Enterprise Architect

Verdilaan 7, 2671 VW Naaldwijk, Nederland

Sluit over 3 dagen
125 20 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 apr 2025

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

21 jan 2025

Organisatie
Bouw mee met de gemeente Westland. De gemeente Westland is met ruim 100.000 inwoners één van de dertig grootste gemeenten in Nederland. Met haar duurzame en innovatieve glastuinbouwcluster is de gemeente Westland een belangrijke economische motor. Op een inspirerende manier biedt de gemeente Westland haar inwoner ruimte, rust, groen en woonomgevingen met aantrekkelijke recreatiemogelijkheden en voorzieningen. Een vitale economie en een bloeiend verenigingsleven zorgen voor een dynamische en actieve gemeente.

Slagkracht, ambitie, innovatie en professionaliteit, dat zijn de kernbegrippen waar het in Westland om draait!

Opdracht
De tijdelijke opdracht bestaat uit 4 delen:

  • Kernteamlid en medeschrijver van de opdracht CIP (Concern Informatie Plan);

  • Kernteamlid van aanbestedingstraject EUOA Siem/SOC periode febr/mrt 2025;

  • Verzorgen vastgestelde Enterprise Roadmap op basis van uitkomsten;

  • Overdracht van werkzaamheden, werkwijze en PvA Werken onder architectuur aan geselecteerde Enterprise architect.

Rol en Werkzaamheden
De Enterprise architect is verantwoordelijk voor de tijdelijke ontwikkeling, de bewaking en het onderhoud van de Enterprise architectuur. Hij houdt zich bezig met het toetsen van project start architecturen op Enterprise architectuur kaders, en het in voorkomende gevallen leveren van een bijdrage aan het opstellen van project start architecturen. Tot de rol behoort ook het bewaken van de consistentie tussen de verschillende architecturen, en het opstellen van principes, richtlijnen, standaarden en modellen t.b.v. organisatorische inrichting, processen en informatiesystemen. Het domein van deze functie is de gehele architectuur binnen de organisatie

De Enterprise Architect beschrijft en geeft richting en invulling aan de diverse architectuurproducten om de bedrijfsdoelstellingen van de klant te realiseren, zoals:

  • Op Bestuurlijk/Directie niveau: Informatiebeleid, Enterprise Architectuur, Domeinarchitecturen.

  • Op Businessunit niveau: Informatieplannen, Domeinarchitecturen.

  • Op Project niveau: Project Start Architecturen, Architectuurcertificaten, Uitoefenen van relevante rollen binnen een project.

Daarbij zorgt hij voor de inrichting en werking van een goed functionerend architectuurproces:

  • Stuurt op het resultaat van het architectuurproces, rapporteert over de resultaten en zorgt voor de onderbouwing in de vorm van relevante documentatie.

  • Draagt zorg voor de inrichting van een goedwerkend architectuurproces.

  • Bewaakt samenhang en IT-doorvertaling van de architecturen.

  • Evalueert de IT-architectuur en het proces

  • Overlegt regelmatig met overig betrokkenen architecten van de leveranciers en andere stakeholders.

  • Tevens is hij verantwoordelijk voor het ontwerpen van en adviseren over architecturen:

  • Vertaalt de business-strategie naar een Enterprise architectuur en IT-architectuur.

  • Rapporteert over de ontwikkelingen en vertaalt deze in voorstellen en adviezen.

  • Adviseert het management over architecturen.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Uurtarief maximaal € 125,- inclusief reiskosten woon-werk, fee Flextender en excl. BTW.
2. Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van IT
3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als Enterprise architect
4. Beschikbaar per uiterlijk 3 februari voor 20 uur per week

Gunningscriteria (weging)
5. Minimaal 6 jaar aantoonbare werkervaring als Enterprise architect (30 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Enterprise/informatie architect bij een gemeentelijke instelling (25 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met opzetten van een Architectuur afdeling (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met coachen en begeleiden van medewerkers (10 punten);
9. Een afgeronde cursus of opleiding op het gebied van Enterprise-/ of bedrijfsarchitectuur (15 punten).

Competenties
Adviesvaardigheid: Sterke communicatieve vaardigheden om complexe technische concepten en oplossingen begrijpelijk over te brengen aan verschillende belanghebbenden. Het vermogen om overtuigend en adviserend op te treden. Samenwerken: In staat om effectief samen te werken met diverse teams en belanghebbenden binnen de organisatie. Ervaring met het coördineren van samenwerking tussen verschillende afdelingen. Analytisch: Sterke analytische vaardigheden om het huidige applicatielandschap te begrijpen en passende oplossingen te formuleren. In staat om complexe problemen te ontleden en gestructureerde analyses uit te voeren.

Functieschaal 
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 13.

Fee externe partij
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: In overleg

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 30 januari tussen 13:00 uur en 16:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 29 januari bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Voor de zzp'er

  • De gemeente zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken.

  • Het aantal te declareren uren mag het maximum van 1620 uur per jaar niet overschrijden. Er geldt een terugbetalingsverplichting voor het teveel gedeclareerde.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van Flextender. Indien u de opdracht gegund krijgt, ontvangt u een handleiding.

  • ‘Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi)’.

  • De voertaal binnen de gemeente is Nederlands (in taal en geschrift), er word geacht dat de kandidaat hieraan kan participeren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl of met Britt Emmen via 06 25 34 02 02 / britt.emmen@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Opdrachtadviseur Britt Emmen
Britt Emmen
Opdrachtadviseur