Projectmedewerker Transitieplanketen OW (2x)

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 12 dagen
80 24 - 32 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

6 jun 2025

Organisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.

VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;

  • Verbeteren van de dienstverlening;

  • Een efficiënte en wendbare organisatie;

  • Anticiperen op de toekomst.

Programma Omgevingswet
Met de Omgevingswet is het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. De VNG ondersteunt gemeenten bij deze invoeringsopgave via het programma Omgevingswet. Het programma Omgevingswet valt onder de verantwoordelijkheid van VNG Beleid. We zijn een programma, waarbij beleid en uitvoering nauw met elkaar verbonden en verweven zijn. Het programma werkt samen met interbestuurlijke partners.

Voorbeelden van projectteams/werkpakketten binnen de programmaorganisatie zijn: Regionale Implementatie Coaches Omgevingswet (RIO), Bureau Implementatieondersteuning Omgevingswet (BIO), Kerninstrumenten, Vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH), Regie en Demand DSO, Serviceketen en Leveranciersmanagement. Deze worden op dagelijkse basis aangestuurd door coördinatoren. Deelprogramma Wkb (Wet kwaliteitsborging) maakt ook onderdeel uit van de programmaorganisatie Omgevingswet.

Binnen de VNG word je onderdeel van het programma Omgevingswet. Wij zijn een energiek en gedreven team van ongeveer 80 collega’s. Maandelijks organiseren we een teamsessie, een aantal keer per jaar doen we gezamenlijk leuke activiteiten en doorlopend is er veel onderling contact, overleg en ondersteuning. Je collega’s staan voor je klaar om je te helpen en je thuis te laten voelen in ons team. De werkzaamheden worden hybride uitgevoerd. Je werkt zowel op kantoor als thuis. Daarnaast vinden diverse vormen van kennisoverdracht op locaties in het land plaats (vaak centraal in of rond Utrecht).

Omschrijving van de opdracht
De rol van Projectmedewerker transitie planketen Omgevingswet draagt bij aan het volgende:
De Omgevingswet staat voor een goede balans tussen het benutten en beschermen van de fysieke leefomgeving. De wet bundelt de diverse wetgeving en regels voor ruimte, wonen, infrastructuur, milieu, natuur en water. En daarmee kan het beheer en de ontwikkeling van de leefomgeving geregeld worden.

Voor gemeenten biedt de Omgevingswet de mogelijkheid om de leefomgeving meer in samenhang in te richten. Het biedt daarnaast meer ruimte voor lokaal maatwerk en het leidt tot een betere en snellere besluitvorming.

Eén van de pijlers van de Omgevingswet is inwoners en ondernemers met een initiatief sneller en beter van dienst zijn. Dit brengt een groot aantal veranderingen met zich mee voor de gemeentelijke organisatie. Er moeten organisatorische veranderingen worden doorgevoerd op het gebied van taken, structuur, technologie, processen en mensen en ook cultuur. Dit is voor gemeenten een ingrijpende organisatorische veranderopgave.

Dit vraagt om een omvangrijke transitie langs verschillende sporen. Gemeenten moeten aan de slag met het realiseren van hun omgevingsvisie, programma’s en het integrale omgevingsplan. Het is vanuit gemeenten wenselijk dat VNG daarvoor passende ondersteuning biedt. Als basis heeft de VNG de tool Grip op de transitie gelanceerd (https://omgevingswet.vng.nl/grip/) om overzicht en inzicht te bieden in de transitie-opgave.

We zoeken een Projectmedewerker die de onderwerpen uit de Grip-tool samen met gemeenten, een Meewerkend Projectleider en deskundigen betekenisvol voor gemeenten verder kan brengen. De Projectmedewerker vervult hierin zowel een inhoudelijke rol als een ondersteunende rol en is verantwoordelijk voor deelresultaten van de projecten. Inhoudelijke deskundigheid en ervaring op het gebied van de kerninstrumenten van de planketen en het fysiek domein bij gemeenten is dus benodigd.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden:
De belangrijkste werkzaamheden en verantwoordelijkheden voor de opdracht als projectmedewerker transitie planketen zien er als volgt uit:

  • Inzet op actuele en urgente ondersteuningsbehoeften van gemeenten, in het licht van de transitie van de planketen. Dit betreft zowel het leveren van inhoudelijke bijdragen als organisatorische/procesmatige ondersteuning van de meewerkend projectleider.

  • Het als projectmedewerker samen met een projectteam genereren van verschillende vormen van gemeentelijke ondersteuning, zoals handreikingen, inhoud voor webpagina's, (netwerk)sessies en bijeenkomsten, in het bijzonder voor wat betreft onderwerpen uit 'Grip op de transitie’.

  • Het leveren van een ondersteunende en ook inhoudelijke bijdragen in workshops voor gemeenten (basisworkshop Grip op de transitie en eventuele verdiepende workshops).

  • Het (op termijn) zorgdragen en verantwoordelijkheid dragen voor het succesvol realiseren van kleinere projecten dan wel deelprojecten binnen grotere projecten.

  • In de diverse projecten samenwerken met koplopergemeenten en externe partners van de VNG aan de ontwikkeling van ondersteuningsproducten.

Resultaat van de opdracht  
De resultaten van de opdracht zullen bijdragen aan het ondersteunen van gemeenten bij de transitie van de planketen - het juridische fundament voor de realisatie van maatschappelijke opgaven. Om gemeenten te ondersteunen heeft VNG de tool ‘Grip op de transitie van de planketen. In verschillende projecten zal de projectmedewerker de bestaande ondersteuningsaanbod verbeteren of nieuw aanbod ontwikkelen. De resultaten zijn hieronder opgesomd. De opdrachtgever bepaalt aan welke projecten wordt gewerkt.

  • Georganiseerde workshops Grip, inclusief verslagen en evaluaties.

  • Ondersteuningsproducten voor gemeenten op het gebied van de transitie van de planketen, zoals handreikingen, checklists en stappenplannen over de omgevingsvisie of het omgevingsplan. Het kan hierbij gaan om deelproducten/bijdragen aan eindproducten of zelfstandig op te leveren (kleinere) eindproducten.

  • Organisatorische ondersteuning van projecten op het gebied van de transitie van de planketen.

Eisen
Uit het cv en of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  1. Maximaal uurtarief:  € 80,-

  2. Minimaal een afgeronde HBO opleiding.

  3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring bij gemeenten, VNG of adviesbureaus.

  4. Minimaal 2 jaar werkervaring in het fysiek domein binnen een gemeente of koepelorganisatie gemeenten (VNG) in de afgelopen 6 jaar.

  5. Minimaal 2 jaar werkervaring in het ondersteunen van projecten binnen de fysieke leefomgeving als implementatieondersteuner en/of junior projectleider.

Competenties
De functie vereist de volgende competenties, die worden getoetst in de (eventuele) gespreksronde:

  • Analytisch denkvermogen

  • Conceptueel denkvermogen

  • Omgevingsbewustzijn

  • Samenwerken

  • Netwerken

  • Overtuigingskracht, enthousiasmerend en motiverend

  • Tonen van eigenaarschap, resultaatgericht en gestructureerd

Gunningscriteria

  1. Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met de transitie van de planketen Omgevingswet. Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Geen ervaring = 0 punten

    • 1 maand tot 6 maanden = 18 punten

    • 6 maanden tot 1 jaar = 27 punten

    • Meer dan 1 jaar = 36 punten

  2. Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring als projectmedewerker of junior projectleider bij de implementatie én transitie van de Omgevingswet (in de afgelopen 3 jaar). Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Geen = 0 punten

    • 1 maand tot 6 maanden = 11 punten

    • 6 maanden tot 1 jaar = 18 punten

    • 1 tot 2 jaar = 25 punten

    • 2 jaar of meer = 36 punten

  3. Kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met het leveren van tekstuele en/of redactionele bijdragen aan het landelijk ondersteuningsaanbod voor gemeenten vanuit een koepelorganisatie. Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Geen = 0 punten

    • 1 maand tot 6 maanden = 2 punten

    • 6 maanden tot 1 jaar = 5 punten

    • Meer dan 1 jaar = 9 punten

  4. Kandidaat heeft aantoonbare ervaring met het geven en ondersteunen bij workshops en/of andere interactieve werkvormen in de fysieke leefomgeving. Aantoonbaar in cv en motivatie

    • Geen = 0 punten

    • 1 maand tot 6 maanden = 2 punten

    • 6 maanden tot 1 jaar = 5 punten

    • Meer dan 1 jaar = 9 punten

  5. De score op prijs telt voor 10% mee. Dat wordt als volgt bepaald: De inschrijver met het laagste uurtarief krijgt het maximaal aantal punten. Alle overige inschrijvers worden gerelateerd aan de inschrijving met de laagste prijs via de volgende formule:
    ("uurtarief laagste inschrijving" / "uurtarief uw inschrijving") x "maximaal aantal punten"

Aanvullende informatie

  • Plaats tewerkstelling:  
    Den Haag, Hybride

  • Mogelijke contractduur en aantal contracturen:  
    Eerste contract is tot 31 december 2025 Daarna is in overleg verlenging mogelijk. De uiteindelijke duur is afhankelijk van de specifieke opdracht en invulling daarvan, maar op basis van de condities in deze uitvraag uiterlijk 36 maanden.
    Het aantal uren in het eerste contract is gelijk aan het opgegeven aantal in deze uitvraag. Bij een eventuele verlenging kan het aantal uren worden aangepast. Leverancier blijft vrij wel of niet in te stemmen met een verlenging.

  • Gemiddeld aantal uren per week:  
    Gemiddeld 24 tot 32 uren per week. dat is maximaal 752 uur voor de initiële contractperiode. De maximale geschatte opdrachtwaarde bedraagt 4512 uur over een periode van 36 maanden.

  • De opdrachtnemer dient zelf te beschikken over laptop en telefoon om de werkzaamheden uit te voeren.

  • Geplande datum eerste gesprek:  
     Donderdag 26 juni 2025, van 11:30 tot 12:30 en van 15:00 tot 17:00
    De gesprekken zullen plaatsvinden via MS Teams.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur