Projectleider Civieltechnische projecten Openbare Ruimte

Stadhuisplein 1, 2405 SH Alphen aan den Rijn, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 24-32 Zuid-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 aug 2025

Uren per week:

24-32

Publicatiedatum:

13 mrt 2025

Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40. In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.

Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.

Opdracht
Team Projecten Openbare Ruimte is verantwoordelijk voor het projectmatig realiseren van civiel- en cultuurtechnische projecten. De projecten kunnen betrekking hebben op ruimtelijke ontwikkeling en op herinrichting van de openbare ruimte. Van initiatieffase tot en met de overdracht aan de beheerders. Projecten in de openbare ruimte worden steeds complexer door de verschillende opgaven en vraagstukken die in de projecten samenkomen. Denk daarbij aan Omgevingswet, leefbaarheid, mobiliteit, duurzaamheid, klimaatadaptatie, energietransitie en assetmanagement. Daarnaast zitten wij in de transitie naar Gebiedsgericht Werken. De complexiteit van projecten vraagt om strategische afwegingen en rekenschap van de politieke, financiële en/of maatschappelijke impact. 

Als projectleider openbare ruimte ben je integraal verantwoordelijk voor de realisatie van civiel- en cultuurtechnische projecten in de openbare ruimte. Je werkt professioneel en projectmatig en je beheerst het vak van projectmanagement uitstekend. Je werkt nauw samen met je opdrachtgevers, je adviseert hen over het project en zorgt voor een goede opdrachtformulering. Je bent de centrale schakel in de samenwerking met interne en externe stakeholders. Je bent de regisseur in participatieprocessen en het aanspreekpunt voor inwoners. Je bent daarbij ook verantwoordelijk voor de communicatie intern en extern.

Meer inhoudelijk ben je in de rol van projectleider o.a. verantwoordelijk voor de organisatie, coördinatie, planning, ramingen, contractvorming, controle en de veiligheid van de projecten die je leidt. Je bewaakt continu de kwaliteit, planning, het budget en de risico’s van de projecten.

Wie ben je?
Je bent een verbinder, je luistert goed en je communiceert helder. Je weet de projectteamleden betrokken te houden en te coachen daar waar het nodig is. Je bent creatief, pragmatisch en resultaatgericht. Je weet tegenstrijdige belangen en standpunten samen te brengen tot reële en gedragen oplossingen, binnen de vastgestelde kaders. Je kan strategisch denken en handelen. Bij de stappen die je zet heb je ook oog voor de politiek-bestuurlijke context waarbinnen je opereert en de maatschappelijke impact. Je weet wanneer je wat moet communiceren en hoe je verwachtingen zowel intern als extern moet managen.

Wat vragen wij?
Je beschikt over tenminste een afgeronde HBO opleiding en je hebt kennis en ervaring met de specifieke GWW werkzaamheden. Je hebt aantoonbare kennis van en ervaring met projectmanagement en verschillende contactvormen (o.a. UAV en UAVgc). Ook heb je ervaring met Systeemgerichte Contractbeheersing en ervaring met functioneel specificeren. Aantoonbare ervaring met werken in een omgeving met slappe bodem /zettingsgevoelig gebied.

Vereisten / knock-outcriteria
1. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Aantoonbare werkervaring met GWW werkzaamheden;
3. Aantoonbare werkervaring met projectmanagement en contractvormen als UAV en UAVgc;
4. Minimaal 3  jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Projectleider Openbare Ruimte.

Gunningscriteria (weging, totaal 100 punten)
5. Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting civiele techniek (10 punten).
6. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Projectleider Civiele techniek Openbare Ruimte (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring met Systeemgerichte Contractbeheersing en werkervaring met functioneel specificeren (20 punten);
8. Aantoonbare werkervaring met werken in een omgeving met slappe bodem /zettingsgevoelig gebied (15 punten);
9. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met het regisseren van participatietrajecten (15 punten).
10. Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na 6 maanden kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (minimaal 1040 uur). (10 punten)

Competenties

  • klantgericht

  • integraal kunnen werken

  • creatief

  • communicatief vaardig

  • verantwoordelijk

  • zelfstandige oordeelsvorming

  • kunnen regisseren

  • samenwerkingsgericht

  • resultaatgericht

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr (hybride werken is mogelijk)

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 25 maart  van 13.00 tot 15.00 of woensdag 26 maart van 14.00 tot 16.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 21 maart 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur