Personeel en Organisatie - Bestuursadviseur senior

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 7 dagen
150 Noord-Holland

Begindatum:

15 sept 2025

Einddatum:

15 dec 2025

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

13 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als Senior Bestuursadviseur P&O beweeg je in het hart van de politiek-bestuurlijke dynamiek binnen de gemeente. Jij zorgt dat de directie P&O bestuurlijk in control is en blijft. Dat betekent: zorgen dat strategische onderwerpen op het juiste moment bij het bestuur op tafel komen, en dat de inhoud bestuurlijk klopt, politiek scherp is en goed afgestemd. Je kent het speelveld van gemeenteraad, college en ambtelijke organisatie en weet hoe je daarin moet navigeren.

Je coördineert de voorbereiding van bestuurlijke producten zoals raadsbrieven, collegevoorstellen, annotaties en besluiten. Soms werk je weken vooruit, soms moet je binnen een uur schakelen omdat er media-aandacht is of een raadsvraag binnenkomt. Dan breng je de juiste mensen bij elkaar, stem je af met woordvoerders, en zorg je voor een bestuurlijk verantwoord en inhoudelijk sterk product.

In deze rol werk je aan actuele en complexe dossiers zoals arbeidsmarktkrapte, verzuim of organisatieontwikkeling. Je bent een verbindende schakel: je brengt inhoudelijke experts samen, stuurt op proces, bewaakt de bestuurlijke kwaliteit en schakelt waar nodig met wethouders, directeuren of communicatie. Je houdt overzicht, brengt structuur in urgente situaties, en zorgt dat P&O zichtbaar en effectief opereert richting bestuur en samenleving.

We zoeken een bestuursadviseur op zeer korte termijn omdat de huidige bestuursadviseur reeds elders een andere functie heeft. We zoeken tegelijkertijd een vaste collega als bestuursadviseur. We denken dat dat lukt binnen 3 maanden, vandaar dat de duur van deze tijdelijke opdracht 3 maanden is. Mocht het sneller of langzamer gaan, dan wordt de inzet van de tijdelijke bestuursadviseur korter of langer.

Werkzaamheden:

  • Je neemt deel aan overleggen met de directie, het MT of bestuurlijke bijeenkomsten met wethouders en andere directies. Jij bewaakt de bestuurlijke lijn, denkt mee en legt gemaakte afspraken vast.

  • Je leest mee met raadsstukken, collegevoorstellen, annotaties en andere bestuurlijke producten. Je toetst op inhoud en bestuurlijke scherpte, en adviseert over prioritering, integraliteit, timing en haalbaarheid.

  • Samen met de medewerker Bestuurszaken houd je de bestuurlijke termijnagenda actueel. Je stemt af met het team van de wethouder en regelt de juiste route voor bestuurlijke besluitvorming.

  • Je adviseert de directeur over politieke en bestuurlijke ontwikkelingen. Je signaleert risico’s en benut kansen in het publieke en politieke debat.

  • Je bent het aanspreekpunt voor collega’s over bestuurlijke informatiestromen en besluitvorming. Je destilleert de bestuurlijke informatie, vertaalt dit en deelt deze informatie met de relevante collega's. Je zorgt ervoor dat er voldoende kennis is binnen de afdeling van bestuurlijke processen en het opstellen van bestuurlijke voordrachten.

  • Je woont raads(commissie)vergaderingen bij wanneer er een P&O gerelateerd onderwerp geagendeerd staat. Van tevoren heb je de wethouder voorbereid aan de hand van een annotatie, tijdens de raadsvergadering ben je aanwezig en sta je op stand-by voor advies.

Eisen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

Eisen

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat heeft minimaal een wo opleiding in de richting van bestuurskunde, rechten, politicologie of een vergelijkbare studie.
    Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

  3. De aangeboden kandidaat heeft ruime ervaring met het coördineren van bestuurlijke processen en het bewaken van de voortgang.

  4. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar relevante werkervaring in adviesprocessen binnen politiek-bestuurlijke omgeving; waarbij je verantwoordelijk was voor voor het opstellen en afstemmen van bestuurlijke documenten, zoals raadsbrieven, collegevoorstellen en annotaties.

  5. De aangeboden kandidaat heeft de bereidheid om aanwezig te zijn bij de vergadering van een raads(commissie)vergadering of bezoek van de bestuurder buiten werktijd.

Wensen en competenties

Wensen

Dit dient duidelijk geel gemarkeerd in het cv te staan.
De motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  1. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring en een netwerk binnen in het bestuurlijk netwerk van de gemeente Amsterdam.
    30p

  2. De aangeboden kandidaat heeft ervaring als bestuursadviseur bij een G4 gemeente.
    20p

  3. De aangeboden kandidaat heeft ervaring binnen het P&O domein.
    10p

  4. Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 150,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    40p

Competenties

  • Omgevingsbewustzijn
    5p

  • Samenwerken
    5p

  • Relatiebeheer
    5p

  • Initiatief
    5p

  • Resultaatgerichtheid
    5p

  • Overtuigingskracht
    5p

Organisatie en team

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
Je maakt onderdeel uit van de staf van de directie P&O. De staf draagt eraan bij dat P&O een betrouwbare, strategische partner van de business is. In de eerste plaats voor het bestuur en (hoger) management. De staf doet dit door focus te houden op de strategische prioriteiten van P&O en de realisatie daarvan. De staf fungeert als cockpit voor de P&O organisatie en zorgt voor heldere spelregels voor de agendering in en afstemming van prioriteiten met bijvoorbeeld het MT of het Bedrijfsvoeringsberaad en adviseert het MT over de strategische prioriteiten. De staf bestaat uit een medewerker directie- en bestuurszaken uit een directiesecretaris, een bestuursadviseur, een andere medewerker directie- en bestuurszaken, twee strategisch adviseurs en management ondersteuners. Hiërarchisch val je onder het hoofd staf.

Gespreksinformatie

Beoordeling Interview

  • Om de functie of opdracht goed uit te kunnen voeren moet de kandidaat over bepaalde competenties beschikken.

  • Ook wordt van alle medewerkers en 'externe inzet' van de gemeente Amsterdam verwacht dat zij open, actief en integer zijn.

  • De opdrachtgever heeft voor deze offerteaanvraag de onderstaande competenties als eis gesteld.

  • Er wordt aangegeven welk niveau van beheersing vereist is (basis, gevorderd of expert).

  • De kandidaat moet in staat zijn om de beheersing van de competenties tijdens het gesprek aan te kunnen tonen.

  • De beheersing van de competenties wordt tijdens het interview beoordeeld door de opdrachtgever. Aan alle kandidaten worden dezelfde vragen gesteld om te kunnen toetsen in welke mate ze aan de competenties voldoen.

  • De vragen die door de opdrachtgever worden gesteld worden vooraf niet bekend gemaakt.

  • Per competentie wordt een cijfer (0-10) gegeven met onderbouwing. De gemeente kan besluiten vooraf een weging mee te geven aan de competenties.

  • De score van de kandidaat op de competenties dient per competentie minimaal een 6 te zijn. Als dat niet het geval is, dan wordt de offerte ter zijde gelegd.

  • De beoordeling van het interview leidt tot de rangorde die bepaalt welke leverancier de opdracht gegund krijgt.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Aanvullende informatie

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • Werklocatie: Amstel, 1, 1011PN, AMSTERDAM

  • Optioneel tot verlenging: Ja. We zoeken een bestuursadviseur op zeer korte termijn omdat de huidige bestuursadviseur reeds elders een andere functie heeft. We zoeken tegelijkertijd een vaste collega als bestuursadviseur. We denken dat dat lukt binnen 3 maanden, vandaar dat de duur van deze tijdelijke opdracht 3 maanden is. Mocht het sneller of langzamer gaan, dan wordt de inzet van de tijdelijke bestuursadviseur korter of langer.

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

Let op!:
De opdracht wordt uitgevoerd onder leiding en toezicht van de gemeente en is beoordeeld als een opdracht die door de Inschrijver wordt ingevuld. Volgens de inschrijvingsvoorwaarden (in overeenstemming met de Wet DBA) kan een zelfstandige zonder personeel (zzper) niet inschrijven of worden aangeboden voor deze opdracht. De kandidaat die wordt aangeboden, moet op het moment van start opdracht in loondienst zijn bij de Inschrijver. Ook zzpers met een B.V., die naast zichzelf geen andere medewerkers in dienst heeft van deze B.V., worden uitgesloten voor het Inschrijven op deze opdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur