Ruimte en Duurzaamheid - Juridisch planologisch medewerker

Amstel 1, 1011 PN Amsterdam, Nederland

Sluit over 12 dagen
130 4-36 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

4-36

Publicatiedatum:

22 apr 2025

De gemeente Amsterdam nodigt u uit om een offerte aan te bieden op deze offerteaanvraag. Deze uitvraag betreft een opdracht op een voor de gemeente cruciale en moeilijk vervulbare positie. De gemeente is van mening dat de opdracht voor deze positie door een zzp'er kan worden uitgevoerd en stelt deze aanvraag daarom ook open voor zzp'ers.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De omgeving van stedenbouw, planologie en duurzaamheid verandert sterk. De manier waarop omgegaan wordt met het stellen van kaders en het formuleren van beleid verandert mee. De eenheid Ruimte en Duurzaamheid werkt op ieder schaalniveau, van portiek tot metropool, aan het ontwikkelen van een duurzame visie op de ontwikkeling van Amsterdam, het uitwerken van die visie tot concrete voorstellen en inrichtingsplannen en het mogelijk maken van die ontwikkeling en de uitvoering van de plannen.
Enerzijds is zij verantwoordelijk voor de beleidsontwikkeling en kaderstelling op het gebied van ruimtelijke ordening, stedenbouw en duurzaamheid. Anderzijds werkt zij in opdracht voor stadsdelen en grootstedelijke projecten, waar zij kennis inbrengt en planproducten tot stand brengt met betrekking tot stedenbouw, openbare ruimte ontwerp, planologie en duurzaamheid.
De samenstelling van de teams binnen R&D varieert van vakmensen met veel werkervaring en landelijke bekendheid tot jonge veelbelovende mensen die zich na een HBO of academische opleiding organisatie breed ontwikkelen. Alle teamleden hebben een grote betrokkenheid bij Amsterdam.

Opdrachtomschrijving
De functie behelst het adviseren van projecten voor het ruimtelijk-juridisch borgen van energiegerelatieerde infrastructuur zoals onderstations, elektriciteitsleidingen, e.d. Dit gebeurt vanuit het project energiecongestie dat is opgezet om de overbelasting van het eletriciteitsnetwerk van Amsterdam op te lossen. Amsterdam heeft een grote opgave als het om energiecongestie gaat. Daarom is een projectteam opgericht om te zorgen voor voldoende onderstations als nieuwe leidingen. Als adviseur maak je onderdeel uit van dit projectteam en adviseer je op de ruimtelijk juridische vraagstukken.

Daarnaast houd jij je bezig met het ruimtelijk-juridisch borgen van het datacenterbeleid in een ruimtelijke planvorm. Je werkt hierbij samen met een projectteam bestaande uit medewerkers van diverse collega's. Het datacenterbeleid kent een hoge bestuurlijke prioiriteit.

Daarnaast werk je mee aan de gebiedsontwikkeling voor het Schinkelkwartier aan de westzijde van Amsterdam waar de transformatie van een bedrijven- en kantoorlocatie naar een nieuwe woonwijk gestalte moet krijgen. Je doet hiervoor de ruimtelijk juridische advisering inclusief het maken en begeleiden van de ruimtelijk juridische producten in de bestuurlijke procedure. Dit doet je met een projectteam in een hoogdynamische werkomgeving.

Werkzaamheden

  • Je voert overleg met het projectteam over de ruimtelijk juridische aspecten van de opgave;

  • Je stelt zelfstandig wijzigingen voor het omgevingsplan op of ruimtelijke onderbouwingen voor de afwijkingsprocedure;

  • Je stelt bestuurlijke voordrachten op om de ruimtelijke juridische producten bestuurlijke te laten vaststellen;

  • Je draagt bij aan het opstellen en behalen van de planning voor het project.

CV-eisen
U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot.
Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling
Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden.

Eisen
Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  1. Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht.
    Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

  2. De aangeboden kandidaat heeft  een erkende hbo of wo opleiding planologie of rechten afgerond.

  3. De aangeboden kandidaat heeft minimaal 7 jaar werkervaring in het opstellen en begeleiden van bestemmingsplannen, wijzigingen omgevingsplan en ruimtelijke onderbouwingen

  4. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring bij een G4 gemeente.

  5. De aangeboden kandidaat heeft ervaring met het omzetten van ruimtelijk beleid in een bestemmingsplanregeling of wijziging omgevingsplan.

  6. De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring op het gebied van analyse en advisering met betrekking tot reguliere en complexe ruimtelijke vraagstukken in stedelijke gebieden.

Competenties
25 punten

  • Verantwoordelijkheid

  • Overtuigingskracht

  • Analytisch vermogen

  • Inlevingsvermogen

  • Resultaatgerichtheid

Wensen
Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

  1. De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met de vertegenwoordiging van de gemeente in beroep bij een bestemmingsplan.
    40 punten

  2. De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met ruimtelijke projecten ten behoeve van de energietransitie of het tegengaan van energiecongestie
    40 punten

  3. Het uurtarief voor deze tender bedraagt minimaal € 120,- en maximaal € 130,-
    Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen.
    20 punten

Aanvullende informatie

  • Inschrijver voldoet minimaal aan het feit dat Inschrijver:

  • Leverancier dient te handelen namens de bepalingen zoals opgenomen in artikel 8 van de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Voor meer informatie zie: artikel 8, wet WAADI

  • Om arbeidskrachten ter beschikking te stellen voor Gemeente Amsterdam dient uw organisatie in het kader van de wet Waadi geregistreerd te staan bij de Kamer van Koophandel. Om te controleren of deze registratie voor u van toepassing is doe de Waadi check

  • U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat.
    Vul in:

    • organisatie

    • naam contactpersoon

    • telefoonnummer contactpersoon.

    Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie. 
    Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn

  •  

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur