Jeugd, Zorg en Diversiteit - Implementatiemanager

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 15 dagen
110 Noord-Holland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

30 - 36

Publicatiedatum:

13 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In de functie van Implementatiemanager ben je verantwoordelijk voor het succesvol implementeren van proces- en systeemveranderingen binnen het team Services, vanaf de planning t/m de afronding en borging. Team Services zorgt ervoor dat Amsterdammers de juiste informatie, zorg en ondersteuning ontvangen. Zij fungeren als backoffice voor de ketens Wmo, Jeugdwet en Leerlingenvervoer. Veranderingen binnen Services zijn vaak gedreven door systeemontwikkeling, nieuwe wet- en regelgeving, nieuwe zorgcontracten, digitaliseringsprojecten en andere strategische doelen. Daarnaast signaleer je ook zelf efficiëntie- en kwaliteitsverbeteringen, met als doel deze te integreren in de operationele processen.

Als implementatiemanager creëer je draagvlak bij het doorvoeren van veranderingen en is er ook focus op de menskant van de verandering, zodat medewerkers op gepaste wijze worden ondersteund en betrokken.

Je inventariseert de gewenste veranderingen en stelt een duidelijk overzicht en planning op. Daarnaast help je bij het prioriteren van deze veranderingen en behartig je de belangen van Services. Voor elke verandering analyseer je de impact op de gehele keten, onderzoek je de haalbaarheid en adviseer je over de beste implementatieaanpak. Je ontwikkelt gedegen plannen van aanpak en stemt deze af met management, coördinatoren, projectleiders en andere belanghebbenden.

Verder zorg je ervoor dat medewerkers adequaat getraind worden en dat werkinstructies en werkprocessen worden aangepast aan de nieuwe veranderingen. Je communiceert actief over de doorgevoerde veranderingen met alle ketenpartners om een soepele overgang te garanderen. Door jouw inzet worden proces- en systeemverbeteringen effectief geïntegreerd, wat bijdraagt aan de optimale ondersteuning van Amsterdammers. Je speelt een cruciale rol in het realiseren van de strategische ambities van team Services. Jouw werk zorgt ervoor dat veranderingen niet alleen geïmplementeerd worden, maar ook duurzaam geborgd zijn binnen de teams.

Werkzaamheden:

  • Projectmedewerkers aansturen:
    Je bent voorzitter van o.a. de Werkgroep Processen en je geeft leiding aan projectmedewerkers die technische en procesinhoudelijke expertise meebrengen. Gezamenlijk bepalen jullie de impact en het gewenste resultaat van de systeem- en procesaanpassingen en hierin faciliteer je het gesprek, de documentatie en de besluitvorming;

  • Coördinatie en monitoring:
    Je stelt gedegen impact analyses en plannen van aanpak op, je houdt het overzicht en je bewaakt de voortgang in alle lopende veranderingen;

  • Samenwerking met diverse partners:
    Namens team Services stem je alle veranderingen af met zowel interne als externe ketenpartners. Je werkt hierbij samen met partners zoals Beleid, Functioneel Beheer, het Front Office, Contractmanagement, Financiën, het verzendbedrijf, de externe indicatiesteller, zorgaanbieders en de Buurtteams;

  • Deelname aan teamoverleggen:
    Je neemt actief deel aan weekstarts, maandoverleggen en teamactiviteiten van jouw team Ontwikkeling, Implementatie en Beheer (OIB);

  • Bijdrage aan teamdoelen:
    Je draagt bij aan het behalen van de gezamenlijke teamdoelen binnen jouw team OIB;

  • Ondersteuning van projectuitvoering:
    Je weet de proces- en systeemveranderingen in een breder perspectief te plaatsen en herkent eventuele organisatie- en project afhankelijkheden. Daarmee ondersteun je de uitvoering van projecten door effectieve samenwerking en afstemming met alle betrokken partijen.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat heeft minimaal een hbo opleiding afgerond.
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 jaar ervaring met projectmatig en agile werken, procesinrichting, verandermanagement, stakeholdermanagement en adviesvaardigheden in een operationele omgeving. 

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 werkervaring in een organisatie met complexe dynamiek, gekenmerkt door diverse belangen en verschillende organisatieniveaus.  

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen het aandachtsgebied en het werkveld van de Jeugdwet, de Wmo en de Wet Leerlingenvervoer. 
    20p

  2. De aangeboden kandidaat heeft ervaring aantoonbare ervaring met het implementeren van proces- en/of systeemveranderingen die noodzakelijk waren als gevold van gewijzigde of nieuwe wet- en regelgeving of proceswijzigingen binnen de organisatie. 
    50p

    U toont dit aan met een beschrijving van één implementatietraject (max. 1 A4). De omschrijving bevat ten minste: 

    • de naam of aard van de relevante wet- of regelgeving of proceswijziging

    • korte omschrijving van de uitgevoerde werkzaamheden

    • de rol en bijdrage van de aangeboden kandidaat 

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 110,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    30p

Competenties

  • Analytisch vermogen
    5p

  • Omgevingsbewustzijn
    5p

  • Samenwerken
    5p

  • Oordeelsvorming
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Je gaat werken bij het team Ontwikkeling, Implementatie en Beheer (OIB). Team OIB is de sleutel tot uitvoerbare veranderingen! Team OIB ontwikkelt, implementeert en beheert werkwijzen en veranderingen voor Onderwijs, Jeugd en Zorg. In het team werken projectleiders, programmamanagers, businessanalisten en inhoudelijke experts samen aan een groot aantal implementatie- en verbetertrajecten. Daarnaast zijn wij expert op een aantal domein overstijgende thema’s, zoals risicomanagement, privacy en de AVG, portfoliomanagement en klantinformatie.

Team OIB is onderdeel van de afdeling Services & Data van de directie Jeugd, Zorg en Diversiteit. Bij de afdeling Services & Data horen naast team OIB ook de teams Services, Data en een Regionaal Ondersteuningsteam Jeugd. Jouw werk richt zich vooral op team Services.

Gespreksinformatie

Planning interviews
Z.s.m. na sluiting, fysiek op locatie aan de Jan van Galenstraat 313, te Amsterdam

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check.

  • Werklocatie: Jan van Galenstraat, 323, 1056CH, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja, de Gemeente heeft de mogelijkheid de Overeenkomst meerdere keren te verlengen tegen dezelfde voorwaarden en condities, met dien verstande dat de totale maximale duur van de Overeenkomst de 24 maanden niet mag overschrijden.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!: 
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur