Kon. Julianalaan 3, 2224 EW Katwijk aan Zee, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jan 2027Publicatiedatum:
18 dec 2025Op het voormalig Marinevliegkamp Valkenburg - midden in de Randstad en omgeven door natuur – is de Gebiedsontwikkeling Valkenhorst (GOV) in voorbereiding. Woningbouw in deelgebied Valkenhorst: 5.600 woningen inclusief voorzieningen; groene recreatie in de Mient Kooltuin; recreatiegebied het Valkenburgse Meer en omgeving; transformatie van het huidige kassengebied Zijlhoek/De Woerd (ZH/DW) en de Tjalmastrook (aan de andere kant van de provinciale weg de N206) naar een gemengd gebied met kennisintensieve bedrijvigheid en appartementen rondom een park (met archeologische schatten in de bodem).
Samen vormen deze deelgebieden de integrale Gebiedsontwikkeling Valkenhorst (GOV).
Als omgevingsmanager ben jij verantwoordelijk voor het beheren van de relaties en belangen van diverse stakeholders binnen deze gebiedsontwikkeling Je fungeert als verbindende schakel tussen projectorganisatie, gemeentelijke teams, bewoners, marktpartijen en overige betrokkenen. Je bent het gezicht van de gemeente in het gebied en bent daar daarom veel aanwezig.
Communicatie & Participatie:
Je levert een actieve bijdrage aan het communicatie- en participatieplan.
Je verzorgt het participatietraject met bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.
Je bent verantwoordelijk voor de interne communicatie binnen de projectorganisatie en de externe communicatie richting omgeving.
Je voert gesprekken met belanghebbenden in het gebied.
Je houdt in overleg met de projectmanager de bestuurlijk opdrachtgever op de hoogte van wat er speelt in het gebied voor wat betreft de gebiedsontwikkeling.
Stakeholdermanagement:
In kaart brengen van relevante stakeholders en analyseren van hun belangen, zorgen en afhankelijkheden.
Onderhouden van contacten met bewoners, belanghebbenden en organisaties die geen onderdeel zijn van de projectorganisatie, maar wel in contact willen komen met de gemeente.
In afstemming met de projectmanager zorgdragen voor afstemming over ontwerp, fasering en eventuele hinderbeperking.
Onderhouden van contacten met klankbordgroepen, wijkverenigingen en omwonenden.
Opbouwen en onderhouden van goede relaties met lokale en regionale pers.
Organisatie & Proces:
Zorgvuldige verslaglegging van overlegmomenten met stakeholders.
Bewaken van voortgang, besluiten en acties uit de overleggen met stakeholders; rapporteren richting projectmanager.
Risico- en Conflictmanagement:
Signaleren, analyseren en beheersen van omgevingsrisico’s.
Optreden als bemiddelaar bij eventuele conflicten tussen projectpartners of belanghebbenden.
Advies & Overleg:
Actieve deelname aan project overleggen en managementteams.
Adviseren over omgevingsaspecten binnen de gebiedsontwikkeling.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
‘Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi), incl. juiste SBI Code;
Indien de opdrachtnemer personeel te beschikkingstelt moet de inschrijver beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen) licht toe of het alternatief aanwezig is;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als omgevingsmanager bij gebiedsontwikkelingsprojecten;
Een maximum uurtarief van €113,- excl btw en inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten.
Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van Planologie, Bestuurskunde of Sociale Geografie (20 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als omgevingsmanager in complexe gebiedsontwikkelingsprojecten, waarin woningbouw, bedrijvigheid, recreatie en/of infrastructuur gecombineerd worden. Beschrijf dit duidelijk in het cv (35 punten);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met stakeholdermanagement en participatieprocessen binnen een gemeentelijke organisatie, beschrijf dit duidelijk in het cv (20 punten);
Beschikbaar per begin februari 2026 voor gemiddeld 20 uur per week (10 punten);
Benoem tenminste 3 referentieprojecten, inclusief rol en resultaat (15 punten).
Bestuurlijke en politieke sensitiviteit – goed aanvoelen van belangen en dynamiek in de gemeentelijke en regionale context.
Communicatieve vaardigheid – helder en overtuigend communiceren met bestuurders, inwoners, stakeholders en projectteams.
Resultaatgerichtheid – sturen op voortgang, kwaliteit en realisatie binnen planning en budget.
Samenwerken en verbindend leiderschap – multidisciplinaire teams en externe partijen meenemen en motiveren.
Organisatievermogen – overzicht bewaren, prioriteiten stellen en meerdere projecten parallel kunnen managen.
De gemeente Katwijk werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en toekomstgerichte omgeving voor onze inwoners en ondernemers. Onze ambities zijn groot: van de grootste woningbouwontwikkeling in onze geschiedenis tot het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het verbeteren van digitale dienstverlening.
Onze organisatie telt zo’n 650 medewerkers en kenmerkt zich door een platte structuur. We zetten sterk in op persoonlijk leiderschap en geven onze mensen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Zo blijven we flexibel en wendbaar en kunnen we snel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. In diezelfde geest zoeken we partners die vakmanschap combineren met betrokkenheid en die samen met ons werken aan duurzame resultaten voor Katwijk.
Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek.
Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 20 januari tussen 10:00 uur en 13:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 19 januari bericht.
Optie tot verlenging: 2x 12 maanden
Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja
Aantal professionals of FTE: 1
VOG: De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg
Overig algemeen:
De inschrijver is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bevoegd om arbeidskrachten ter beschikking te stellen conform de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Toegestane codes zijn in ieder geval:
78201 – Uitzendbureaus
78202 – Banenpools en detachering
7830 – Payrolling en personeelsbeheer
Daarnaast kunnen onder voorwaarden ook inschrijvers worden toegelaten met een van de volgende SBI-codes, mits zij WAADI-geregistreerd zijn en aantoonbaar structureel personeel detacheren in het betreffende vakgebied:
6202 – Advisering op het gebied van informatietechnologie
7022 – Organisatieadviesbureaus
7112 – Ingenieurs en technische ontwerp- en adviesbureaus
In deze gevallen moet de inschrijver aantonen dat:
de ingezette professionals bij hem in loondienst zijn (geen tussenkomst-ZZP of eigen BV-constructie);
detachering een structureel en aantoonbaar onderdeel vormt van de bedrijfsactiviteiten;
en de onderneming beschikt over een geldige WAADI-registratie.
De gemeente Katwijk behoudt zich het recht voor aanvullende bewijsstukken op te vragen (zoals arbeidsovereenkomsten, cao-toepassing of verklaringen over fiscale afdrachten) indien de SBI-code afwijkt van de standaard-detacheringcodes.
De inschrijver moet beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen). Dit certificaat waarborgt dat de onderneming voldoet aan verplichtingen op het gebied van loonheffingen, omzetbelasting en het voorkomen van illegale arbeid. Indien de inschrijver niet kan voldoen aan de gevraagde SNA-certificering, accepteren wij in dat geval een combinatie van:
* Een recente WKA-verklaring (verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid) van de Belastingdienst, en
* Het gebruik van een G-rekening voor de afdracht van loonheffingen.