Begindatum:
2 jun 2025Einddatum:
1 jun 2026Uren per week:
32Publicatiedatum:
7 mrt 2025Werken als Financieel Adviseur bij het cluster Projecten van de gemeente Haarlemmermeer betekent …
Werken bij een Bedrijfsbureau met ambitieuze collega’s;
Ondersteunen en professionaliseren van de financiële projectadministratie en processen en daarmee bijdragen aan de beheersing van gebiedsontwikkelingsprojecten;
Werken aan goede management- en stuurinformatie, financiële overzichten en prognoses;
Een dynamische werkomgeving, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheden.
De kern van de functie
De gemeente Haarlemmermeer heeft in januari van dit jaar een nieuw centraal financieel systeem geïmplementeerd. Dit systeem heeft veel impact op de bedrijfsvoering en de projectbeheersing door (de projectteams binnen) het cluster Projecten. Ook gaat het cluster Projecten in 2025 starten met het verder professionaliseren van het portfoliomanagementproces. Daardoor is er behoefte aan tijdelijke ondersteuning en tijdelijke waarneming van de huidige bezetting van het Bedrijfsbureau van cluster Projecten.
De kandidaat die we zoeken heeft grote affiniteit met gemeentelijke financiële processen en data en heeft een gezonde drive om processen opnieuw in te richten en waar mogelijk meteen verbeteringen door te voeren.
Het Bedrijfsbureau heeft een belangrijke rol in de ’getrouwheid’ en de ’rechtmatigheid’ van de financiële (project)administratie. De projectenportefeuille is de afgelopen jaren zowel gegroeid alsook aanzienlijk complexer geworden. Daar komt de implementatie van een nieuw financieel systeem dus bovenop. Daardoor ligt op dit moment de focus binnen het Bedrijfsbureau op het weer stevig op orde brengen, maar ook verder professionaliseren van de financiële (project)administratie en onderliggende processen.
Als spin in het web werk je samen met projectmanagers, projectassistenten, projectplanners, projectsecretarissen, financial/business controllers en planeconomen. Je ondersteunt het cluster Projecten op financieel, administratief en bedrijfsmatig gebied. Daarnaast voer je procesverbeteringen in de bedrijfsvoering door en heb je oog voor het coachen van mensen op financieel bewustzijn. Hierin ben jij de meedenkende en betrokken collega én de kritische bewaker van de kaders.
Waar ga je werken?
Cluster Projecten (circa 80 collega’s) bestaat uit drie teams: Senior Project- en Programmamanagement, Projectmanagement en Project Management Office (PMO). De functie van Financieel Adviseur Projecten valt direct onder de staf van de Clustermanager. Er is een dynamische werksfeer met veelzijdige projecten in het fysiek domein.
Jouw werkzaamheden bestaan onder andere uit:
Het weer stevig op orde brengen van de financiële (project)administratie en onderliggende processen (in het licht van een nieuw centraal financieel systeem);
Het (pro)actief ondersteunen bij de uitvoering van de financiële (project)administratie, de aansluiting met de gemeentelijke financiële administratie en de bedrijfsvoering van het cluster Projecten;
Het ondersteunen bij het genereren en gestructureerd opleveren van management- en stuurinformatie, het maken van financiële overzichten en prognoses en het leveren van de benodigde input voor de producten van de bedrijfsvoering in de planning- en controlcyclus;
Ondersteunen van het cluster bij het signaleren en verbeteren van hun processen, adviseren en analyseren op financieel gebied;
Heldere informatieverstrekking en kennisoverdracht over de projectadministratie en -financiën aan je collega’s van het cluster Projecten.
Kandidaatomschrijving
Wij zijn op zoek naar een Financieel Adviseur die veel eigen initiatief neemt en graag naar resultaten toewerkt. Je denkt in oplossingen en bent goed in het ontrafelen, structureren en analyseren van informatie. Je bent een teamspeler die gaat voor een gezamenlijk resultaat. Je bent enthousiast, klantvriendelijk, inlevend en ben bereid te investeren in ons cluster. Ook ben je in staat je adviezen op een overtuigende en heldere wijze te presenteren richting het Management Team.
Naast de bovengenoemde competenties, vinden wij het belangrijk dat je:
Ervaring hebt met het werken aan, doorlichten van en verbeteren van administratieve processen voor de financiële (project)administratie;
Beschikt over minimaal een volwaardige WO-opleiding, bij voorkeur op het gebied van financiën;
Kennis en ervaring hebt met gemeentelijke financiën, de gemeentelijke P&C-cyclus en interne en externe relevante regelgeving;
Ervaring hebt met het werken met geautomatiseerde financiële systemen (ERPx);
Ervaring hebt met databases in het kader van (financiële) projectadministratie, het snel analyseren van bulken informatie en het hanteren van tools om data-analyses te maken;
Ervaring hebt met en kennis van Microsoft Office (in ieder geval Excel en Outlook).
De kandidaat:
voldoet aan de gevraagde inzet en is beschikbaar op de gewenste startdatum of eerder;
is flexibel ten aanzien van het aantal te werken uren en werktijden;
gedraagt zich integer en houdt zich aan correcte omgangsvormen (bereid tot ondertekening integriteitverklaring conform de gedragscode van de gemeente Haarlemmermeer).
Aanvullende informatie
Maximaal 1 aanbieding per leverancier;
Er geldt een wederzijdse opzegtermijn van vier weken en een proefperiode van vier weken;
Facturering met betrekking tot inhuurkrachten aan de gemeente Haarlemmermeer dient digitaal en per kalendermaand te geschieden;
Het uurtarief is inclusief reis- en verblijfkosten (woon-/werkverkeer) en exclusief btw;
De uitvraag betreft een all-in uurtarief;
Eventuele indexering vindt plaats na minimaal 1 jaar inhuurovereenkomst conform CBS, CAO lonen per uur particuliere bedrijven. Het indexeringspercentage wordt cumulatief gemaximeerd over de gehele looptijd (incl. verlengingen) tot 10%. Als voorbeeld: stel dat eerste indexering is volgens CBS 5,8%, dan kan het daaropvolgende jaar nog maar met maximaal 4,2% geïndexeerd worden - ook al is het volgens CBS 5,0%. In het jaar daarna wordt er niet meer geïndexeerd omdat het maximum van 10% is bereikt;
Van toepassing zijn de algemene inkoopvoorwaarden Gemeente Haarlemmermeer 2025;
Uitzend/Detacherings-/payrollbureau, intermediair of ZZP:
Er is fiscaal (wet DBA) gezien sprake van werken in dienstbetrekking bij Opdrachtgever. De werknemer zal onder leiding en toezicht van de gemeente de werkzaamheden uitvoeren.
Bent u een uitzend/detacherings-/payrollbureau en/of intermediair? De door u te plaatsen medewerker heeft bij u een arbeidsovereenkomst.
Bent u ZZP’er? Een ZZP’er kan zich niet inschrijven op deze opdracht. Wij kunnen wel in gesprek over een arbeidsovereenkomst. In dat geval is de reguliere functiewaardering van toepassing, de Cao Gemeenten en de lokale rechtspositieregelingen (Personeelshandboek Haarlemmermeer).
Heeft u als ZZP’er een eigen BV en is de deze rechtspersoon Opdrachtnemer? In dat geval is sprake van detachering/uitzenden vanuit de BV. U kunt meedingen naar de opdracht als de BV geen eenmans-BV is én de BV meerdere bedrijfsactiviteiten ontplooit. De rechtspersoon moet realiteitswaarde hebben.
Opdrachtnemer moet volledig voldoen aan zijn fiscale verplichtingen voortvloeiend uit de arbeidsrelatie die Opdrachtnemer heeft met de te plaatsen werknemer. In de met de Opdrachtnemer te sluiten overeenkomst wordt opgenomen dat Opdrachtnemer de gemeente vrijwaart als de gemeente in verband met deze opdracht op enig moment wordt geconfronteerd met één of meerdere (na)heffingsaanslagen loonbelasting en/of premie volksverzekeringen, vertragingsrente en boetes als gevolg van deze inlening.