Adviseur Burgerzaken (2 medewerkers)

Taurusavenue 100, 2130 LS Hoofddorp, Nederland

Sluit over 14 dagen
110 36 Zuid-Holland

Begindatum:

17 mrt 2025

Einddatum:

1 sept 2025

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

3 feb 2025

Omschrijving van de opdracht
Kun jij onze medewerkers burgerzaken inhoudelijk adviseren, begeleiden en aansturen? Ben je je bewust van de bredere context van burgerzaken, met betrekking tot de BRP, gegevensbeheer en beveiligingsprocedures van onder andere waarde documenten? Dan zoeken wij jou! Het Klantcontact centrum van de gemeente Haarlemmermeer te Hoofddorp is op zoek naar een adviseur Burgerzaken.

Jouw rol als adviseur Burgerzaken
Als adviseur burgerzaken werk je zelfstandig en heb je jouw eigen verantwoordelijkheden. Je bent aanspreekpunt bij complexe casussen en je hebt een adviserende en begeleidende rol naar de collega’s burgerzaken. Je signaleert knelpunten en bent in staat beleidstukken te ontwikkelen en te schrijven. Je behandelt zelfstandig complexe juridische vraagstukken & bezwaar- en beroepsprocedures. Je coördineert interne en externe kwaliteitscontroles en audits.
Je bent verantwoordelijk voor de inrichting, organisatie en uitvoering van informatiebeveiligingsbeleid en bewustwording bij medewerkers en management. Je houdt toezicht op beheer en ontwikkeling van beveiligingsprocessen rondom waardendocumenten & bewustwording en opleiding van medewerkers. Je adviseert over, beheert en ziet toe op de privacy aspecten en beveiliging van persoonsgegevens en bewustwording hierover. Je informeert en adviseert bestuur tijdens bestuurlijke staven. Je zorgt voor regelmatige afstemming met de functionaris gegevensbescherming (FG) en  Chief Information Security Officer (CISO)

Daarnaast onderhoud je contacten met verschillende ministeries, het OM, AVIM, de politie, Kmar, I&D, RDW en dergelijke.

Werkzaamheden
Je werkzaamheden zijn onder andere:

  • Adviseren en interpreteren van (inter)nationale wet- en regelgeving in complexe en weinig voorkomende situaties;

  • Adviseren over, en afhandelen van bezwaar en beroep, beslissen over complexe juridische vraagstukken (van lagere niveaus),vertegenwoordiging van de gemeente bij hoorzittingen en rechtszaken, zelfstandig of ondersteunend aan lagere niveaus

  • Procesmatige afstemming met Juridische zaken en schrijven van juridische stukken.

  • Verantwoordelijkheid voor en toezien op de juistheid, actualiteit en betrouwbaarheid van de gegevens in de BRP voor alle landelijke afnemers.

  • Actief bijhouden van relevante informatie, nieuwe of gewijzigde wetgeving op het vakgebied

  • Je draagt zorg voor implementatie van nieuwe of gewijzigde wetgeving in werkprocessen

  • Je draagt zorg voor en ziet toe op het beheer en ontwikkelen van beveiligings- processen rondom waardedocumenten en bewustwording bij medewerkers;

  • Je draagt zorg en ziet toe op een doorlopende kwaliteitssteekproef en uitvoering van verbetermaatregelen, coördineren van interne en externe kwaliteitscontroles en audits;

  • Geeft opdracht en draagt zorg voor de uitvoering van een jaarlijkse rapportage over de resultaten van de zelfevaluatie

  • Begeleiden, adviseren, aansturen, coördineren van specialisten op het gebied van inhoud (teammanager stuurt aan op gedrag)

  • Aanspreekpunt voor politie, Justitie en andere clusters

  • Uitvoeren van de rol beveiligingsfunctionaris reisdocumenten en rijbewijzen, zoals; *draagt zorg en ziet toe op het toetsen van de uitvoering aan regelgeving en beveiligingsprocessen ten aanzien van waardendocumenten.*begeleidt medewerkers tijdens uitvoering van beveiligingsprocessen. *draagt zorg en ziet toe op de evaluatie van de beveiligingsprosessen en de managementrapportage aan de opdrachtgever waardedocumenten ( burgemeester)

  • Coördineren, adviseren en toezien op de uitvoering van (V)IC, zelfevaluatie BRP, PNIK en PNIK-NI, ENSIA, DigiD audit *Draagt zorg voor en ziet toe op opstellen van managementrapportages *Ontwikkelen en actueel houden werkprocessen *Adviseren van management (on)gevraagd, naar aanleiding van resultaten uit kwaliteitscontroles en aanpassen van werkprocessen.

  • Je draagt zorg voor bewustwording en informatieverspreiding onder MT en medewerkers *adviseert het management over trainen en opleiden medewerkers en MT m.b.t. beveiligingsprocedures

  • Aanspreken medewerkers op gevaarlijk en ongewenst gedrag

  • Onderhouden van (inter)gemeentelijke relaties en afstemming op cluster overstijgende beveiligingsprocessen

  • adviseert aan en stemt af met de ABR en beveiligingsbeheerder.

  • adviseert (on)gevraagd de informatiebeheerder en stuurt medewerkers aan m.b.t. informatiebeveiliging.

  • Coördineert uitvoering van maatregelen behorende bij het informatiebeveiligingsplan en is bevoegd uit hoofde van verantwoordelijkheid gebruikers van gegevens uit de BRP aanwijzingen te geven.

  • Uitvoeren van de rol van privacy beheerder, zoals:*Adviseren aan college van B&W en informatiebeheerder over de privacyaspecten die voortvloeien uit de uitvoering van de wet en verordening BRP.

  • Is verantwoordelijk voor en adviseert over de behandeling van meervoudige en complexe verzoeken om verstrekking van gegevens uit de BRP.* draagt zorg voor en ziet toe op de behandeling van bezwaarschriftprocedures die hieruit voortvloeien*is bevoegd om alle gebruikers van de BRP (on)gevraagd aanwijzingen te geven en (on)gevraagd advies uit te brengen over alle procedures en producten mbt persoonsgegevens.

Waar ga je werken?
Het Klant Contact Centrum (KCC) zorgt dat het contact tussen inwoner en gemeente zo goed mogelijk verloopt. Wij zijn het gezicht van de gemeente en in veel gevallen het enige dat inwoners van de gemeente te zien krijgen. We verzorgen alles in relatie tot burgerzaken, waarbij de kwaliteit van de BRP en de registers burgerlijke stand en de dienstverlening aan inwoners voorop staan.

We doen ons best bereikbaar en toegankelijk te zijn voor alle inwoners en via alle mogelijke kanalen. Digitaal waar mogelijk en persoonlijk wanneer het nodig of gewenst is. Hierin is samenwerking met alle andere clusters zeer belangrijk.

Het Klant Contact Center (KCC) bestaat uit team Contact Center (telefoon en receptie), Online dienstverlening (social media, de website en digitale diensten) en Burgerzaken.
Team burgerzaken is onderverdeeld in de teams' documenten ingezeten', 'Schipholbalie en adreskwaliteit' en 'Immigratie, Burgerlijke stand en nationaliteit'.

Kandidaatomschrijving

Wat neem je mee?
Als adviseur Burgerzaken ben je een echte vakspecialist. Complexe vraagstukken zijn voor jou een uitdaging en samenwerken is voor jou vanzelfsprekend. Je beschikt over goede communicatieve en sociale vaardigheden. Je durft door te vragen, hebt lef en bent omgevingsbewust. Je bent accuraat, met oog voor details. Je voert je werk zelfstandig uit en bent besluitvaardig. Je staat voor kwalitatief goede dienstverlening naar onze inwoners, ook als zij de Nederlandse en/of Engelse taal niet machtig zijn.

Naast bovengenoemde competenties vinden wij het volgende belangrijk:

  • Je beschikt over een HBO/WO opleiding, bijv. Bestuurskunde, politicologie, Rechten,Opleiding MLO BZ en Opleiding adviseur lokale overheid (ALO) of alle S-modules uit het diplomastelsel Burgerzaken van de NVVB.

  • Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie

  • Ervaring met het schrijven van beleid .

  • Kennis van nationale en internationale wet- en regelgeving ( IPR, AWB, Paspoortwet, Wet BRP, Burgerlijk wetboek, RWN etc..)

  • Je bent zelfstandig en besluitvaardig;

  • Je hebt uitstekende communicatieve vaardigheden.

  • Ervaring met het coachen( m.b.t. verbeteren van de kwaliteit rondom de uitvoering van onze werkprocessen)

Voor inhoudelijke informatie over de functie kan je gerust contact opnemen met

Özlem Stuger-Kavaz (Coördinator burgerzaken) via 023-5676366. / 06-18291565

Interviewplanning
De gemeente is voornemens de interviews te houden vanaf 24 februari 2025

Toelichting op rooster
Mogelijkheid vanaf min 32 uur. Aanwezigheid vereist op ma/di/woe/vrijdag Thuiswerken is niet mogelijk

Dienstencategorie
Andere diensten

Eisen

  • Opleiding - Je beschikt over een HBO/WO opleiding, bijv. Bestuurskunde, politicologie, Rechten, Opleiding MLO BZ en Opleiding adviseur lokale overheid (ALO) of alle S-modules uit het diplomastelsel Burgerzaken van de NVVB. Op CV aantoonbaar.

  • Startdatum - Startdatum 17 maart 2025

  • Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP Bent u een detacherings-/payrollbureau en/of intermediair of zzp’er? - In verband met de Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) is beoordeeld of sprake is van een arbeidsovereenkomst indien een zzp’er de opdracht zou verwerven. Aangezien er een aanmerkelijk risico op de aanwezigheid van een gezagsverhouding is en vrije vervanging van de inhuurkracht niet wenselijk/realistisch is, is gemeente Haarlemmermeer van oordeel dat het risico op een arbeidsovereenkomst te hoog is. Daarom kan een zzp’er niet rechtstreeks inschrijven op deze opdracht. Het begrip zzp’er dekt de lading overigens niet geheel. Hieronder wordt bijvoorbeeld ook een BV of eenmanszaak begrepen, die de eigenaar/directeur/groot aandeelhouder (DGA) wil detacheren, zonder dat er een gezagsverhouding bestaat tussen de eenmanszaak/BV en de te detacheren persoon. In verband met de Wet Deregulering Arbeidsverhoudingen (Wet DBA) moet de te plaatsen medewerker bij de opdrachtnemer in dienst zijn op basis van een arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht (afdracht premies werknemersverzekeringen) .

  • Ervaring - Minimaal 5 jaar ervaring in gelijkwaardige functie ervaring met het implementeren van nieuwe of gewijzigde wetgeving in werkprocessen* ervaring met coachen ervaring met schrijven van juridische stukkenervaring met het uitvoeren van ENSIA, (V)IC, zelfevaluatie BRP, PNIK en PNIK-NI, ENSIA, DigiD audit .*ervaring met het schrijven van voornemens en besluiten ervaring met uitvoering van kwaliteitssteekproeven en uitvoering van verbetermaatregelen, coördineren van interne en externe kwaliteitscontroles en audits;Ervaring op het gebied van beheer en ontwikkeling van beveiligings- processen.Bovenstaande ervaring moet CV aantoonbaar zijn.

Wensen

  • Meer dan 5 jaar ervaring in een gelijkwaardige functie.

  • Ervaring met bovengenoemde applicatie. Op CV aantoonbaar.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur