Begindatum:
3 feb 2025Einddatum:
31 jul 2025Uren per week:
16Publicatiedatum:
8 jan 2025Adviseur Omgevingsrecht
Introductie
De afdeling Ruimte & Vastgoedontwikkeling is op zoek naar een adviseur Omgevingsrecht. Op juridisch-planologisch vlak ga je zelfstandig vormgeven aan een 5 tal opdrachten die samenhangen met de per 1 januari 2024 ingevoerde Omgevingswet. Heb je ervaring als adviseur omgevingsrecht voor gemeenten? Dan zijn wij op zoek naar jou!
De opdracht
Je bent als adviseur omgevingsrecht betrokken bij de advisering ten aanzien van het optimaliseren van de processen rondom de behandeling van ruimtelijke initiatieven en buitenplanse omgevingsplanactiviteiten. Daarnaast ga je aan de slag met het opstellen van het bronbestand TAM-IMRO.
Opdrachtnemer gaat een advies opstellen voor de optimalisatie voor het programma Powerbrowser waar de gemeente Breda alle initiatiefplannen en (Buitenplanse) omgevingsplan activiteiten in begeleid. Opdrachtnemer baseert dit advies op basis van de bestaande werkprocessen en gesprekken met de afdeling Ruimte en Vastgoedontwikkeling en de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving. Waarbij het evaluatie moment ligt uiterlijk een maand voor het opleveren van het definitieve advies.
Opdracht om een advies uit te brengen middels het analyseren van de huidige standaarden en het adviseren omtrent de intaketafel en omgevingstafels. Door het inzichtelijk maken van de relevante documenten die worden gebruikt tijdens de huidige processen, het beoordelen van deze documenten en adviseren omtrent het aanvullen/aanpassen van deze documenten ontstaat je advies.
Dit advies wordt afgestemd met de afdeling Ruimte en Vastgoedontwikkeling en de afdeling Vergunningen, Handhaving en Toezicht om een optimale implementatie in de processen te kunnen garanderen en de acceptatie van deze documenten te bevorderen. Middels dit advies kan de effectieve behandeltijd van initiatiefplannen worden verkort en de kwaliteit van de advisering worden verbeterd. Oplever termijn is voor het einde van de opdracht met als resultaat een adviesmemo waarin bovenstaande staat beschreven.
Het verkennen en adviseren over het optimaliseren van het programma Powerbrowser als advies- en GIS-applicatie voor initiatiefplannen en (Buitenplanse) Omgevingsplanactiviteiten. Je onderzoekt de mogelijkheden tot het automatiseren van processen en het aanmaken van en invullen van documenten. Je geeft een advies hoe Powerbrowser beter benut kan worden als GIS-systeem waardoor het kan worden gebruikt als informatiebron in plaats van enkel een functionele softwareapplicatie. Je levert hiervoor een werkbeschrijving op uiterlijk 2 maanden voor het einde van de opdracht.
Je aan stelt een bronbestand TAM-IMRO ten behoeve van ontwikkelingsgerichte omgevingsplandelen op, die ingepast gaat worden in het omgevingsplan Breda.
TAM-IMRO
Het opstellen van het bronbestand TAM-IMRO stem je af met de projectgroep Omgevingsplan Breda op het juiste moment. De werkzaamheden bestaan uit het opstellen van zowel een handleiding (voor intern gebruik) als een handreiking (voor extern gebruik door adviesbureaus). Je adviseert de projectgroep van de gemeente. Het bronbestand wat je oplevert zal gaan bestaan uit een set begrippen, het toepassingsbeleid in relatie tot de artikelen gelet op het faciliteren van ontwikkelingsplannen binnen de gemeente Breda. Je levert aan het einde van je opdracht het bronbestand op.
BOPA
Je maakt in afstemming met de projectgroep Omgevingswet de processen omtrent de Buitenplanse Omgevingsplanactiviteiten inzichtelijk. Hierbij worden relevante besluitvormende onderdelen binnen de Buitenplanse Omgevingsplanactiviteit processen inzichtelijk gemaakt in een adviesmemo. Je adviseert wat deze onderdelen zijn, waar in het proces deze relevante onderdelen optreden en wie het bevoegd gezag is voor de besluitvorming van deze processen. Daarnaast adviseert je in de rollen tussen de afdeling Ruimte en Vastgoedontwikkeling, de afdeling Vergunningen, Toezicht en Handhaving en de afdeling Milieu, Mobiliteit en Energietransitie. Dit om de processen van de Omgevingswet binnen de gemeente Breda te optimaliseren. Het adviesmemo lever je uiterlijk 2 maanden voor het einde van de opdracht op.
Wat vragen wij?
Je hebt HBO werk- en denkniveau (HBO Ruimtelijke Ordening, Planologie en/of Built Environment).
Je hebt aantoonbaar ruime ervaring als adviseur omgevingsrecht voor gemeenten.
Je bent strategisch en analytisch sterk.
Je bent pragmatisch ingesteld.
Je bent bekend met de Omgevingswet en TAM-IMRO alsmede de systemen die de gemeente Breda in de ruimtelijke processen toepast, waaronder het programma Powerbrowser.
Je hebt kennis van de werking van intaketafels en omgevingstafels.
Wie zijn wij?
Breda heeft grote ambities voor de toekomst. We willen zoveel mogelijk inwoners een fijn thuis bieden in een aangename woonomgeving. Onze economie bruist. We streven naar een omgeving die aantrekkelijk is qua bebouwing maar waar het ook goed vertoeven is. Met veel aandacht voor thema’s als klimaat, energie, water en groen willen we de stad verder ontwikkelen. Onze visie is dat Breda een stad in een park moet zijn, en dat willen we uitstralen: grenzeloos, gastvrij en groen.
We houden van een goede sfeer, van samenwerken en we proberen collega’s zoveel mogelijk te binden aan het team.
Lees meer over de Gemeente Breda
Eisen
U bent akkoord met de actuele versie van de inhuurvoorwaarden van Flex West-Brabant, welke te vinden zijn op de homepage (voorafgaand aan het inloggen) van Flex West-Brabant. We wijzen hierbij nog expliciet op de all-in tariefstelling wat betreft reiskosten woon-werk verkeer en de verrekening van de fee kosten
Voor de inzet van zzp’ers heeft de gemeente Breda een contract met Haert BV (onderdeel van Driessen). Zij verzorgen voor ons het zzp- contractmanagement. Haert BV gaat namens de gemeente Breda het contract met de zzp’er aan. De zzp’er gaat zijn/ haar uren registreren in Flex West-Brabant en stuurt zijn/ haar factuur naar Haert BV. Met uw inschrijving verklaart u rechtstreeks als zzp’er in te schrijven op deze opdracht en akkoord te zijn met het zzp-contractmanagement via Haert BV.
De Gemeente Breda volgt de Wet Normering Topinkomens. Het algemeen bezoldigingsmaximum voor het jaar 2024 is vastgesteld op € 233.000. Voor de topfunctionarissen zonder dienstbetrekking is de hoogte van het bezoldigingsmaximum gekoppeld aan de duur van de functievervulling in kalendermaanden. De eerste twaalf kalendermaanden mag de bezoldiging niet meer bedragen dan de som van € 30.800 per maand voor de eerste zes maanden en € 23.400 per maand voor de volgende zes maanden waarin de functie wordt vervuld. Het maximumuurtarief bedraagt vanaf 2024 voor de eerste twaalf kalendermaanden € 221. Bevestigt u hierbij dat met het tarief dat u gedurende de opdracht hanteert deze norm niet overschrijdt? NB: Mocht gedurende de looptijd van de opdracht deze norm overschreden (dreigen te) worden, dan is opdrachtgever gerechtigd de opdracht per direct eenzijdig te ontbinden.
Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving. In dat geval wordt de aanvraag geannuleerd. Met uw inschrijving bent u akkoord met deze eis.
Breda VOG adviseurs- en managersfunctie. Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden in het digitaal dossier van de kandidaat in Flex WestBrabant. Het betreft een VOG met screeningsproel 11, 12, 13, 22, 41 en 53. De kosten voor het aanvragen van de VOG kunnen eenmalig gedeclareerd worden via de urenregistratie in Flex West-Brabant. Let op: Als binnen een termijn van 3 weken geen geldige VOG wordt geüpload, wordt de urenregistratie van de ingehuurde medewerker geblokkeerd en behouden wij ons het recht voor de opdracht per direct te beëindigen.
De inhuur wordt gebaseerd op het in de uitvraag opgegeven aantal uren per week. Gedurende de inhuurperiode kunnen omstandigheden wijzigen, waardoor een ander aantal uren per week gewenst is. Indien deze situatie zich voordoet, worden in onderling overleg en in alle redelijkheid en billijkheid afspraken gemaakt over wijziging van het aantal uren per week. Met uw inschrijving verklaart u zich hiermee akkoord.
Uw kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding in de richting van Ruimtelijke Ordening, Planologie en/of Built Environment. Dit moet blijken uit het cv.
Uw kandidaat heeft minimaal 7 jaar ervaring als adviseur op het gebied van omgevingsrecht of een daarmee vergelijkbare functie. Dit moet blijken uit het cv.
Uw kandidaat heeft kennis van de behandeling van initiatiefplannen, omgevingsplanprocedures, procedures voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit, de Omgevingswet en TAM-IMROomgevingsplannen. Dit moet blijken uit het cv.
Uw kandidaat heeft kennis en ervaring van de werking van intaketafels en omgevingstafels. Dit moet blijken uit het cv.
Uw kandidaat heeft ervaring met het schrijven van adviezen met een heldere argumentatie om te komen tot een resultaat gericht advies. Dit moet blijken uit het cv en kan getoetst worden in het vericatiegesprek.
Wensen
Het cv is voorzien van referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
Uw kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 12 jaar ervaring als adviseur op gebied van omgevingsrecht. Dit moet blijken uit het cv.
Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
Je bent daadkrachtig
Je bent communicatief vaardig, zowel in woord als schrift
Je bent strategisch en analytisch sterk.
Je aanpak is pragmatisch
Je beschikt overovertuigingskracht
En je bent besluitvaardig.