VNG - 25.072 Adviseur data & informatie OZJ

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 7 dagen
110 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

1 aug 2025

Omschrijving

Als data analist is het jouw doel om de regio’s waar we aan de slag zijn met de Aanpak Wachttijden en GO op regionaal en gemeentelijk niveau inzicht en overzicht in wachttijden te versterken c.q. vergroten. Dit doe je door data gedreven werken te stimuleren, zodat gemeenten en regio’s tot meer doelgerichte, volledige en adequate beslissingen komen, waardoor de beoogde regionale doelen ten aanzien van het aanpakken van wachttijden beter kunnen worden behaald.

Jouw bijdrage is vooral gericht op het stimuleren van regio’s om van elkaar te leren, data beter te benutten, te duiden en de dialoog hierover aan te gaan, en de monitoringspositie van de regio’s te versteken door landelijk te signaleren, te adviseren en waar nodig te appelleren aan data versteking. Co-creatie met de regio is hierin van groot belang voor het waarborgen van kwaliteit en het draagvlak in de regio.

Als adviseur data word je door de projectleider Aanpak Wachttijden (PAW) betrokken bij een regio. Vanuit een zelfstandige opdracht ga je daar – in afstemming met de adviseurs systeemontwerp, adviseurs casuïstiek en de PAW – aan de slag. Je voert zelfstandig gesprekken met diverse stakeholders om een beeld te vormen van de stand van zaken rond datagedreven werken. Je brengt in kaart waar de regio staat, welke kennisbehoeften er zijn en waar ontwikkelkansen liggen.

Jouw inzet is maatwerk en afgestemd op de specifieke context van de regio. Binnen de gezamenlijk afgestemde koers heb je eigen verantwoordelijkheid voor de manier waarop je bijdraagt aan het vergroten van datagedreven werken. Dit helpt om inzicht te krijgen in de voornaamste oorzaken en oplossingsrichtingen van wachttijden, en levert waardevolle input op voor de regionale aanpak.

De PAW’er bepaalt in afstemming met de adviseurs en de regio de strategische lijn, maar jij hebt de ruimte én verantwoordelijkheid om je eigen inzet en werkwijze te bepalen. Je werkt zelfstandig, met oog voor afstemming met collega-adviseurs, en levert maatwerk voor de regio. Je wordt beoordeeld op resultaat, niet op proces of verantwoording. Binnen jouw expertise ben jij de professional die weet wat nodig is.

De opdracht richt zich primair op het realiseren van het project 'Dashboard Noordje', gericht op het inzichtelijk maken van wachttijden in de residentiële jeugdzorg binnen de gemeente Haarlemmermeer. De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het ontwerpen en realiseren van een werkend datamodel en een dashboard op basis van opgeschoonde ketendata, in samenwerking met lokale partners. De opdracht is afgebakend en resultaatgericht, met ruimte voor eigen invulling van de aanpak en werkwijze.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Opdrachtinhoud en verantwoordelijkheden
Als zelfstandig data-adviseur binnen het programma Aanpak Wachttijden lever je een inhoudelijke bijdrage aan het realiseren van regionale en landelijke resultaten op het gebied van datagedreven werken en wachttijden. Je voert je opdracht zelfstandig uit, op basis van duidelijke resultaatdoelen. De inzet wordt afgestemd met de PAW’er en andere betrokken adviseurs, maar de invulling, aanpak en planning bepaal je zelf. Je bent binnen jouw expertise verantwoordelijk voor het realiseren van de volgende resultaten:

  • Toegenomen datagedreven besluitvorming in regio’s: Je draagt aantoonbaar bij aan het versterken van datagedreven werken binnen de regio(’s). Dit resulteert in concreet gebruik van data bij besluitvorming over wachttijden, zoals toepassing van dashboards, datarapportages of ontwikkelde datamodellen.

  • Verbeterde data-infrastructuur en monitoring op regionaal niveau
    Je realiseert (of helpt realiseren) verbeteringen in de regionale monitoring, zoals de implementatie of doorontwikkeling van dashboards (bijv. Noordje), de inrichting van een datamodel of de versterking van een lokaal DWH. Hierbij werk je samen met partners in de regio, maar houd je regie op jouw bijdrage.

  • Inzicht in regionale behoeften en groeikansen
    Je levert een duidelijke analyse op van de status van datagedreven werken in de regio, inclusief aanbevelingen voor doorontwikkeling. Dit vormt input voor strategische keuzes binnen de regionale aanpak van wachttijden.

  • Concrete kennisdeling tussen regio’s
    Je documenteert relevante werkwijzen of modellen die in het kader van project Noordje tot stand komen, zodat deze overdraagbaar zijn binnen andere contexten.

  • Landelijke signalering en terugkoppeling
    Op basis van je werk in de regio’s breng je relevante landelijke knelpunten of trends in kaart, en geef je onderbouwde aanbevelingen voor landelijke agendering of beleidsaanpassing (bijv. richting VWS, VNG, BIDN of NZa).

  • Inhoudelijke bijdrage aan strategische samenwerking
    Je draagt op relevante thema’s binnen jouw opgave bij aan landelijke inhoudelijke initiatieven rondom wachttijdendata, bijvoorbeeld via het ontwikkelen van gezamenlijke analyses.

  • Verankering via co-creatie met de regio
    Het opgeleverde dashboard sluit aan bij de behoeften van betrokken partijen binnen Haarlemmermeer. Hiervoor wordt beperkte, doelgerichte afstemming georganiseerd.

Eisen

  • Kandidaat heeft minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring met data gedreven werken

  • Kandidaat heeft minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring met programmeertalen en dashboarding

  • Kandidaat heeft minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de rol van data analist binnen het sociaal domein of jeugdzorg

  • Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring met projecten, het voorbereiden en uitvoeren van trajectprocessen, bijeenkomsten en sprints, en het faciliteren van samenwerking tussen diverse interne en externe stakeholders

Wensen en competenties

Wensen:

  • Kandidaat heeft aantoonbaar werkervaring met data gedreven werken in de afgelopen 10 jaar

  • Aantoonbare werkervaring met leidinggeven aan een data projectteam

  • Kandidaat beschikt over certificaat Scrum Master

  • Aantoonbare werkervaring als projectleider met het werken aan maatschappelijk gevoelige onderwerpen in het sociaal domein

  • Je hebt aantoonbaar toegang tot een actief landelijk en regionaal netwerk in de jeugdhulp binnen de volgende categorieën/ organisaties: binnen de gemeentelijke overheid;

    • binnen de Rijksoverheid;

    • binnen aanbieders: lokaal, (boven)regionaal en landelijk;

    • binnen beroepsorganisaties;

    • binnen cliënt organisaties;

    • binnen kennis- en wetenschapsinstituten die zich bezighouden met het jeugddomein.

Competenties:

  • Analytisch en abstract denkvermogen

  • Bestuurlijke en organisatorische sensitiviteit

  • Schakelen tussen beleid en uitvoering

  • Verbindend vermogen

  • Sensitief en overtuigend communiceren

  • Helikopterview en detailgerichtheid combineren

  • Resultaatgericht en doelbewust

  • Planmatig en gestructureerd werken

  • Oplossingsgericht denken en handelen

  • Motiverend en inspirerend optreden

  • Netwerkgericht werken

  • Sterk omgevingsbewustzijn

Organisatie en team

Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over het ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd

Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) bouwt mee aan een lerend jeugdstelsel dat kinderen en jongeren in Nederland helpt gelukkig en veilig op te groeien. Het OZJ ondersteunt initiatieven in het hele land die bijdragen aan vernieuwing en verbetering van de jeugdhulp, en helpt mee aan kennisuitwisseling, samenwerking en innovatie. Meer informatie over het OZJ is hier te vinden.

Over het ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd

Wachttijden in de jeugdzorg bestaan al jaren. De groeiende zorgvraag en huidige knelpunten in de jeugdzorg leiden tot lange wachttijden, met ernstige gevolgen voor kinderen en jongeren. Deze wachttijden verergeren hun klachten, vertragen hun ontwikkeling en belemmeren daarmee hun toekomstkansen. Deze wachttijden kunnen duurzaam worden teruggedrongen als structureel wordt gekeken wat de onderliggende oorzaken zijn van wachttijden en niet enkel te focussen op symptoombestrijding.

Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) heeft van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de opdracht gekregen om jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het terugdringen van wachttijden in de jeugdzorg op basis van goed inzicht en overzicht. Het OZJ heeft hiervoor Team Aanpak Wachttijden opgezet. Dit team heeft een structurele aanpak ontwikkeld die tot en met 2025 in jeugdzorgregio’s ingezet wordt.

Dit doet Team Aanpak Wachttijden door

  • Jeugdzorgregio’s te stimuleren om het vraagstuk wachttijden te agenderen, betrokkenen te mobiliseren en te bouwen aan het juiste netwerk;

  • Jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het vormgeven en uitvoeren van het aanpakken van wachttijden in de jeugdzorgregio;

  • Te werken volgens de volgende ontwerpprincipes: systemisch en duurzaam, samen met de jeugdzorgregio, stapsgewijze verbetering, experimenteren om te bewegen in plaats van te bewijzen;

  • De leefwereld van het kind of de jongere en de professional leidend te laten zijn in het komen tot focus en oplossingen;

  • Bestuur, beleid en uitvoering met elkaar te verbinden;

  • Jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het beter inzichtelijk krijgen en duiden van de wachttijden met data zoals het dashboard Wachttijden;

  • Kennis, expertise en praktijkervaring in te zetten en actief te verspreiden;

  • Jeugdzorgregio’s aan elkaar te verbinden zodat zij van elkaar lere

We werken aan de doelstelling in jeugdregio’s omdat wachttijden voortkomen uit een complex geheel van onderling samenhangende factoren. Wachttijden ontstaan namelijk door onderliggende oorzaken die (lokaal of regionaal) kunnen verschillen, waardoor er geen ‘quick fix’ of uniforme oplossing is. Om de oorzaak van wachttijden duurzaam aan te pakken is een regionale werkwijze nodig waarmee een wezenlijke en blijvende verandering teweeg wordt gebracht in het systeem.

Over de Aanpak Wachttijden

Het Ondersteuningsteam Zorg voor Jeugd (OZJ) heeft van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) de opdracht gekregen om jeugdzorgregio’s te ondersteunen bij het terugdringen van wachttijden in de jeugdzorg op basis van goed inzicht en overzicht. Het OZJ heeft hiervoor Aanpak Wachttijden opgezet. Dit team kan tot en met 2025 jeugdzorgregio’s ondersteunen die met wachttijden aan de slag willen.

We werken aan de doelstelling in jeugdregio’s omdat wachttijden voortkomen uit een complex geheel van onderling samenhangende factoren. Wachttijden ontstaan namelijk door onderliggende oorzaken die (lokaal of regionaal) kunnen verschillen, waardoor er geen ‘quick fix’ of uniforme oplossing is. Om de oorzaak van wachttijden duurzaam aan te pakken is een regionale werkwijze nodig waarmee een wezenlijke en blijvende verandering teweeg wordt gebracht in het systeem. AW ondersteunt regio’s vanuit de onderstaande principes:

  • Aansluiten bij de behoefte

  • Aansluiten bij de regio

  • Vraagverheldering

  • Leefwereld centraal

  • Gezamenlijk beeld vormen

  • Samen beslissen en samenwerken

  • Stapsgewijze verbetering: groot denken en klein doen

  • Actie boven analyse

  • Focus op ketenimpact

Om vanuit deze principes in de praktijk te kunnen werken, hebben we binnen Aanpak Wachttijden een interdisciplinair team en werken we daarnaast samen met een gevarieerd netwerk van betrokkene met expertise op het terrein van bestuurskunde, social design, mediation, procesbegeleiding en deskundigen rond inhoud van zorg. De aanpak bestaat uit tijdelijke, resultaatgerichte ondersteuning van regio’s, gericht op vooraf afgesproken doelen. Het eigenaarschap en de regie over de inzet liggen bij de regio, waarbij de ondersteuning onafhankelijk en op projectbasis wordt geleverd

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur