitale kanalen die proactief en transparant zijn.

In jouw rol als informatieanalist ben je mede-verantwoordelijk voor de ontwerpen en documentatie van de informatiemodellen onderliggend aan de generieke digitale services die worden gebruikt voor de interactie tussen de overheid en burgers of ondernemers. Je werkt nauw samen met een team van diverse specialisten, waaronder het NL Design System (NLDS) kernteam, UX-designers, architecten, privacy- en securityexperts, en leveranciers. Daarnaast draag je bij aan de borging van MijnServices op gemeentelijk niveau en is ons doel bij te dragen aan de landelijke Overheidsbrede Interactie Services met als bovenliggend doel de ontwikkeling van een uniforme en consistente gebruikerservaring voor gemeentelijke digitale diensten binnen de NL Design System architectuur. Jouw werk draagt bij aan de adoptie van de MijnServices door leveranciers, omdat de gedocumenteerde basis robuuster, completer en leesbaarder is. Goede informatieanalyse en informatiemodellering is de basis van alle dienstverlening. Zonder duidelijk conceptueel informatiemodel, geen duidelijk logisch informatiemodel, geen gestandaardiseerde API’s, geen standaard Services en ook geen één overheidsbeleving.

Wij bieden je de kans om deel uit te maken van een dynamisch team waarin je samenwerkt met collega's van VNG Realisatie, het NL Design System kernteam en gemeentelijke leveranciers. Je draagt bij aan de ontwikkeling van innovatieve en schaalbare softwarecomponenten (templates en patronen) die breed toepasbaar zijn binnen gemeenten met als doel ook door Rijksoverheden en Uitvoeringsorganisaties geadopteerd te worden.

Meer weten over het programma? Bekijk de details op www.vng.nl/omnichannel

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Als informatieanalist/modelleur werk je nauw samen met onze Enterprise Architect, architecten van het Kennis Centrum Architectuur om gemeenten en leveranciers te ondersteunen bij het snel en eenvoudig inzetten van de MijnServices die voortkomen uit het project Samenwerkende Portalen en het project Overheidsbrede Loketten. Jouw taak is om conceptuele en logische informatiemodellen uit te werken, in samenhang te brengen met bestaande informatiemodellen.

Vanuit het Omnichannel programma is een globaal conceptuele schets van samenhang opgesteld. Deze moet nog verder verdiept en mogelijk verbreed worden en worden afgestemd binnen de VNG en met de betrokken koplopers binnen deze beweging. Van de geïdentificeerde objecttypen willen we de attributen verder specificeren en documenteren. We starten met de ontwikkelde MijnServices die benoemd zijn op www.vng.nl/omnichannel en de meer complexe services die gepland staan voor dit jaar. De service die gepland staat voor dit jaar is “MijnDossier”. We zien dit concept veelvuldig terug in meerdere gemeentelijke domeinen en denken dat dit ook zo zal zijn buiten het gemeentelijk domein. Binnen ons gemeentelijke domein zien we het Dossier in ieder geval terugkomen binnen domeinen als Jeugd, WMO, Inkomen, Inburgering en schuldhulpverlening.

Het werk laat zich zodoende splitsen in het opstellen van informatie modellen van gerealiseerde informatiemodellen (een stuk “documentatieschuld”) en anderzijds het opstellen van informatiemodellen van nieuwe services met grote impact op grote gemeentelijke opgaven.

We werken samen met gemotiveerde collega’s vanuit de gemeenten en betrokken leveranciers, die als doel hebben deze opgaven te tackelen en inwoners, ondernemers én medewerkers de inzage en tools te geven om goede digitale ondersteuning te hebben in een steeds complexer wordend werkveld.

Concrete werkzaamheden zijn ten behoeve van het project:

  • Uitwerken van de informatie objecten van de bestaande MijnServices uit het Logisch Informatiemodel van onze Entreprise Architect.

  • Aanleveren van de informatiemodellen aan het Gemeentelijke GegevensModel, zodat deze daarin opgenomen kunnen worden.

  • Analyse van bestaande bronnen ten behoeve van de nieuw te modelleren concepten voor het Dossier (wordt aangeleverd vanuit het project, deelnemende gemeenten en leveranciers).

  • Opstellen van het informatie object en bijbehorende attribuutsoorten van MijnDossier.

  • Organiseren, plannen en faciliteren workshops om feedback op te halen over de uitgewerkte informatiemodellen.

  • Deelname aan een werkgroep van developers, architecten en specialisten van de VNG, G4, Dimpact, OWC afstemming t.b.v. het ophalen van feedback en teruggeven van voortgang.

  • Deelname aan fieldlabs Common Ground en Omnichannel.

Concrete werkzaamheden als informatieanalist/modelleur:

  • Analyseren en begrijpen van de business behoefte en deze vertalen naar informatiemodellen.

  • Uitwerken van de informatie objecten en attribuutsoorten van nieuwe MijnServices.

  • Het onderhouden van de opgestelde informatie modellen voor de MijnServices gedurende de looptijd van het project.

  • Zorgdragen voor een goede overdracht van de informatiemodellen naar de beheerorganisatie van VNG Realisatie.

  • Samenwerken met andere informatieanalisten/modelleurs om te zorgen dat de informatiemodellen op elkaar aansluiten.

  • Communicatie van gerelateerde concepten en uitwerkingen naar diverse stakeholders.

  • Vastleggen van de informatie objecten en attribuusoorten in de applicatie Sparx Enterprise Architect conform de Metamodel voor Informatiemodellering (MIM) standaard.

Resultaat van de opdracht
De opdracht resulteert in goed afgestemde, herbruikbare informatiemodellen (conceptueel en logisch) volgens de MIM-standaard, geschikt voor opname in het Gemeentelijk Gegevensmodel. Ze vormen een stabiele basis voor de ontwikkeling en implementatie van bestaande en nieuwe MijnServices.

De modellen:

  • Sluiten aan op de informatiebehoefte van gemeenten en leveranciers en zijn domeinoverstijgend inzetbaar;

  • Geven helder inzicht in objecten, hun samenhang en attribuutsoorten;

  • Zijn gevalideerd in samenwerking met gemeenten, leveranciers en VNG-experts;

  • Zijn volledig vastgelegd in Sparx EA en overgedragen aan VNG Realisatie.

Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Maximaal uurtarief:  € 105,-

  2. HBO werk -en denkniveau en minimaal een afgeronde opleiding op het gebied van Computer Science, Information Science of gerelateerde opleidingen;

  3. Minimaal drie jaar werkervaring met Sparx Enterprise Architect voor het opstellen en documenteren van informatiemodellen;

  4. Minimaal 3 jaar werkervaring met gemeentelijke informatiemodellen RSGB, RGBZ en imZTC;

  5. Minimaal 3 jaar ervaring met de methodieken MIM.

Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

  • Proactief in de benadering van de opdracht

  • Senioriteit in houding en gedrag

  • Ervaring met starre stakeholders

  • Ervaring met het begeleiden van groepsprocessen met als doel tot een gezamenlijk gedragen resultaat te komen

  • Aantoonbare netwerk, blijkend uit het CV ervaring

  • Sterk analytische vaardigheden en aandacht voor detail

  • Bekendheid met data governance en data kwaliteits practices

  • Bekendheid met beveiligingsmaatregelen bij data-analyse om privacy en compliance te waarborgen

  • Beheersing van de Nederlandse taal

  • Goede Communicatieve skills en resultaatgericht

Gunningscriteria

  1. Werkervaring met werken met informatie modellen conform landelijke MIM-standaarden Aantoonbaar in cv en motivatie. (40 %)

    • Tussen 0 en 3 jaar ervaring = 0 punten

    • Tussen 3 en 4 jaar ervaring = 10 punten

    • Tussen 4 en 5 jaar ervaring = 25 punten

    • Meer dan 5 jaar = 40 punten

  2. Werkervaring met Sparx Enterprise Architect voor het opstellen en documenteren van informatiemodellen Aantoonbaar in cv en motivatie. (40 %)

    • Minder dan 3 jaar = 0 punten

    • Tussen 3 en 4 jaar = 5 punten

    • Tussen 4 en 5 jaar = 15 punten

    • Tussen 5 en 6 jaar = 25 punten

    • Tussen 6 en 7 jaar = 35 punten

    • 7 jaar of meer = 40 punten

  3. Prijs (20 %)
    Dat wordt als volgt bepaald: De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:
    ("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling:  
    Den Haag (of online)

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen:  
    Eerste contract is tot 19 december 2025
    Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
    Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Gemiddeld aantal uren per week:  
    Gemiddeld 36 De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 5.076 uur over een periode van 36 maanden.

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

  • Geplande datum eerste gesprek:  
    Vrijdag 4 juli 2025, van 09.00 tot 12.00 uur
    De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur