Directeur Sociaal Domein

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
152 36 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

5 apr 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

“Uitvoeringsvoorwaarde: Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Alphen aan den Rijn mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Alphen aan den Rijn. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.”

Organisatie
Alphen aan den Rijn heeft meer dan 115.000 inwoners die wonen in een van de 8 kernen in het Groene Hart. De gemeente is prachtig gelegen aan twee rivieren en ligt midden tussen Amsterdam, Utrecht, Rotterdam, Den Haag en Leiden. Dit zorgt ervoor dat de gemeente een dorps karakter combineert met (groot)stedelijke voorzieningen, maar ook uitdagingen. Alphen aan den Rijn staat voor majeure transities in de maatschappij met een hoge mate van complexiteit, onvoorspelbaarheid en onzekerheid die zich in de samenleving voordoen. Die maatschappelijke opgaven vragen om een integrale aanpak waarin vanuit visie aan strategische doelen wordt samengewerkt, beweging wordt gecreëerd en patronen worden doorbroken.

We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Opdracht
Het sociaal domein in Alphen aan den Rijn heeft een ingewikkelde en roerige tijd achter de rug. Er is veel verloop geweest binnen het domein, op alle lagen van de organisatie. Kort na het vertrek van de voormalig directeur, heeft daarbij een portefeuillewissel plaatsgevonden en niet lang daarna heeft een wethouder het college verlaten. Dit heeft grote impact gehad op de mensen die werken in het domein.

Het domein maakt daarnaast een grote inhoudelijke ontwikkeling door met een nieuwe aanpak van de jeugdhulp, een aanstaande aanbesteding van de WMO en een beweging op de sociale basis. Raad en college zetten in op een nieuwe visie op het sociaal domein die in 2025 moet leiden tot een nieuw uitvoeringsplan. Dit alles in een context van een complex bezuinigingsvraagstuk en grote uitdagingen op de bedrijfsvoering en de informatiepositie.

Wij zoeken een ervaren interim-directeur sociaal domein die samen met ons stappen zet op zowel inhoud, mensen en bedrijfsvoering. De directeur krijgt de volgende opdracht mee:

  1. In gezamenlijke verantwoordelijkheid met het DT en het MT een veilige en prettige werkomgeving voor de werknemers creëren;

  2. Ervoor zorgen dat ambtelijk vakmanschap, kritisch vermogen en inhoudelijke expertise alle ruimte krijgt;

  3. Het traject rondom de inhoudelijke visie en een daarbij behorend realistische en integrale uitvoeringsprogramma voor het brede sociaal domein begeleiden en afronden;

  4. Afronden van het traject rondom de ‘ruimtescheppende maatregelen’ en het verbinden van de inhoud van het domein aan de begroting van Alphen aan den Rijn;

  5. Stappen zetten op de bedrijfsvoering, met name het op orde brengen van processen en systemen;

  6. Verbeteren van de informatiepositie van het sociaal domein;

  7. Eindverantwoordelijk voor alle PIOFACH-taken op het sociaal domein, in het bijzonder het afronden van de reorganisatie en het realiseren van de ruimtescheppende maatregelen.

 Periode tot 1 januari 2026 met optie tot verlenging met nogmaals 9 maanden.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als directeur in een grote (75.000+) gemeente provincie of ministerie;
3. Aantoonbare werkervaring met procesoptimalisatie;
4. Aantoonbare werkervaring met complexe vraagstukken op gemeentefinanciën;
5. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau;
6. Uurtarief maximaal € 152,- exclusief btw en inclusief reiskosten woon- en werkverkeer.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als directeur binnen gemeentelijke overheid (45 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met sturing op de vraagstukken benoemd in de opdracht (zie punt 1 t/m 7, benoem hiervan minimaal 2 voorbeelden in het cv) (20 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met organisatorische en personeelsvraagstukken (benoem hiervan minimaal 2 voorbeelden in het cv) (10 punten);
10. Minimaal 5 jaar aantoonbare managementervaring binnen het gemeentelijk sociaal domein (20 punten);
11. Uiterlijk beschikbaar per uiterlijk 1 mei 2025 voor 36 uur per week (5 punten);

Competenties

  • Veranderkundig/organisatiekundig profiel;

  • Verbindend

  • Resultaatgericht

  • Procesmatig onderlegd

  • Open, duidelijke en toegankelijke communicatiestijl

  • Bestuurlijk sensitief en draagt politieke sensitiviteit uit naar de organisatie

  • Omgevingssensitief

  • Benaderbaar, zichtbaar en toegankelijk voor de organisatie en externen

  • Inspirerend vermogen

  • Goed in staat hoofd- van bijzaken te scheiden en zich op de goede momenten in de details te verdiepen

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 16 van de CAO Gemeenten.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (is hybride werken mogelijk? Ja)

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever worden in overleg ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt met de facturatiemodule van de externe partij. Als je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (volgens Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.