Claudius Prinsenlaan 10, 4811 DJ Breda, Nederland
Begindatum:
23 jun 2025Einddatum:
23 mrt 2026Uren per week:
36Publicatiedatum:
6 jun 2025Specialist arbeidsmarktbemiddeling van Oekraïense ontheemden en statushouders Breda
Organisatie
Het WerkgeversServicepunt (WSP) West-Brabant is een samenwerkingsverband tussen de gemeente Breda, omliggende gemeenten en landelijke partners zoals UWV. We werken vraaggericht samen met werkgevers om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt duurzaam naar werk te begeleiden. De opdracht valt onder de uitvoeringslijn ‘Statushouders en Ontheemden’, die binnen het WSP wordt aangestuurd in afstemming met het beleidsveld en regionale partners. De zelfstandige werkt zelfstandig en is geen onderdeel van het team, maar stemt af met de betrokken coördinatoren binnen de afdeling Werk en Inkomen.
Inleiding
De afdeling ‘Werkgever Service Punt’ is op zoek naar een Specialist in arbeidsmarktbemiddeling van Oekraïense ontheemden en statushouders in Breda.
Aanleiding
De opdracht is ontstaan vanuit de wens van de gemeente Breda om actief uitvoering te geven aan de motie "Met werk dat bij je past voel je je thuis in Breda". Er verblijft momenteel een grote groep Oekraïense ontheemden in de gemeente die, ondanks hun werkpotentie, nog onvoldoende bereikt worden met bestaande dienstverlening. Dit vraagt om gerichte inzet van expertise op het gebied van arbeidsmarktbemiddeling, met specifieke aandacht voor de doelgroep en hun juridische kaders (ROO).
Omschrijving van de opdracht
De Opdrachtomschrijving bestaat uit verschillende onderdelen:
Opdrachtreden
De gemeente Breda wil haar inspanningen voor Oekraïense ontheemden en statushouders professionaliseren en intensiveren, met een duidelijke focus op duurzame arbeidsmarktbemiddeling. De inzet van een ervaren zelfstandige zorgt voor slagkracht, onafhankelijkheid en ruimte voor methodiekontwikkeling naast de reguliere gemeentelijke dienstverlening.
Duur van de Opdracht
Duur van de opdracht is van 23 juni 2025 tot 23 maart 2026 (9 maanden). Hierin gemiddeld 36 uur per week.
Expertise/Vakgebied
De opdracht vereist kennis en ervaring op het gebied van bemiddelen en plaatsen van Oekraïense ontheemden en statushouders richting werk of participatie. Je beschikt over communicatieve -en adviesvaardigheden. Middels een planmatige aanpak en een goed analytisch vermogen ben je in staat om een plan van aanpak te maken, een methodiek te ontwikkelen en een adviesrapport op te stellen. Je organisatorische vaardigheden en je kennis over arbeidsmarktbemiddeling zet je in om onder andere banenmarkten te organiseren, passend bij de doelgroep. Je faciliteert de communicatie en samenwerking met de betrokken stakeholders.
Inhoud van de Opdracht
Als Specialist arbeidsmarktbemiddeling van Oekraïense ontheemden en statushouders Breda ben je verantwoordelijk voor de volgende opdracht:
Binnen de gemeente Breda verblijven momenteel circa 900 Oekraïense ontheemden. De gemeente wil deze doelgroep snel en duurzaam bemiddelen naar passend werk of vrijwilligerswerk, in lijn met de motie “Met werk dat bij je past voel je je thuis in Breda” (20 oktober 2022).
Je bent verantwoordelijk voor:
Het voeren en verwerken van intakegesprekken met de Oekraïense ontheemden en statushouders in het systeem Suite. Deze gesprekken voer je om te komen tot de bemiddelingen/plaatsingen.
Het plaatsen van Oekraïense ontheemden en statushouders bij regionale werkgevers.
Het organiseren van banenmarkten en speeddates met regionale werkgevers.
Het realiseren van een methodiek voor de arbeidsmarktbemiddeling van zowel de Oekraïense ontheemden als statushouders.
Een adviesrapport waarin een aanpak en resultaten zijn opgenomen over hoe er gezorgd gaat worden dat deze groep juist en correct kan toetreden tot de arbeidsmarkt. De kennis over dit adviesrapport zal aan de hand van een fysieke bijeenkomst overgedragen worden.
Eindresultaat
Je levert de volgende producten op:
Een uitgebreid plan van aanpak met daarin je werkwijze, hoe je de evenementen gaat organiseren om Oekraïense ontheemden dichter tot de arbeidsmarkt te brengen en de communicatieafspraken richting Breda. (Oplevering binnen de eerste 2 maanden).
Je bemiddelt/plaatst 50 Oekraïense ontheemden en statushouders naar werk of vrijwilligerswerk bij regionale werkgevers. (Resultaat behaald op 23-03-2026).
Je organiseert minimaal 2 banenmarkten en 2 speeddates met lokale werkgevers (1e banenmarkt en speeddate georganiseerd vóór 31-12-2025, 2e in de tijd hierna tot 23-03-2026).
Je levert een methodiek op voor de arbeidsmarktbemiddeling van Oekraïense ontheemden en statushouders. (Resultaat behaald op 23-10-2025).
Je levert een afsluitend adviesrapport op over het bemiddelingsproces van Oekraïense ontheemden en statushouders. Dit ter borging over hoe er gezorgd kan worden dat deze groep juist en correct kunnen toetreden tot de arbeidsmarkt. (Oplevering uiterlijk 23-03-2026).
Samenwerken/Netwerken
Je legt contacten met regionale werkgevers, indien de opdracht daar om vraagt. Je moet ervoor zorgen dat er een brug gecreëerd wordt tussen de Oekraïense ontheemden en de Nederlandse arbeidsmarkt.
Je stemt maandelijks af met de Gemeente over de voortgang van de opdracht en de te behalen resultaten.
Eisen
Kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met het bemiddelen van Oekraïense ontheemden, met het opzetten van opleidingstrajecten voor statushouders en het gebruik van het systeem Suite GWS4All. Dit moet blijken uit het cv.
Kandidaat heeft kennis van de Regeling Opvang Ontheemden Oekraïne (ROO). Dit moet blijken uit het cv.
Kandidaat is in het bezit van een geldige Noloc Jobcoach-certificering. Dit moet blijken uit het cv en op verzoek moet uw kandidaat het geldige certificaat hiervan kunnen tonen.
Wensen
Kandidaat heeft bij voorkeur minimaal 1 jaar ervaring met Djuma gemeentelijke registratie. Dit moet blijken uit het cv.
Kandidaat heeft 1 jaar ervaring met Djuma gemeentelijke registratie (0 Punten)
Kandidaat heeft 1-3 jaar ervaring met Djuma gemeentelijke registratie (5 Punten)
Kandidaat heeft meer dan 3 jaar ervaring met Djuma gemeentelijke registratie (10 Punten)
Kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 3 jaar ervaring met het bemiddelen van statushouders. Dit moet blijken uit het cv.
Kandidaat heeft minder dan 3 jaar ervaring met het bemiddelen van statushouders (0 Punten)
Kandidaat heeft 3-5 jaar ervaring met het bemiddelen van statushouders (5 Punten)
Kandidaat heeft meer dan 5 jaar ervaring met het bemiddelen van statushouders (15 Punten)
Het cv is voorzien van referenties met betrekking tot (met contactgegevens) of deze kunnen op aanvraag direct aangeleverd worden (dit moet dan ook op het cv aangegeven zijn).
Het cv is voorzien van relevante referenties (5 Punten)
Op het cv is vermeld dat relevante referenties op aanvraag direct leverbaar zijn (2 Punten)
Relevante referenties ontbreken (0 Punten)
Uw kandidaat beschikt over onderstaande competenties. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
a). Sterk communicatief vermogen, stakeholdermanagement, inlevingsvermogen richting de Oekraïners, organisatiebewust
(Gemeente Breda) werken.
b). Ervaring met werkgeversbezoeken, opstarten van bemiddeling en organiseren van transport.
c). Ervaring met het organiseren van banenmarkten en regionale samenwerkingen.
d). Ervaring met inzet van taal- en sollicitatietrainingen.
e). Kennis van de lokale bedrijven in regio Breda
De week van 16-20 juni is gereserveerd voor persoonlijke gesprekken. Wij verzoeken u (uw kandidaat) vriendelijk hier reeds rekening mee te houden.
Kandidaat scoort zeer goed op de competenties. Alle competenties zijn aanwezig en weet de kandidaat zeer overtuigend te onderbouwen (40 Punten)
Kandidaat voldoet aan de gestelde competenties en kan dit in voldoende mate onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk. Bij sommige competenties komt de kandidaat sterker/ overtuigender over dan bij andere competenties (20 Punten)
Kandidaat voldoet enigszins aan de gestelde competenties, echter kan dit slecht onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk (10 Punten)
Kandidaat voldoet niet aan de gestelde competenties. Eén of meer competenties ontbreken. (0 Punten)
Prijsscore: (laagste tarief / aangeboden tarief ) * maximale prijsscore
30p
Aanvullende informatie
Voor de inzet van zzp’ers heeft de gemeente Breda een contract met Haert BV (onderdeel van Driessen). Zij verzorgen voor ons het zzpcontractmanagement. Haert BV gaat namens de gemeente Breda het contract met de zzp'er aan.
Kandidaten die intern op deze aanvraag reageren krijgen bij gebleken geschiktheid voorrang op externe werving. In dat geval wordt de aanvraag geannuleerd.
Om bij de gemeente Breda te komen werken, stellen wij een verklaring omtrent gedrag verplicht. Met uw inschrijving verklaart u zo spoedig mogelijk na gunning van de opdracht een nieuwe VOG (van de door u voorgestelde kandidaat) te uploaden in het digitaal dossier van de kandidaat in Flex WestBrabant. Het betreft een VOG met screeningsprofiel 11, 12, 13.
De kosten voor het aanvragen van de VOG kunnen eenmalig gedeclareerd worden.
De inhuur wordt gebaseerd op het in de uitvraag opgegeven aantal uren per week. Gedurende de inhuurperiode kunnen omstandigheden wijzigen, waardoor een ander aantal uren per week gewenst is. Indien deze situatie zich voordoet, worden in onderling overleg en in alle redelijkheid en billijkheid afspraken gemaakt over wijziging van het aantal uren per week.
Het betreft een functie in schaal 10.