Coördinator Knooppunt Pijler 2

Nassaulaan 12, 2514 JS Den Haag, Nederland

Sluit over 10 dagen
120 32 Zuid-Holland

Begindatum:

1 mrt 2025

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

4 feb 2025

Over VNG
Wij zijn de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. De vereniging heeft als doel om de lokale overheid te versterken, zodat gemeenten hun inwoners optimaal kunnen bedienen. Dat dragen we in ons hart en daar werken we iedere dag met veel bevlogenheid aan. 342 gemeenten bepalen onze en dus ook jouw agenda. Vaak wordt die beïnvloed door de dagelijkse actualiteit, maar altijd vanuit het belang van onze leden. We zijn een lerende organisatie, we stellen ons continu de vraag waar we staan en wat we kunnen verbeteren.

Over het Platform Sociaal Domein
Rijk en gemeenten willen vraagstukken in het sociaal domein vanuit samenhang en gezamenlijkheid benaderen, zowel op lokaal, als op regionaal en nationaal niveau. Dit vraagt om een continue en ander type gesprek, dat gericht is op wat nodig is voor inwoners (een sterkere uitvoeringspraktijk) en minder is opgezet vanuit het stelsel van wetten, programma’s en dossiers.

Vanaf 2021 zijn er regioadviseurs aangesteld die de verbinding leggen tussen de verschillende partners, tussen Rijk, beleid en uitvoering. Zij ondersteunen op basis van de vragen uit de praktijk van beleid en uitvoering op het gebied van het sociaal, zorg- en veiligheidsdomein. Deze regioadviseurs zijn vaste aanspreekpunten voor de regio1 en vormen het hart van het Platform Sociaal Domein. Daarnaast coördineren en faciliteren de collega’s van Bureau Platform Sociaal Domein2 de gehele ondersteuningsstructuur.

Het Platform Sociaal Domein heeft de volgende drie rollen:

  • Kennis: fungeert als een waardevolle bron van kennis en expertise over hoe gemeente en partners beter kunnen samenwerken en organiseren op maatschappelijke vraagstukken;

  • Advies: adviseert en ondersteunt (gemeentelijke) beleidsmakers, professionals en partners actief bij het vinden van oplossingen voor complexe inrichtings- en samenwerkingsvraagstukken;

  • Inzicht: verschaft actief inzicht in de beschikbare ondersteuning voor gemeenten en partners die hun (gezamenlijke) uitvoeringspraktijk willen verbeteren en versterken.

Het Platform Sociaal Domein heeft als opdrachtgevers het rijk en de VNG. Het platform is organisatorisch ondergebracht bij de VNG.

Omschrijving van de opdracht
De afgelopen jaren is in diverse Kamerbrieven aandacht besteed aan de rol en toekomst van sociaal ontwikkelbedrijven en beschut werk. Deze brieven bieden inzicht in het beleid en de maatregelen die nodig zijn om deze infrastructuur toekomstbestendig te maken. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste punten uit de Kamerbrieven van juli 2023, december 2023 en oktober 2024.

Juli 2023
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/07/06/kamerbrief-sociaalontwikkelbedrijven-en-beschut-werk

Kamerbrief Sociaal Ontwikkelbedrijven en Beschut Werk

  • Erkenning van de belangrijke rol van sociaal ontwikkelbedrijven en beschut werk in de participatiewetgeving.

  • Uiteenzetting van knelpunten, zoals financiële duurzaamheid en regionale verschillen in ondersteuning.

  • Aankondiging van aanvullende maatregelen en onderzoek naar een toekomstgerichte aanpak.

December 2023
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/12/21/kamerbrief-infrastructuursociaal-ontwikkelbedrijven

Kamerbrief Infrastructuur Sociaal Ontwikkelbedrijven

  • Focus op de noodzaak van een robuuste infrastructuur om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt langdurig te ondersteunen.

  • Plannen voor een meer gestandaardiseerde samenwerking tussen gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven.

  • Voorstellen voor structurele financiering en kennisdeling.

Oktober 2024
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2024/10/15/voortgangsbriefinfrastructuur-sociaal-ontwikkelbedrijven-en-beschut-werk

Voortgangsbrief Infrastructuur Sociaal Ontwikkelbedrijven en Beschut Werk

  • Overzicht van de geboekte voortgang sinds de eerdere brieven.

  • Resultaten van pilots en regionale samenwerkingen ter verbetering van de infrastructuur.

  • Nieuwe beleidsaanpassingen om verdere verduurzaming van beschut werk en sociaal ontwikkelbedrijven te waarborgen.

Uit de Kamerbrieven blijkt dat er een ondersteuningsprogramma wordt ontwikkeld met meerdere pijlers. Deze inkoop heeft betrekking op de inzet van experts binnen Pijler 2. Binnen het PSD wordt deze pijler 2 georganiseerd om gemeenten en sociaal ontwikkelbedrijven (SOB’s) vraaggericht en praktisch te ondersteunen bij het toekomstbestendig inrichten van hun infrastructuur. Deze extra pijler biedt zowel generieke als maatwerkondersteuning en werkt samen met Cedris, Divosa, VNG, en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW). Dit team richt zich op het bieden van onafhankelijk advies en praktische hulp bij diverse vraagstukken, zoals bedrijfsvoering, governance, en financiële expertise. Het biedt een centrale vraagbaak voor de uitwerking van plannen en helpt bij het versnellen van beleidsontwikkelingsprocessen in het land.

Voor de inrichting van deze pijler worden naast 3 experts met een brede (financiele en inhoudelijke) kennis van de participatieketen ook nog specialisten ingehuurd die gemeenten en SOB’s specifiek kunnen ondersteunen bij de vraagstukken. De experts participatieketen werken deels als regioadviseur en deels als inhoudelijk expert. Vooralsnog worden specialisten met de volgende expertise gevraagd te reageren:

  • Specialist: sturing en bekostiging

  • Specialist: bedrijfsvoering en zakelijke oriëntatie

  • Specialist: Bestuurlijke sturing en regionale samenwerking

  • Juridisch expert

Binnen het Platform Sociaal Domein wordt een extra pijler georganiseerd om gemeenten en sociale ontwikkelbedrijven (SOB's) vraaggericht en praktisch te ondersteunen bij het toekomstbestendig inrichten van hun infrastructuur. Als projectleider geeft u leiding aan deze nieuwe pijler en bent u verantwoordelijk voor:

  • Het aansturen van een team van specialisten en regioadviseurs

  • De coördinatie tussen verschillende expertisegebieden

  • Het bewaken van de voortgang op de bestuurlijke afspraken

  • Het verbinden van verschillende stakeholders

  • Het borgen van kennisdeling en -ontwikkeling

Resultaat van de opdracht
Eind 2025 zijn de volgende resultaten gerealiseerd:

  • Effectief werkende ondersteuningsstructuur: In 90% van de ingediende vragen en hulpverzoeken wordt binnen 5 werkdagen gereageerd of contact opgenomen met de betreffende gemeente of het SOB.

  • Professioneel georganiseerd programma: Uit evaluaties blijkt dat 80% van de gemeenten en SOB’s de ondersteuning waardeert met een score van minimaal 7 (op een schaal van 10).

  • Goed functionerend team van specialisten: Er zijn minimaal 10 gespecialiseerde adviseurs actief ingezet, waarbij 80% van hen door gemeenten of SOB’s wordt beoordeeld met een score van minimaal 7/10.

  • Duidelijke rapportage- en monitoringsstructuur: Een uniforme rapportagetool is ontwikkeld en geïmplementeerd, waarmee de opdrachtgever (VNG) en subsidieverstrekker (MinSZW) volledig en naar tevredenheid worden geïnformeerd over de voortgang.

  • Zichtbaar en toegankelijk programma: Het programma beschikt over een toegankelijke website waarop alle relevante informatie overzichtelijk wordt gepresenteerd en eenvoudig vindbaar is.

  • Stevige kennisinfrastructuur: Minimaal vijf nieuwe kennisproducten (zoals handleidingen, factsheets of webinars) zijn ontwikkeld en gepubliceerd, met een actieve verspreiding onder de doelgroep. Bij het behalen van dit resultaat is er afhankelijkheid van pijler 3 (kennisnetwerken). ,

Eisen

  • Een afgeronde WO-opleiding;

  • Minimaal 5 jaar werkervaring in de rol van projectmanager met het zelfstandig aansturen van projecten;

  • Minimaal 3 jaar werkervaring in een coördinerende of projectmanager rol, in domeinoverstijgende (netwerk) samenwerking tussen het rijk en medeoverheden of tussen overheden en ketenpartners in de afgelopen 5 jaar;

  • Kandidaat heeft minimaal 2 jaar werkervaring als coördinator/projectmanager in het sociale domein in de afgelopen 5 jaar;

  • We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop

Wensen

  • Beschikt over een afgeronde WO opleiding in de richting van bestuurskunde of bedrijfskunde.

  • Ervaring met werkwijzeontwikkeling en implementatie.

    • Ontwikkelen van werkprocessen

    • Implementatie van methodieken

    • Kwaliteitsbewaking

    • Kennismanagement

  • De kandidaat heeft aantoonbare werkervaring met sturings-/ verantwoordingswerkzaamheden, zoals het opstellen van evaluaties en managementrapportages.

  • Ervaring met aansturen en mede uitvoeren van communicatie onderdelen ten behoeve van de zichtbaarheid.

    • Communicatieproducten zoals:

      • Kennisbijeenkomsten/congressen

      • Ontwikkeling website

      • Podcasts

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur