Grond en Ontwikkeling - Procesmanager Markt & Capaciteit Gebiedsontwikkeling

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen
100 16 - 32 Noord-Holland

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

30 jun 2026

Uren per week:

16 - 32

Publicatiedatum:

4 jun 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Team Markt & Capaciteit is onderdeel van directie Grond & Ontwikkeling en ondersteunt de WIO-afdelingen: Projectleiding, Planeconomie en Team Uitgifte. Deze afdelingen werken projectmatig en faciliterend binnen gebiedsontwikkelingsprojecten, een werkwijze die binnen G&O bekendstaat als "Werken In Opdracht" (WIO). De WIO-afdelingen brengen voor deze dienstverlening een gemeentelijk tarief in rekening bij het betreffende project/opdrachtgever. Als een intern detacheringsbureau binnen G&O verzorgt M&C het volledige proces rondom de inzet van medewerkers, van de uitvraag door opdrachtgevers tot en met de doorbelasting en facturatie van gewerkte uren uit het systeem TimeTell. De resultaten hieruit worden doorgaans twee keer per jaar gepresenteerd aan het MT GO via het Dashboard.

Het financiële proces valt onder de aansturing van de procesmanager, de personele kant van het proces onder de accountmanager Markt & Capaciteit. Al met al vormt M&C een essentiële schakel binnen G&O, door te zorgen voor een efficiënte en transparante inzet van WIO-medewerkers in de projecten in de gebiedsontwikkeling en het optimaliseren van de bijbehorende ondersteunende processen.

Opdrachtomschrijving
Ben jij een verbinder met een passie voor procesoptimalisatie en organisatieontwikkeling? Als procesmanager Markt & Capaciteit (M&C) Gebiedsontwikkeling bij Grond & Ontwikkeling (G&O) breng jij mensen, processen én systemen op een energieke manier samen. Jij hebt overzicht, houdt grip en brengt structuur, met oog voor draagvlak én resultaat.

Als procesmanager M&C bij Grond & Ontwikkeling houd jij je bezig met het coördineren, verbeteren en implementeren van bedrijfsprocessen, specifiek voor de drie Werken In Opdracht (WIO)-afdelingen en in het bijzonder voor de afdeling Projectleiding. Je bent adviseur voor afdelingsmanagement, waarbij je focus op organisatieontwikkeling en bedrijfsvoering ligt. In verandertrajecten ben je een essentiële schakel.

Je bent verantwoordelijk voor een effectieve en werkbare implementatie van nieuwe ontwikkelingen (AFIS financieel systeem, CMS en uurtarieven analyses) binnen de WIO. Ook bewaak je de uitvoering en aanlevering van P&C-producten, begrotingen en dashboards en ben je het aanspreekpunt voor financiële en organisatorische implicaties met betrekking tot de WIO-afdelingen. Met een frisse opgeruimde blik en strategisch inzicht til je het contractmanagementsysteem naar een hoger niveau, waarbij je het overzicht bewaakt. Je verzorgt bijeenkomsten, brengt mensen in beweging en neemt ze mee in de verandering. Jij weet als geen ander materie voor iedereen begrijpelijk en werkbaar te maken. Zo zorg je voor een breed draagvlak bij de betrokkenen.

Je vertegenwoordigt het team Markt & Capaciteit (M&C) binnen Grond & Ontwikkeling op het gebied van bedrijfsvoering. Het is een klein team waarin nauw je samenwerkt met de accountmanager M&C en twee directe collega’s binnen het team. Je stuurt deze twee (financieel) medewerkers functioneel aan en bent eindverantwoordelijk voor het jaarverslag en dashboard van de WIO aan het eind van het boekjaar. Jij bent de schakel in de organisatie die de cijfers kan laten spreken voor de anderen. Alles bij elkaar maak je het verschil als adviseur op het snijvlak van bedrijfsvoering, procesverbetering en implementatie.

Werkzaamheden

  • Het optimaliseren van processen, inclusief AO/IC en risicomanagement;

  • Het opstellen en analyseren van kwartaalrapportages, begroting en jaarrekening van de WIO;

  • Het opstellen van een management dashboard van de WIO;

  • Het contractmanagementsysteem (CMS) procesmatig verder door ontwikkelen;

  • Het opzetten en implementeren van het Strategisch Personeelsplan (SPP) van de afdeling Projectleiding;

  • Het meedenken over en deelnemen aan organisatiebrede initiatieven, zoals op het thema van leren en ontwikkelen.

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Eisen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een hbo werk- en denkniveau.

  3. De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende hbo-diploma richting Bedrijfskunde of Bedrijfseconomie.
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van

    • Procesmanagement

    • Strategisch advies (zoals beleidsontwikkeling, procesverbeteringen of verandertrajecten)

  5. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met

    • Organisatieontwikkeling (bijvoorbeeld cultuurverandering en/of reorganisatie)

    • Risicomanagement (zoals het opzetten of verbeteren van risicobeheersingskaders)

  6. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met financiële processen, waaronder het begeleiden van jaarrekeningtrajecten.

  7. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met

    • Zelfstandig opstellen van managementrapportages

    • Analyseren van managementrapportages

    • Toelichten van managementrapportages

    • Advisering aan MT op basis van managementrapportages

Competenties
20 Punten

  • Sociabiliteit

  • Overtuigingskracht

  • Initiatief

  • Analytisch vermogen

Wensen
Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat beschikt over werkervaring in de gebiedsontwikkeling of het fysieke domein.
    35p

  2. De aangeboden kandidaat heeft ervaringen met het werken binnen een G5-gemeente in een soortgelijke functie. 
    25p

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 100,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20p

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Werklocatie: Weesperplein, 8, 1018XA, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur