Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Teammanager Financien en Control / Verandermanager F&C

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 9 dagen
Geen maximum 32 Utrecht

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 okt 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

9 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Jouw opdracht: Het laten opgaan van de huidige teams Financieel Beheer en Planning & Control tot een nieuw, effectief team Financien en Control (F&C) begeleiden en daarbij vooral de samenwerking tussen strategisch adviseurs, inkoop, controllers en de administratie stimuleren. Een teamontwikkelplan opstellen met aandacht voor het verbeteren van de samenwerking binnen het team en het aanpakken van de uitdagingen in de dienstverlening aan de organisatie.Een dienstverleningsconcept ontwikkelen waarin financieel beheer, financieel control, business control, inkoop en strategische financiele advisering geintegreerd zijn en vormgegeven worden vanuit het nieuwe team. De ingezette beweging bij de teams, zoals bijvoorbeeld naar generalistische functies binnen het onderdeel FB begeleiden en doorontwikkelen en de medewerkers hierin coachen. Zorgen dat vanuit het onderdeel P&C zowel de interne als de bestuurlijke P&C-cyclus tijdig en kwalitatief goed wordt uitgevoerd, met speciale aandacht voor de cyclus rondom de budgetgesprekken. Zorgen voor adequate sturing op de productie van de administratie en realiseren dat de administratie eind 2025 volledig bij is. Als gevolg van de samensmelting de processen binnen het team optimaliseren en zorgen voor duidelijke verantwoordelijkheden en taakomschrijving waar nodig. Ditzowel binnen het team als in relatie tot andere teams. De rust, stabiliteit, kwaliteit en het vertrouwen van en in het nieuwe team voor langere tijd te borgen en over te dragen.

Jouw verantwoordelijkheden:

  • Je bent verantwoordelijk voor de aansturing het team Financien en Control, gericht op eigenaarschap, samenwerking en resultaat waarbij je schakelen tussen een coachende en een faciliteerde stijl van leidinggeven.
  • Je bent verantwoordelijk voor het verder doorontwikkelen van het team en innovatie van de financiele en de inkoopfunctie
  • Je bent verantwoordelijk voor het tactisch financieel en inkoopbeleid, de financiele kaders en de inrichting van financiele processen.
  • Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit en tijdige oplevering van de planning & control-producten waaronder de jaarrekening inclusies de onderliggende dossiers.
  • Je borgt de juistheid, volledigheid, rechtmatigheid en tijdigheid van de financiele administratie, inclusief verplichtingen, facturen en memoriaalboekingen.
  • Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van administratieve processen en aansluiting op wet- en regelgeving.
  • Je bent verantwoordelijk voor de kwaliteit van het advies op het gebied van inkoop en financien, ter ondersteuning van het management en de directie bij hun besluitvorming

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Een afgeronde wo opleiding in de richting van Accountancy, bedrijfseconomie of financiele bedrijfseconomie;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met het aansturen van verandertrajecten op systeem, mens en cultuur bij financiele teams bij een gemeente.
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als financieel manager binnen een gemeente;

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het samenvoegen en ontwikkelen van teams in een financiele context, geef hiervan een aparte toelichting in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met het verbeteren van financiele processen bij een gemeente, geef hiervan een aparte toelichting in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met het aansturen van de Financiele administratie;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met het BBV (Besluit Begroting en Verantwoording);

Competenties

  • Situationeel leiderschap - Past stijl van leidinggeven aan op team, situatie en taakvolwassenheid.
  • Besluitvaardig - Snel en doordacht beslissingen kunnen nemen, vooral in complexe financiele situaties en ook als niet alle informatie voor handen is. Kan knopen doorhakken.
  • Samenbindend vermogen - Verbindt verschillende disciplines binnen het team en met andere team
  • Procesgericht werken - Richt administratieve processen transparant en beheersbaar in en brengt structuur aan in werkzaamheden en processen
  • Oordeelsvorming en analytisch vermogen - Beoordeelt gegevens, signaleert risicos en onderbouwt beslissingen.Heeft overzicht om de voortgang te bewaken en knelpunten te signaleren in de uitvoering van de dienstverlening door het team.
  • Communicatief sterk - Brengt financiele informatie begrijpelijk over naar verschillende doelgroepen.
  • Kwaliteitsgerichtheid - Bewaakt nauwkeurigheid en betrouwbaarheid in financieel beleid, administratie en rapportages.
  • Administratief inzicht - Begrijpt de werking van grootboek en subadministraties, doorziet administratieve knelpunten en stuurt op correctie

Organisatie en team

Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreeren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken. Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.

ContextDe gemeente staat voor maatschappelijke, financiele en organisatorische uitdagingen die vragen om transparante, betrouwbare en goed ingerichte financiele processen. Dat vraagt om een volwaardig en vakvolwassen financieel team, waarin zowel de controlfunctie als de financiele functie effectief samenwerken in een gezamenlijk team Financien en Control (F&C). Per 1 januari 2026 is dit nieuwe team een feit. Als interim teammanager F&C ben je verantwoordelijk voor de samensmelting, aansturing en doorontwikkeling van het nieuwe team Financien en Control (F&C). Afgelopen anderhalf jaar zijn de huidige twee teams volledig opnieuw ingericht waarbij al gekeken is naar nauwere samenwerking. Dit heeft tot gevolg gehad dat besloten is om de twee teams op te laten gaan in een nieuw team Financien en Control. Als Teammanager van team F&C geef je leiding aan een multidisciplinair team van professionals, waaronder strategisch financieel adviseurs, controllers, een inkoopregisseur, een senior business controller, financieel medewerkers en medewerkers financieel beheer. Daarbij ben je verantwoordelijk voor de kwaliteit van de financiele functie, de controlfunctie en de inkoopfunctie binnen de organisatie, inclusief de administratieve organisatie. Je combineert tactisch leiderschap met strategische afstemming richting directie en management. Je verbindt strategisch financieel advies met uitvoering, stuurt op tijdige en juiste verantwoording, en borgt de continuiteit en betrouwbaarheid van de financiele administratie. Je draagt zorg voor de uitvoering van financieel en inkoopbeleid en een robuuste planning & control-cyclus. Daarbij werk je op tactisch niveau en heb je een belangrijke verbindende rol richting andere teams, Concern Control en het management.

Gespreksinformatie

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprekDe opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: SelectiegesprekIn het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

PlanningDe gesprekken bij de gemeente worden gepland in overleg met de best passende kandidaten. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 24 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG). Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Reiskosten & parkerenHet in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 16 september 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 17 september 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. De reactietermijn van deze aanvraag duurt tot vrijdag 19 september 2025, 09.00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur