Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland
De Opdracht
De gemeente Leiden, Oegstgeest, Leiderdorp en Zoeterwoude streven ernaar om nog meer dan nu een Open en Toegankelijke Overheid te zijn. Aan de hand van de invoering van drie nieuwe wetten willen we dit verbeteren:
Wet open overheid (Woo); De Woo beoogt een transparante en actief openbaar makende overheid. Met dit doel kan het belang van openbaarheid van publieke informatie voor de democratische rechtsstaat, de burger, het bestuur en economische ontwikkeling beter worden gediend.
Wet elektronische publicaties (Wep); Deze wetswijziging heeft als doel om burgers digitaal volledig te informeren over alle besluiten die genomen worden door de gemeente. De burgers worden centraal gesteld bij de informatieverstrekking.
Besluit digitale toegankelijkheid overheid (BDTO). De Wet Gelijke Behandeling voor mensen met een handicap of chronische ziekte stelt dat mensen gelijk behandeld moeten worden. Je mag iemand niet buitensluiten op grond van een functiebeperking. Ook niet digitaal. Digitale toegankelijkheid gaat erover dat digitale informatie en diensten even bruikbaar zijn voor mensen met een functiebeperking als voor mensen zonder functiebeperking. In 2022 is daarom gestart met een programma om deze invoering goed te begeleiden en regionaal te coördineren. Dit programma noemen we Open & Toegankelijke Overheid.
We zijn op zoek naar een geroutineerde programmamanager met ervaring op het gebied van deze drie wetten. Het programma bestaat uit vier onderdelen.
Veranderkundige aanpak. Om de wettelijke verplichtingen in te voeren kiezen wij voor een veranderkundige aanpak. Dit betekent dat wij de implementatie uitvoeren op vier samenhangende gebieden, te weten: organisatie & beleid, middelen & ict, processen en medewerkers.
Regionale aanpak. Uitgangspunt is om regionaal de implementatie voor te bereiden en minimaal per gemeente aan de wettelijke verplichtingen te voldoen. De reden hiervoor is dat zo een efficiencyslag mogelijk is, door het delen van kennis en capaciteit (op gebied van onder andere juridische zaken, bedrijfsvoering en op organisatieveranderingsaspecten). Gemeente Leiden neemt hier samen met Servicepunt71 het voortouw in.
Richtlijnen VNG Realisatie en Rijksoverheid Duurzaam Digitale Informatiehuishouding. Bij de implementatie maken wij zoveel mogelijk gebruik van de standaarden, kennis & richtlijnen en tools, die VNG Realisatie en Rijksoverheid Duurzaam Digitale Informatiehuishouding aanbieden.
Aansluiten bij lopende regionale en lokale projecten. Het project Open & Toegankelijke Overheidsinformatie sluit aan bij al lopende regionale projecten – zoals de invoering van de Omgevingswet, de vervanging van het Raads- en Bestuur informatiesysteem en de in hoofdstuk 5 genoemde projecten – om daarmee de organisatie zo min mogelijk extra te belasten.
Het contract met de huidige programmamanager verloopt, daarom deze nieuwe aanbesteding. In 2025 willen we ook opnieuw bekijken of de huidige aanpak nog steeds past bij de ontwikkeling waarvoor we staan
Eisen
(Uiterlijke) startdatum op 3 februari 2025
Minimaal 5 jaar ervaring als projectleider/programmamanager
Minimaal 5 jaar ervaring als projectleider/programma manager bij gemeentelijke organisaties
Ervaring als projectleider bij gemeentelijke samenwerkingsverbanden
Ervaring met de invoering van wet open overheid, en wet besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Wensen
Subgunningscriterium 1: CV en Motivatiebrief (35/100 punten)
Inschrijver dient in Mercell een CV en Motivatiebrief in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:
Op welke manier heeft de kandidaat ervaring met de invoering van de Wet open overheid en wet besluit digitale toegankelijkheid overheid.
Hoe heeft de kandidaat ervaring met samenwerkingsverbanden van gemeenten op het gebied van invoering van deze wetten.
Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de motivatiebrief één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen.
Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.
Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten)
De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en motivatiebrief. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien: - Toelichting op ennis en kunde van informatiewetten, zoals de WOO en de BDTO.
Subgunningscriterium 3 Prijs (15/100 punten)
Voor deze uitvraag geldt een plafond bedrag van €120,-(uurtarief) excl. Btw en inclusief salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijke zijn bij de uitvoering van de opdracht. Inschrijving boven dit bedrag worden terzijde gelegd. Het uurtarief dient uitsluitend vermeld te worden op het offerte/prijs-formulier. Het is niet toegestaan om het tarief te vermelden op andere documenten zoals het CV en de Motivatiebrief. Uw inschrijving kan dan ter zijde worden gelegd.