Concern communicatieadviseur

Gemeente Altena

Sportlaan 170, 4286 ET Almkerk, Nederland

Sluit over 9 dagen
110 24 Noord-Brabant

Begindatum:

1 apr 2025

Einddatum:

30 jun 2025

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

11 mrt 2025

Omschrijving van de opdracht
In jouw functie als concerncommunicatieadviseur treed je op als deskundig specialist voor bestuur en directie van onze gemeente. Of het nu gaat om interne communicatie of de coördinatie van de pers bij een crisis; jouw ervaring op strategische advisering zorgt voor een betrouwbare en heldere boodschap. De doelstellingen van de gemeente vertaal je naar een duidelijk beleid. Het bestuursakkoord en de ambities van de gemeente zijn hierbij leidend. Dit geldt voor zowel de externe als de interne communicatie. Je werkt nauw samen met twee strategisch communicatieadviseurs.
Een greep uit je werkzaamheden:

  • Adviseur en woordvoerder van de burgemeester en het college als geheel; 

  • Verantwoordelijk voor het schrijven van de impactvolle toespraken van de burgemeester;

  • Actief betrokken bij de communicatieve aspecten van college-en raadsvoorstellen;

  • Eerste aanspreekpunt bij crises en calamiteiten en adviseert het GBT.

  • Actief betrokken bij trajecten als Ombuigingen, Participatie en Vluchtelingenopvang.

Kandidaat omschrijving
Als concerncommunicatieadviseur doorzie je de dynamiek tussen college, gemeenteraad, ambtenaren en inwoners. Dankzij jouw analytisch vermogen en politieke sensitiviteit en houding versterk je de band tussen deze partijen. Je bent je daarin goed bewust van de omgeving waarin je werkt en welke gevolgen jouw manier van communiceren heeft voor de gemeente Altena. Jouw proactieve houding zorgt ervoor dat mensen je direct weten te vinden als ze van jouw expertise gebruik willen maken. Je houdt bestuur en directie scherp in het stellen van prioriteiten en kan een burgemeester of wethouder overtuigen van de keuzes die je maakt.
Van jou verwachten we:

  • Een afgeronde relevante hbo- of wo-opleiding

  • (Strategische) werkervaring in een politieke omgeving, bij voorkeur bij een gemeentelijke organisatie

  • Goede schrijf- en presentatievaardigheden

  • Politieke sensitiviteit en analytisch vermogen

  • Affiniteit met strategische (interne) communicatie

  •  Oefenervaring en afgeronde trainingen in crisiscommunicatie

  • Kennis van de methode werken met ‘communiceren met focus’ is een pre.  

 Eisen

  1. Kandidaat is beschikbaar voor 24 uur per week.

  2. Kandidaat is in staat om op 1 april 2025 te beginnen met werkzaamheden.

  3. Kandidaat heeft een afgeronde opleiding op minimaal HBO niveau. Dit moet blijken uit het CV.

  4. Kandidaat heeft recente ervaring als strategisch communicatieadviseur. Dit moet blijken uit het CV. Keuzemogelijkheden

  5. Kandidaat beschikt over 1 of over meer referenties.

  6. Kandidaat heeft ervaring met werken binnen een gemeentelijke organisatie.

  7. Het uurtarief is maximaal 110 (Tarief is inclusief de fee (2,5%), de reiskosten, kosten t.b.v. VOG aanvraag, evt. parkeerkosten en andere onkostenvergoedingen.) In uitzonderlijke gevallen worden dienstreizen vergoed

Gunningscriteria / wensen

  1. Kandidaat heeft in de afgelopen 5 jaar ervaring als strategisch communicatieadviseur binnen een gemeentelijke organisatie.

  2. Kandidaat is opgeleid en geoefend in crisiscommunicatie.

  3. Kandidaat heeft recente ervaring met perswoordvoering.

  4. Kandidaat heeft ervaring met werken met ‘Communicatie met focus’

  5. Kandidaat heeft ervaring met het adviseren over strategische interne communicatie.

  6. Kandidaat heeft ervaring met het adviseren over de communicatie van raads- en collegevoorstellen.

  7. Kandidaat heeft ervaring met het adviseren over de communicatie van raads- en collegevoorstellen.

  8. Kandidaat heeft ervaring met het thema participatie.

  9. Kandidaat heeft ervaring met het thema ombuigingen.

  10. Kandidaat past binnen het team.

  11. Kandidaat beschikt over uitstekende communicatieve vaardigheden en kan op verschillende niveaus communiceren.

  12. Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijk sensitiviteit.

  13. Kandidaat beschikt over analytisch vermogen.

  14. Kandidaat beschikt over goede schrijf- en presentatievaardigheden.

Aanvullende informatie

  • Kandidaat kan een Verklaring Omtrent Gedrag overleggen. Deze dient z.s.m. aangevraagd te worden door de leverancier na gunning ban de opdracht. Pas wanneer de VOG in bezit is kan gestart worden met de opdracht.
    Op basis van het volgende profiel dient de VOG aangevraagd te worden:

    • Algemeen screeningsprofiel

    • Risicogebieden : 1 & 4

    • Functieaspecten : 11,12 & 41

  • Gemeente Altena stelt een laptop in bruikleen ter beschikking om de werkzaamheden voor gemeente Altena op uit te voeren.

Let op!: Deze opdracht is in verband met de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties niet geschikt om ingevuld toe worden door een ZZP-er.  Voor de vervulling van deze opdracht kunnen geen ZZP-ers worden aangedragen (ook niet via een intermediair).

 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Britt Emmen via 06 39 84 53 67 / britt.emmen@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Britt Emmen
Britt Emmen
Opdracht Adviseur