Grond en Ontwikkeling - Transformatiespecialist HHO T120005

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit morgen
om 16:00
Geen maximum 32-36 Noord-Holland

Begindatum:

3 feb 2025

Einddatum:

2 feb 2026

Uren per week:

32-36

Publicatiedatum:

9 jan 2025

Opdrachtomschrijving
Als Transformatiespecialist binnen de afdeling Erfpacht en Uitgifte (hierna: “E&U”) ben jij naast inhoudelijk behandelaar van de reguliere transformatiedossiers ook het aanspreekpunt voor collega’s en externen op het gebied van transformaties en vastgoedherontwikkelingen. Binnen vastgestelde richtlijnen en prioriteiten behandel je verschillende transformatiedossiers.

De meest complexe dossiers behandel je samen met de Senior: je treedt hierbij op als vraagbaak voor betrokken partijen en beoordeelt transformatie initiatieven in relatie tot erfpacht. Ook handel je, in overleg met de Senior, diverse contractwijzigingen af.

Namens de gemeente treedt je op als vraagbaak in diverse in- en externe overlegverbanden. Je hebt goede contacten met de transformatie coördinator van E&U, teamleiders, vastgoedadviseurs van Team Advisering Grondprijzen, projectleiders, collega’s werkzaam bij stadsdelen en andere onderdelen binnen de gemeente. De externe contacten vinden o.a. plaats met erfpachters, initiatiefnemers/ontwikkelaars, externe adviseurs, makelaars, advocaten en notarissen.

Je hebt hierin vaak een adviserende en informerende rol.

  • behandelen transformatiedossiers, waaronder

    • in voorfase actief meedenken/-werken ten aanzien van het onderwerp erfpacht met de gemeentelijke projectgroep, zodat de projectleider kan komen tot een degelijke voorovereenkomst (afsprakenbrief);

    • overleg voeren c.q. afstemmen met collega’s van de eigen afdeling (transformatiespecialisten, berekenaars, tekenaars, bedrijfsadministratie), alsmede met collega’s van de afdelingen Projectleiding, Planeconomie, Juridische Zaken en Vastgoedadvisering;

    • overleg voeren met erfpachters en hun adviseurs (bijv. makelaar, advocaat, notaris) inzake transformatiedossiers;

    • inhoudelijk beoordelen van stappenplannen ten aanzien van de goederenrechtelijke structuur van een transformatieproject;

    • opstellen van juridisch houdbare en financieel en fiscaal verantwoorde erfpachtaanbiedingen voor transformatieprojecten, gevolgd door de administratieve afhandeling van een dossier (voorbereiden van bestuurlijk besluit, opstellen volmacht en opdrachtbrief notaris, beoordeling concept akte, e.d.);

  • bijdragen aan het verbeteren van de kwaliteit van werkzaamheden ten aanzien van transformatiedossiers, bijvoorbeeld door stukken van collega’s te beoordelen;

  • inzetten voor de verdere ontwikkeling van het team en afdeling Erfpacht en Uitgifte door middel van kennisdeling.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De
opdrachtgever(s)
Grond & Ontwikkeling heeft als missie: “Meer waarde creëren voor de stad en metropool Amsterdam”. Er wordt gewerkt aan een duurzame en vitale stad voor burgers en bedrijven.

Wij voeren regie op de gebieds- en vastgoedontwikkeling en zijn verantwoordelijk voor het erfpachtstelsel. Daarnaast brengen wij in opdracht projecten voor wonen, werken en voorzieningen in samenhang tot uitvoering.

Grond & Ontwikkeling is expert op het gebied van kaveluitgifte, het uitgeven van grond in erfpacht, het bouwrijp maken van gemeentelijke kavels en het transformeren en beheer van onroerend goed en financieel-economische projectbegeleiding. Vanuit deze kerntaken spelen wij strategisch in op marktontwikkelingen. Daarbij beheren wij het vereveningsfonds en het erfpachtvermogen van de gemeente Amsterdam.

Erfpacht & Uitgifte
De afdeling Erfpacht en Uitgifte is verantwoordelijk voor het zorgvuldig, klantgericht en transparant uitvoeren en vormgeven van het Amsterdamse erfpachtstelsel. Jaarlijks wordt er grond in erfpacht uitgegeven voor enkele honderden miljoenen euro’s. Deze contracten worden door de afdeling administratief, juridisch en financieel beheerd en waar nodig worden deze contracten aangepast. Het gaat inmiddels om meer dan 280.000 erfpachtcontracten, jaarlijkse canoninkomsten van ruim € 100 miljoen en een balanstotaal van ca. € 8 miljard. De organisatie heeft hierdoor zowel een juridische, een financiële, een politieke als een bedrijfsmatige kant. Bij de afdeling Erfpacht en Uitgifte werken ca. 300 medewerkers verdeeld over 7 teams.

Team erfpachtbeheer
Het team is mede verantwoordelijk voor het beheer van alle erfpachtcontracten. Eén van de subteams is het transformatieteam waar de transformatiedossiers worden behandeld.

Kennis

  • Eis - CV toevoegen
    U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
    Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling.
    Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.

  • Eis - Werk- en denkniveau
    De aangeboden kandidaat beschikt over wo werk- en denkniveau.

  • Eis - Toevoegen motivatie
    Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.

  • Wens - Opleiding
    De aangeboden kandidaat heeft Nederlands en/of notarieel recht gestudeerd.

Ervaring

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar relevante werkervaring als Transformatiespecialist.

  • Eis - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft een notariële en/of commerciële achtergrond op vastgoedgebied

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft financieel en/of juridische kennis van transformatieprojecten en erfpacht in Amsterdam en omstreken.

  • Wens - Werkervaring
    De aangeboden kandidaat heeft ervaring met werken bij een overheidsinstantie.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur