Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland
Begindatum:
7 apr 2025Einddatum:
1 okt 2025Uren per week:
24-36Publicatiedatum:
14 mrt 2025Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij vanuit de uitgangspunten van VNG beleid de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door in nauwe afstemming met VNG beleid actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt in opdracht van VNG beleid bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
verbeteren van de dienstverlening;
een efficiënte en wendbare organisatie;
anticiperen op de toekomst.
Over het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen
Het is de missie van het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen om gemeenten te ondersteunen en te faciliteren bij implementatie van (nieuwe) wetgeving in hun uitvoeringsprocessen. Dit gebeurt onder andere in grote veranderprogramma’s (zoals op gebied van bestaanszekerheid, schuldhulpverlening en het digitaal stelsel omgevingswet). Ook wordt structurele(re) uitvoeringsondersteuning in de domeinen vormgegeven, als opvolging op of naast de implementatieondersteuning
Tot slot wordt in dit team regie op de ketensamenwerking gericht op de uitvoering met andere overheidsorganisaties vormgegeven. Hiervoor heeft dit team structureel contact met gemeentelijke uitvoeringsnetwerken domeinen zodat het specialistische kennis- en expertise opbouwt en onderhoudt en een stevige verbinding met de gemeentelijke netwerken inricht.
Over Project Implementatie Participatiewet in balans
De hoofdambitie van VNG is: het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners. Inkomenszekerheid is daarvan een afgeleide en draagt bij aan het voorkomen van armoede en schulden. Het nieuwe Project Implementatie Participatiewet Spoor 1 is verbonden met het thema bestaanszekerheid en maakt inhoudelijk onderdeel uit van het programma ‘Participatiewet in balans’ (de participatiewet is beter bekend als ‘bijstand’). Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) heeft een aantal wetswijzigingen en maatregelen in gang gezet vanuit het brede thema Bestaanszekerheid. Het programma ‘Participatiewet in balans’ is daar een van en wordt met alle betrokken partijen uitgewerkt. De uitwerking vindt op landelijk niveau plaats langs drie sporen:
Spoor 1 bevat 21 maatregelen met (wets-)wijzigingen die op korte termijn gerealiseerd kunnen worden in de huidige Participatiewet.
Spoor 2 richt zich op de uitwerking van een meer fundamentele herziening van de Participatiewet voor de langere termijn.
Spoor 3 omvat het blijvend investeren in vakkundigheid van professionals en managers en het lerend vermogen van de organisaties die werken met de Participatiewet.
De impact van het programma ‘Participatiewet in balans’ op de gemeentelijke uitvoering en de gemeentelijke ICT-omgeving is groot. Een goede begeleiding van het gemeentelijk veld is daarom noodzakelijk om inwoners én uitvoering optimaal te ondersteunen bij alle wijzigingen die zijn voorzien. Het project ‘Implementatie Participatiewet Spoor 1’ richt zich op de gemeentelijke activiteiten voor de implementatie van de 21 maatregelen van spoor 1 in drie fases;
de voorbereiding in 2021 en 2025,
de implementatie in 2025, 2026 en 2027,
en de evaluatie en bijsturing in 2026 en 2027.
In overleg met het Ministerie van SZW en Divosa is een implementatie-aanpak uitgewerkt. Het project levert in het ondersteuningsaanbod aan gemeenten concrete implementatieproducten, zoals impactanalyses, handreikingen, routekaarten, Q&A’s, formats, bijeenkomsten voor gemeenten en ketenpartners en fysieke en digitale voorlichtingsproducten.
Omschrijving van de opdracht
Uitvoering geven aan het Project ‘Implementatie Participatiewet in balans Spoor 1’ door de projectleiding te voeren over het project in al haar facetten, in samenwerking met het management van VNG-Realisatie en de opgavemanager VNG-Beleid en. Als onderdeel van het programma Bestaanszekerheid en Participatiewet in balans, kan Spoor 1 naadloos overgaan in de Sporen 2 en 3.
In concreto: Specifieer en stel het projectplan, de financiële planningen en de offertes op en bij waar nodig en op verzoek. Geef leiding aan en stimuleer samenwerking tussen de projectmedewerkers en de inzet van experts uit andere teams en organisaties. Zorg voor een adequate rapportage van de voortgang en budgettaire uitputting van het project conform de eisen van VNG-Realisatie en de VNG als geheel. Stem periodiek af met Divosa en SZW op projectvoortgang, budget én SZW-subsidie. Zorg in onderlinge afstemming met de opdrachtgever (SZW en intern VNG) en betrokken partijen (Divosa en diverse gremia) voor de realisatie van de mijlpaalprojecten van het project, zoals vermeld in het projectplan.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De opdracht bestaat uit onderstaande onderdelen:
Opstellen, bijstellen en afstemmen met het management van VNG Realisatie en VNG Beleid van het projectplan en de aanpak.
Uitvoering hieraan geven met het projectteam en de WISI-experts van het team Beheer van VNG-R, in samenspraak met VNG-Beleid.
Afstemming op inhoud, voortgang en uitputting met het team Naleving van VNG-R, als budgettair onderdeel van het project.
Zorgdragen voor integraal overzicht en afstemming van de gedragen implementatiestrategie en instrumenten binnen het interdisciplinaire team met de andere betrokken onderdelen van de VNG, Divosa en SZW.
Afstemmen, toetsen en uitdragen van de implementatie-aanpak en instrumenten in de gemeentelijke omgeving, inclusief de SW-leveranciers • Leidinggeven aan de realisatie van de mijlpaalproducten van het project ten behoeve van de implementatie van de 21 maatregelen van spoor 1.
Besluitvorming leiden omtrent de inzet van mensen, implementatie-producten en het organiseren van bijeenkomsten, mini-conferenties, webinars, etc.
Komen tot gezamenlijke plannen, waar gewenst, met Divosa in de uitvoering met gemeenten, re-integratiebureau’s en SW-leveranciers.
Beïnvloeden van de betrokken organisaties op tactisch, strategisch- en bestuurlijk niveau, in samenhang met de sporen 2 en 3, waar van toepassing.
Organiseren van een multidisciplinair projectteam.
Contacten leggen en onderhouden op management en bestuurlijk niveau met andere trajecten en projecten binnen het WISI-domein en daarbuiten, zoals de sporen 2 en 3 van Participatiewet in balans, Verbinden Schuldendomein en andere onderwerpen binnen het thema Bestaanszekerheid.
Planning en bewaking van de voortgang per activiteit en overall op de realisatie van het projectplan, in afstemming met SZW.
Integrale afstemming en coördinatie van de inzet van capaciteit en expertise op het maken van analyses, beleidsstukken en implementatie-instrumenten en afstemming daarover met de ketenpartijen.
Eisen
WO-werk- en denkniveau. o Bedrijfskundige opleiding op WO-niveau. o Informatiekundige opleiding op WO-niveau.
Meer dan 8 jaar kennis over de vigerende en toekomstige wetgeving specifiek in het Sociaal Domein (Werk, Inkomen, Participatiewet). Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
Aantoonbaar ruime ervaring met het inrichten van gemeentelijke bedrijfsvoeringsprocessen in dienstverlening en informatievoorziening, specifiek in de keten van Werk, Inkomen, Schulden.
Wensen
Meer dan 10 jaar ervaring in het Werk & Inkomen domein en specifiek ervaring in de landelijke samenwerking in de SUWI-keten vanuit de informatievoorziening (Suwinet / GeVS). Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
Meer dan 10 jaar kennis en ervaring van uitvoeringsaspecten van de Participatiewet en gemeentelijk armoedebeleid. Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
Meer dan 7 jaar ervaring met motiveren van een team en sturen op het behalen van mijlpalen in een projectomgeving. Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
Meer dan 5 jaar aantoonbare ervaring met het creëren van draagvlak, consensus en compromissen op strategisch en tactisch niveau. Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
Meer dan 5 jaar ervaring met het verbinden van politieke doelen met maatschappelijke en bedrijfskundige doelen. Geef voorbeelden. Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.
Minimaal 5 jaar ervaring met het onderhouden van netwerk met bestuurders en managers op tactisch en strategisch niveau, inclusief de belangen-behartiging van gemeenten. Geef voorbeelden en/of aantoonbaar via cv.