Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Projectadvisering Actieve Openbaarmaking (Woo)

Gemeente Ede

Bergstraat 4, 6711 DD Ede, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 16 - 18 Gelderland

Begindatum:

1 aug 2025

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

16 - 18

Publicatiedatum:

25 jun 2025

Omschrijving

De gemeente Ede werkt al enkele jaren aan de implementatie van de Wet open overheid (Woo). Een belangrijk onderdeel hiervan is actieve openbaarmaking: het proactief publiceren van overheidsinformatie, zonder dat hier eerst een verzoek voor nodig is. Dit draagt bij aan transparantie, vertrouwen en democratische controle. De Woo schrijft voor dat overheden elf soorten informatie actief beschikbaar stellen, de zogeheten informatiecategorieën. Denk aan bestuursstukken, onderzoeksrapporten, subsidiebesluiten, beleidsregels en Woo-verzoeken. Iedere categorie kent eigen inhoud, bronsystemen en werkprocessen. De eerste categorieën worden inmiddels door de gemeente Ede gepubliceerd. Voor de verdere uitrol is ondersteuning nodig. Per informatiecategorie moet de impact binnen de organisatie worden geanalyseerd en een implementatieplan worden opgesteld en uitgevoerd. Dit vraagt om samenwerking met de betrokken afdelingen en het aanpassen of inrichten van werkprocessen.

Doel van de opdracht
Het ontwikkelen en uitvoeren van implementatieplannen voor de verschillende informatiecategorieën van actieve openbaarmaking, inclusief advisering van betrokken afdelingen en het inrichten van nieuwe werkprocessen.

Werkzaamheden
- Opstellen van implementatieplannen per informatiecategorie
- Uitvoeren en ondersteunen van deze implementatieplannen
- Adviseren van afdelingen en projectteam over de actieve openbaarmaking
- Samenwerken met de procesadviseur om nieuwe werkprocessen in te richten
- Monitoren van relevante wet- en regelgeving en vertalen naar praktische toepassing binnen de organisatie

Eisen

1. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel;
2. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
3. Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
4. Aantoonbare kennis van én werkervaring met de Wet open overheid (Woo), specifiek gericht op actieve openbaarmaking (Benoem dit duidelijk in het cv);
5. Aantoonbare werkervaring met het opstellen én uitvoeren van implementatieplannen binnen een overheidsorganisatie.

Wensen en competenties

Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)

6. Aantoonbare werkervaring met implementatie van actieve openbaarmaking binnen een overheidsorganisatie (Benoem dit duidelijk in het cv) (30 punten);
7. Aantoonbare kennis van én werkervaring met de werkdefinities en kaders zoals opgesteld op www.open-overheid.nl (Benoem dit duidelijk in het cv) (20 punten);
8. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het begeleiden van organisatieverandering en procesinrichting rond informatiebeheer (20 punten);
9. Aantoonbare werkervaring met advisering van verschillende afdelingen/teams binnen een gemeentelijke organisatie (15 punten);
10. De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf (15 punten).

Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.

Competenties

  • Analytisch vermogen

  • Organisatiesensitiviteit

  • Samenwerkingsgerichtheid

  • Resultaatgerichtheid

  • Communicatieve vaardigheid (schriftelijk en mondeling)

Organisatie en team

Ede is veelzijdig: wonen, werken, recreëren kent in Ede vele smaken. Van het levendig centrum in de stad Ede tot het gevarieerde buitengebied en de natuur van de Veluwe. Een groot gebied met dorpen en stad. We kijken hoe we inwoners verder helpen door goed te luisteren. En geven duidelijk aan wat we te bieden hebben. Wist je dat we bij onze gemeente de nadruk op voedsel en gezondheid leggen? Tegelijkertijd focussen we met zo’n 1000 collega’s op andere belangrijke zaken. Denk aan het zorgen voor voldoende woningen en het werken aan leefbaarheid en duurzaamheid. Voor iedereen, want iedereen is welkom. Onze samenleving en omgeving is continu in ontwikkeling, wij bewegen mee en kijken vooruit. Dat maakt ons wendbaar en weerbaar.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 14 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 10 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur