Kon. Julianalaan 3, 2224 EW Katwijk aan Zee, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
1 jan 2027Publicatiedatum:
18 dec 2025Op het voormalig Marinevliegkamp Valkenburg - midden in de Randstad en omgeven door natuur – is de Gebiedsontwikkeling Valkenhorst (GOV) in voorbereiding. Woningbouw in deelgebied Valkenhorst: 5.600 woningen inclusief voorzieningen; groene recreatie in de Mient Kooltuin; recreatiegebied het Valkenburgse Meer en omgeving; transformatie van het huidige kassengebied Zijlhoek/De Woerd (ZH/DW) en de Tjalmastrook (aan de andere kant van de provinciale weg de N206) naar een gemengd gebied met kennisintensieve bedrijvigheid en appartementen rondom een park (met archeologische schatten in de bodem).
Samen vormen deze deelgebieden de integrale Gebiedsontwikkeling Valkenhorst (GOV).
Omschrijving van de opdracht
Wij zoeken een ervaren projectmanager die kan bijdragen aan de versnelling van de woningbouwopgave binnen de Gebiedsontwikkeling Valkenhorst, inclusief de deelgebieden Valkenhorst en Zijlhoek/de Woerd. De externe projectmanager is verantwoordelijk voor het realiseren van voortgang in woningbouwprojecten, het coördineren van processen, en het overbruggen van bestuurlijke en ambtelijke belangen.
Je bent verantwoordelijk voor het versnellen van gebiedsontwikkelingsprojecten in zowel woongebied Valkenhorst als Zijlhoek/de Woerd. Met een duidelijke, overkoepelende strategie zorg je ervoor dat woningbouwprojecten van initiatief tot realisatie voortvarend worden uitgevoerd. Je denkt proactief mee over alternatieve werkwijzen, efficiëntere processen, benutting van Rijks- en provinciale regelingen en het oplossen van knelpunten in de gebiedsontwikkeling.
De inzet is 50% op de woningbouwlocatie Valkenhorst en 50% op Zijlhoek/de Woerd.
Zijlhoek/de Woerd wordt ontwikkeld tot een gemengd gebied met:
kennisintensieve bedrijvigheid, waaronder de komst van farmaceut Lilly
circa 1.200 woningen,
een Unesco-werelderfgoedpark vanwege archeologische waarden langs de Limes.
De gebiedsontwikkeling vraagt om strak project- en procesmanagement vanwege de verwevenheid tussen woningbouw, bedrijfsontwikkeling en erfgoed.
De projectmanager is verantwoordelijk voor:
Het sluiten van intentieovereenkomsten en anterieure overeenkomsten met ontwikkelende partijen.
Het opstellen van Programma’s van Eisen voor woningbouwprojecten.
Het coördineren van de ruimtelijke en functionele samenhang tussen de woningbouw en het bedrijfsterrein van Lilly.
Het begeleiden en stroomlijnen van vergunningaanvragen.
Het toetsen en afstemmen van plannen van ontwikkelaars om tijdige besluitvorming mogelijk te maken.
Zonder deze inzet ontstaat substantiële vertraging in de woningbouwontwikkeling met risico’s voor economische en maatschappelijke doelen.
Woongebied Valkenhorst.
Het woongebied omvat minimaal 5.600 woningen. Door bezwarenprocedures en lange doorlooptijd bij de Raad van State heeft het project de afgelopen jaren aanzienlijke vertraging opgelopen. Voor kerst wordt een uitspraak verwacht, met twee scenario’s. In beide scenario’s geldt: versnelling is noodzakelijk om aan Rijksdoelen voor woningbouw en betaalbaarheid te voldoen.
De externe projectmanager is verantwoordelijk voor:
Begeleiden, toetsen en optimaliseren van woningbouwplannen van ontwikkelaars, inclusief het versnellen van toetsingen en vergunningprocedures.
Onderzoek naar versnelling van bouwfases, planning en uitvoeringsstrategie.
Optimalisatie en administratie van het woningbouwprogramma, inclusief fasering en voortgangsbewaking.
Verhogen van het aandeel betaalbare woningen, in samenwerking met het Rijksvastgoedbedrijf
Dit omvat: Analyse van haalbare scenario’s binnen de ruimtelijke randvoorwaarden, incl. risico- en stakeholdersanalyse. Ambtelijke en bestuurlijke besluitvorming voorbereiden en doorlopen en implementatie van het gekozen scenario in het bestemmingsplan.
Deze inzet is noodzakelijk om vertraging te voorkomen en om te voldoen aan Rijksambities voor betaalbare woningbouw.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
‘Bring your own device’ is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren;
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi), incl. juiste SBI Code;
Indien de opdrachtnemer personeel te beschikkingstelt moet de inschrijver beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen) licht toe of het alternatief aanwezig is;
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als projectmanager /programmamanager/ projectleider/ gebiedsontwikkelaar wonen;
Een maximum uurtarief van €127,- excl btw en inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten.
Minimaal een afgeronde HBO bachelor opleiding in een de richting van Planologie, Bestuurskunde, Sociale Geografie, Bouwkunde, Vastgoed & Gebiedsontwikkeling (20 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als projectmanager /programmamanager/ projectleider/ gebiedsontwikkelaar wonen bij een gemeente of adviesbureau in ruimtelijke ordening of gebiedsontwikkeling (30 punten);
minimaal 5 jaar binnen gemeente (30 punten);
minimaal 5 jaar binnen adviesbureau, ontwikkelaar (15 punten);
minder dan 5 jaar werkervaring (0 punten);
Aantoonbare werkervaring met het begeleiden, toetsen en versnellen van woningbouwprojecten binnen een grootschalige gebiedsontwikkeling (20 punten);
meer dan 3 woningbouwprojecten > 300 woningen (20 punten);
1 of 2 woningbouwprojecten > 300 woningen (10 punten);
geen werkervaring met woningbouwprojecten > 300 woningen (0 punten);
Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke besluitvorming en het opstellen van stukken voor college/raad (10 punten);
Aantoonbare werkervaring met het doorlopen van RO trajecten en procedures (10 punten);
Aantoonbare werkervaring met samenwerkingsprocessen waarbij de belangen van diverse stakeholders in acht worden genomen, benoem hiervan een voorbeeld in het cv (10 punten).
Communicatief vaardig, zowel mondeling als schriftelijk;
Een sterk ontwikkelde politiek/bestuurlijke sensitiviteit;
Resultaatgericht;
Stressbestendigheid;
Onderhandelingsvaardigheden.
De gemeente Katwijk werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en toekomstgerichte omgeving voor onze inwoners en ondernemers. Onze ambities zijn groot: van de grootste woningbouwontwikkeling in onze geschiedenis tot het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het verbeteren van digitale dienstverlening.
Onze organisatie telt zo’n 650 medewerkers en kenmerkt zich door een platte structuur. We zetten sterk in op persoonlijk leiderschap en geven onze mensen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Zo blijven we flexibel en wendbaar en kunnen we snel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. In diezelfde geest zoeken we partners die vakmanschap combineren met betrokkenheid en die samen met ons werken aan duurzame resultaten voor Katwijk.
Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door een administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op Maandag 12 januari 2026 tussen 12:30 en 15:00 uur . De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 9 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Optie tot verlenging: 2x 12 maanden
Hybride: Is hybride werken mogelijk: Ja
Aantal professionals of FTE: 1
Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Katwijk mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Katwijk. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak, BV, maatschap of Opting-In constructie is).”
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De inschrijver is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bevoegd om arbeidskrachten ter beschikking te stellen conform de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Toegestane codes zijn in ieder geval:
78201 – Uitzendbureaus
78202 – Banenpools en detachering
7830 – Payrolling en personeelsbeheer
Daarnaast kunnen onder voorwaarden ook inschrijvers worden toegelaten met een van de volgende SBI-codes, mits zij WAADI-geregistreerd zijn en aantoonbaar structureel personeel detacheren in het betreffende vakgebied:
6202 – Advisering op het gebied van informatietechnologie
7022 – Organisatieadviesbureaus
7112 – Ingenieurs en technische ontwerp- en adviesbureaus
In deze gevallen moet de inschrijver aantonen dat:
de ingezette professionals bij hem in loondienst zijn (geen tussenkomst-ZZP of eigen BV-constructie);
detachering een structureel en aantoonbaar onderdeel vormt van de bedrijfsactiviteiten;
en de onderneming beschikt over een geldige WAADI-registratie.
De gemeente Katwijk behoudt zich het recht voor aanvullende bewijsstukken op te vragen (zoals arbeidsovereenkomsten, cao-toepassing of verklaringen over fiscale afdrachten) indien de SBI-code afwijkt van de standaard-detacheringcodes.
De inschrijver moet beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen). Dit certificaat waarborgt dat de onderneming voldoet aan verplichtingen op het gebied van loonheffingen, omzetbelasting en het voorkomen van illegale arbeid. Indien de inschrijver niet kan voldoen aan de gevraagde SNA-certificering, accepteren wij in dat geval een combinatie van:
* Een recente WKA-verklaring (verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid) van de Belastingdienst, en
* Het gebruik van een G-rekening voor de afdracht van loonheffingen.