Senior beleidsadviseur beschermd wonen en Wmo

Croonstadtlaan 111, 3641 AL Mijdrecht, Nederland

Sluit over 4 dagen
105 32-36 Utrecht

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

1 okt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

9 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Voor wat betreft beschermd wonen en maatschappelijke opvang ben je verantwoordelijk voor het implementeren van de lokale taken. Daarvoor ontwikkel je waar nodig beleid en adviseer je het bestuur. Je geeft invulling en uitvoering aan lokale projecten en de structurele lokale basis. Daarnaast werk je samen met regiogemeenten aan het verder vormgeven van regionale voorzieningen op dit gebied en de inkoop en bekostiging daarvan. Vanuit onze gemeente ben je, samen met de financieel adviseur, ook kassier en penvoerder voor de regio Utrecht West.

Als senior beleidsadviseur draag je bij aan het stevig neerzetten van MOBW en Wmo in onze gemeente, de advisering hierover aan het bestuur en de vertaling van beleid naar uitvoeringsplannen en projecten. Voor een aantal projecten treed je op als projectleider. Je bent sparringpartner en vraagbaak voor je beleidscollega’s en collega’s van de uitvoering. Je onderhoudt contacten met andere gemeenten in de regio en met lokale en regionale maatschappelijke partners. Je geeft in samenwerking en samenhang met hen invulling aan bovenlokale en bovenregionale opgaven. Je bent medeverantwoordelijk voor de inkoop van goederen en diensten binnen de Wmo. En onderhoudt de contacten en contracten met de aanbieders daarvan.

Verantwoordelijkheden:

  • Implementeren van lokale taken voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang.

  • Ontwikkelen van beleid en advisering van het bestuur.

  • Invulling en uitvoering van lokale projecten en structurele lokale basis.

  • Samenwerking met regiogemeenten voor regionale voorzieningen, inkoop en bekostiging.

  • Kassier en penvoerder voor regio Utrecht West (samen met financieel adviseur).

  • Bijdrage aan het neerzetten van MOBW en Wmo, advisering aan het bestuur, vertaling van beleid naar uitvoeringsplannen en projecten.

  • Optreden als projectleider voor enkele projecten.

  • Sparringpartner en vraagbaak voor beleids- en uitvoeringscollega's.

  • Contacten met regionale gemeenten en maatschappelijke partners.

  • Invulling van bovenlokale en bovenregionale opgaven.

  • Medeverantwoordelijk voor inkoop van goederen en diensten binnen Wmo.

  • Onderhoud van contacten en contracten met aanbieders.

Met de volgende onderwerpen ga jij je de komende tijd in elk geval bezighouden:

  • Woon-zorg vraagstukken, zoals passend en gemengd wonen en bouwstenen Wmo.

  • Project veilige stalling scootmobielen.

  • Afstemmingsoverleg wooncorporatie.

  • Aansluiting zorg 18-/18+.

  • Deelname regionaal en bovenregionaal overleg MOBW.

  • Implementatie basisset MOBW (lokale voorzieningen).

  • Lokaal uitvoeringsplan MOBW (opstellen en uitvoeren).

  • Ontwikkeling onafhankelijke cliëntondersteuning.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als beleidsadviseur;

  • Een door de kandidaat zelf geschreven motivatiebrief, met daarin de persoonlijke motivatie en toelichting op de werkervaring met soortgelijke opdrachten (inclusief 2 voorbeelden);

  • Een maximum uurtarief van 105,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten;

  • Beschikbaar per 13 oktober 2025.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar op het werkgebied Beschermd wonen en Wmo (benoem dit duidelijk in het CV) (20 punten);

  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar bij een gemeente of overheidsinstelling (25 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het maken van begrotingen, behandelen van subsidies en beheren van budgetten (15 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met het begeleiden van (junior) adviseurs in het eigen vakgebied (benoem dit duidelijk in het CV) (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met projectmatig werken (benoem dit duidelijk in het CV) (20 punten).

Competenties

  • Je bent resultaat- en oplossingsgericht;

  • Je bent communicatief vaardig in woord en schriftelijk;

  • Je hebt een proactieve en verbindende instelling;

  • Je bent organisatorisch sterk;

  • Je kunt goed de verbinding leggen tussen beleid en uitvoering;

  • Je beschikt over overtuigingskracht, waarbij je werkt vanuit vakkennis en een professioneel oordeel.

Organisatie en team

Tussen Amsterdam en Utrecht ligt gemeente De Ronde Venen. Een groene oase in een waterrijk gebied met acht kleurrijke dorpen, waar zo’n 45.000 mensen met plezier wonen en werken.
In Mijdrecht staat het gemeentehuis. De thuishaven van ruim 300 hardwerkende en betrokken collega’s.

Ons team - Welzijn & Samenleving – bestaat uit 18 strategisch adviseurs, beleidsadviseurs en beleidsmedewerkers. Wij adviseren over alle beleidsvelden binnen het sociaal domein. We werken nauw met elkaar en de andere teams binnen de gemeente samen om inwoners te helpen op eigen kracht een bijdrage te leveren aan de samenleving. De lijnen binnen onze organisatie zijn kort, ook met het bestuur. We werken in een gemoedelijke sfeer aan maatschappelijke opgaven.

Binnen ons team werken 3 (junior) collega’s aan beschermd wonen, maatschappelijke opvang en de Wmo. Deze vacature wordt wegens het vertrek van een senior beleidsadviseur opengesteld. We zoeken daarom iemand die niet alleen een ervaren beleidsadviseur op deze beleidsthema’s is, maar ook in staat is om anderen hierin mee te nemen.

In het samenwerkingsverband U16 werken gemeenten samen aan de doorontwikkeling en (toekomstige) decentralisatie van maatschappelijke opvang en beschermd wonen. De Ronde Venen maakt deel uit van de subregio Utrecht West. Daarom werk je voor dit onderwerp ook nauw samen met de collega’s van de andere gemeenten (Stichtse Vecht, Woerden, Montfoort en Oudewater).

Gespreksinformatie

De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 17 september 2025. D kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 16 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier. 

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr. In overleg kan het werk over 4 dagen verdeeld worden, thuiswerken in overleg. Het kan voorkomen bij een specifieke opdracht dat aanwezigheid op kantoor verplicht is op meerdere of alle werkdagen.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente De Ronde Venen mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente De Ronde Venen. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is). 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur